چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۱۵
کد خبر: ۹۸۸۸۳
|
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲
مهندس افکار عمومی با اشاره به نقش رسانه در مدیریت افکار عمومی در جامعه گفت: تبلیغات یکی از ابزارهای مهم در رسانه است که می‌تواند زیبا را زشت و زشت را زیبا جلوه دهد.
نقش رسانه در مدیریت افکار عمومی انکار ناپذیر استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حامد امامی مهندس افکار عمومی در سومین همایش تخصصی دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی دین زاو که صبح امروز (چهارشنبه هفتم شهریورماه) در فرهنگ‌سرای اندیشه در حال برگزاری است، با اشاره به زندگی کنونی در دنیای مدرن،  نقش رسانه در مدیریت افکار عمومی را بی‌بدیل دانست و اظهار داشت: مهم‌ترین ابزار رسانه برای مدیریت افکار عمومی در دنیای مدرن، صنعت تبلیغات است که دست‌اندرکاران در این عرصه می‌کوشند  تا با بهره‌مندی از ترفندهای مختلف، محتوای مورد نظر خود را به مخاطبان القا کنند.

وی در ادامه با اشاره به تاریخچه ظهور فضای مجازی و حجم گسترده کاربران آن، اظهار کرد: تاریخچه ظهور و بروز فضای مجازی مختص به امروز و دیروز نیست، بلکه برای نخستین بار در سال ۱۹۸۹ ایجاد شد و اولین استفاده از این ابزار تبادل اطلاعات در کمترین زمان ممکن در رخدادهای جنگی بود.

وی ادامه داد: یکی از نیازهای اساسی ما در فضای رسانه‌ای قابلیت انتشار اطلاعات است که در گذشته این امکان وجود نداشت، اما امروز به واسطه استفاده از فضای مجازی این زمینه برای تمام مخاطبان در سنین مختلف فراهم شده که آنها بتوانند افکار و نظرات خود را به اشتراک بگذارند.

امامی با بیان اینکه همه ما به نوعی فعال سایبری هستیم، گفت: میزان فعالیت مخاطبان در فضای رسانه‌ای و مجازی متفاوت است، در حقیقت فعالیت عموم در مقایسه با دستگاه‌های قدرتمند بسیار ناچیز به حساب می‌آید؛ چرا که این دستگاه‌های قدرتمند با استفاده از فضایی که هزینه آن را مخاطبان پرداخت می‌کنند،  تمام محتوای دلخواه خود را مهندسی کرده و مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین روش‌های جذب برگشت‌ناپذیر مخاطبان ترشح دوپامین است، گفت: بسیاری از شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که میزان ترشح دوپامین و میزان مراجعه فرد به محصول مورد نظر را افزایش داده است، به گونه‌ای که فرد به شدت به شبکه‌های مجازی احساس وابستگی می‌کند.

این مهندس افکار عمومی در ادامه با بیان اینکه هر پیام که به دست ما می‌رسد از چهار بخش «اسلوگن» به معنای پیام محوری، «تکنیک‌های اقناعی» به معنای تضمین تاثیر پیام به مخاطب، «سخت‌افزار» به معنای تغییر یا مهندسی محتوا به شکلی که مدنظر تولید کننده است، و در آخر «چاشنی‌ها» که محتوا را جذاب می‌کنند، تشکیل شده، گفت: اولین اقدام ما در هنگام رویارویی با پیام‌هایی که به دستمان می‌رسد،  تفکر نسبت به این موضوع است که این پیام توسط چه کسانی ساخته و پرداخته شده است؟! در نظر گرفتن جواب این سوال کمک می‌کند ما به عنوان یک مصرف‌کننده بتوانیم میزان آسیب‌های ناشی از استفاده‌های ناصحیح از فضای مجازی را کاهش دهیم.

امامی همچنین با اشاره به بازی‌های رایانه‌ای نسل امروز گفت: این بازی‌ها در کمال اینکه ساده به نظر می‌رسند، توانسته‌اند بیشترین زمان از نسل امروز را به خود اختصاص دهند که در حد خود اعتیاد بزرگی محسوب می‌شود، در حقیقت در پشت پرده این بازی‌ها نوعی جهت‌دهی به افکار نوجوانان است.

این مهندس افکار عمومی در ادامه با اشاره به حجم گسترده تبادل اطلاعات در فضای مجازی تصریح کرد: نباید بدون شناخت و آگاهی نسبت به کارکردهای فضای مجازی در انتشار پیام‌هایی که نمی‌دانیم از کجا و به چه منظور به دست ما رسیده تعجیل کنیم.

وی همچنین درباره نقش تاثیرگذار فضای رسانه بر باور و اعتقاد مخاطبان گفت: در هر ماه از سال که باشیم وقتی که صدای ربنای شجریان به گوشمان می‌رسد، ناخودآگاه اذهان ما به ماه رمضان و لحظه افطار سوق پیدا می‌کند، این بدین معناست که رسانه توانسته کلیشه‌ها را جایگزین موضوعات اصلی کند. به عنوان مثال اگر ماه رمضان را یک اصل و صدای ربنای شجریان را یک کلیشه در نظر بگیریم، متوجه نقش اساسی رسانه‌ها می‌شویم که توانسته‌اند در هر ماه از سال با صدای ربنای شجریان ما را یاد ماه رمضان بیاندازند.
نظر شما