جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۲۱
کد خبر: ۹۸۷۷۲
|
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
رییس مرکز مطالعات و آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره سامانه یکپارچه نظام آموزشی شهر تهران و چگونگی فعالیت مربیان آموزشی در مراکز فرهنگی هنری این سازمان توضیح داد.
سامانه یکپارچه نظام آموزشی در خدمت مربیان شهر تهران
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سید نوید برکچیان رییس مرکز مطالعات و آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مصاحبه درباره چگونگی فعالیت مربیان آموزشی در مراکز فرهنگی هنری سازمان فرهنگی هنری، دریافت اعتبارنامه آموزشی، سامانه سینا و ارتباط مخاطبان با مراکز آموزشی از طریق این سامانه، صحبت می‌کند. 

شرایط تدریس در فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ
سید نوید برکچیان درباره تدریس مربیان و مدرسان در فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ شهر تهران گفت: مربیان و مدرسان علاقه‌مند به فعالیت در این مراکز فرهنگی باید در سامانه یکپارچه نظام آموزشی شهر تهران (سامانه سینا) نام‌نویسی کنند. پس از ثبت‌نام اولیه آزمون کتبی، آزمون شیوه تدریس، مصاحبه حضوری، آزمون‌های عملی، مهارتی و روانشناسی از مربیان گرفته می‌شود و بعد از آن مربی باید گواهی عدم سوپیشینه را به مرکز ارائه دهد. البته برای مربیان گروه آموزشی کودک، ارائه کارت بهداشت نیز الزامی است.
 
وی افزود: پس از قبولی مربیان در آزمون‌ها، برای آن‌ها از طریق سامانه سینا اعتبارنامه آموزشی صادر ‌می‌شود. اعتبارنامه به معنای تایید صلاحیت علمی، مهارتی و عمومی مربیانی است که در فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ به‌ عنوان مدرس یا مربی فعالیت می‌کنند. هر اعتبارنامه یک سال اعتبار دارد و بعد از یک سال اگر مربی در این مدت فعالیت داشته باشد و شرایط خاصی برای سلب اعتبارنامه برای شخص به وجود نیامده باشد، اعتبار نامه تمدید می‌شود. در غیر این صورت مراحل دریافت اعتبارنامه از نو برای فرد آغاز می‌شود. همچنین اگر یک مربی درخواست تدریس در چند رشته را داشته باشد، باید اعتبارنامه جداگانه دریافت کند. 

دریافت اعتبارنامه آموزشی
 برکچیان با اشاره به اینکه صدور اعتبارنامه‌های آموزشی از سال ۱۳۹۱ آغاز شده است، گفت: البته ارزیابی‌های مستمر و آموزش‌های ضمن خدمت با توجه به نیازسنجی دوره‌های آموزشی مدرسان و مربیان و صدور گواهی‌های پایان دوره، مکمل این روند است.

رییس مرکز مطالعات و آموزش سازمان فرهنگی هنری در توضیح شرایط دریافت اعتبارنامه آموزشی گفت: شرط دریافت اعتبارنامه، قبولی در آزمون‌ها و مصاحبه‌های علمی و مهارتی است و برای هر گروه آموزشی بر اساس سرفصل‌ها و منابعی که مشخص و اعلام شده است، آزمون گرفته می‌شود. یعنی هر گروه آموزشی منابع مرجع خاص خودش را دارد که مدتی قبل از برگزاری آزمون به متقاضیان اعلام می‌شود. بخش دیگر آزمون‌ها‌ به‌صورت عملی و برای سنجش مهارت متقاضی برگزار می‌شود. همچنین یک گروه روانشناس مسئول برگزاری آزمون‌های سلامت روان که به «تست سلامت روان» معروف است، هستند. چنانچه مربی یا مدرس دارای مدارک معتبر داخلی یا بین‌المللی باشد و مطابق جدول شرایط مدرسان و مربیان مرکز مطالعات و آموزش، از آزمون عملی معاف شود می‌بایست تمامی مستنداتش را در اختیار مرکز قرار دهد.

سید نوید برکچیان در خصوص هزینه اعتبارنامه آموزشی گفت: هزینه فرایند آزمون‌ها متفاوت و از ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است. ضمن اینکه اگر یک مربی بخواهد در چند زیرگروه در یک عرصه مشترک آزمون بدهد، برای مثال هم در عرصه دین و اخلاق، هم در آزمون زیرگروه حفظ و هم قرائت قرآن شرکت کند هزینه آزمون دوم، نصف هزینه آزمون نخست خواهد بود.

 سامانه سینا برای مربیان و فراگیران
وی درخصوص مخاطبان سامانه یکپارچه نظام آموزشی شهر تهران گفت: مخاطبان علاقه‌مند به شرکت در دوره‌های آموزشی می‌توانند با مراجعه به سامانه سینا اطلاعات خود را ثبت کنند و از دوره‌های در حال برگزاری مطلع شوند. این اتفاق باعث می‌شود وقت مخاطبان برای ثبت‌نام‌های حضوری گرفته نشود و همچنین شامل ۱۰ درصد تخفیف شوند. البته این اتفاق در حال حاضر به صورت آزمایشی در سه فرهنگ‌سرای عطار، سرو و فناوری‌ اطلاعات فعال شده است. گروهی دیگر از مخاطبان این سامانه کارشناسان مراکز تحت پوشش سازمان فرهنگی هنری هستند که می‌توانند با استفاده از بانک اطلاعاتی ثبت شده از مربیان در سامانه، مربیان دوره‌های آموزشی خود را با توجه به سابقه فعالیت، امتیاز دریافتی از آزمون‌ها و نزدیکی محل سکونت با محل کار انتخاب کنند. همچنین در این سامانه مدرسان و فراگیران مراکز آموزشی می‌توانند اطلاعات امور مالی را ثبت و گزارش گیری کنند.

رییس مرکز مطالعات و آموزش سازمان فرهنگی هنری درباره عضویت در سامانه سینا گفت: در حال حاضر از دو مسیر امکان ورود به سامانه سینا وجود دارد. نخست با استفاده از نشانی اینترنتی  edu.farhangihonari.ir که مخاطبان می‌توانند به ‌صورت مستقیم به این سامانه دسترسی داشته باشند یا از راه دوم یعنی ورود به سایت مرکز مطالعات و آموزش به نشانی ma.farhangsara.ir که در این ساب پرتال نیز امکان دسترسی به سامانه آموزش فراهم شده است.
نظر شما