پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۱۰
کد خبر: ۹۸۸۸۹
|
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰
مطهرمحمدخانی با اشاره به فعالیت‌های گسترده کاربران در شبکه‌های مجازی گفت: هر یک از افراد جامعه ما به یک رسانه قدرتمند تبدیل شده‌اند که می‌توانند جهان پیرامون خود را تغییر دهند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مطهر محمدخانی فعال رسانه‌ای در سومین همایش تخصصی دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی دین‌زاو که در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد، با طرح سوالی مبنی بر اینکه چه کسی فعال رسانه ای است، اظهار داشت: هر فردی که سعی می کند با استفاده از فضای مجازی پیامی را انتقال دهد فعال رسانه‌ای محسوب می‌شود.
 
وی در ادامه گفت: اگر مخاطب را همچون چراغ و رسانه‌ها را سیم در نظر بگیریم، رسانه ها  با دادن اطلاعات به مخاطبان آگاهی می بخشند ، همانند سیمی که با انتقال جریان برق چراغ را روشن می سازد.

محمدخانی با بیان اینکه رسانه ها طی تحقیقات و تفحص ها از مردم سعی بر شناخت مزاج مخاطبان دارند، تصریح کرد: اگر اطلاعات غیرصحیح و نامناسب به مخاطبان داده شود، مخاطب در مقابل رسانه ها گارد گرفته و حالت عدم پذیرش را انتخاب می کند و یا گاهی برعکس اطلاعات داده شده، تصمیم گیری و اقدام می کند.  به‌طور مثال، زمانیکه رسانه ای سابقه اطلاعات غیرصحیح دارد به عموم اعلام می کند در مواقع افزایش قیمت سکه از خرید آن جلوگیری کنید، مردم بیشتر به خرید سکه روی خواهند آورد.
 
این فعال رسانه ای با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال 84، اظهار داشت: بسیاری از رسانه‌ها تلاش داشتند با پایین آوردن وجه شخصیتی کاندیداها از رای آوردن آنها جلوگیری کنند اما برعکس، مردم بیشتر به انتخاب کاندیدای موردنظرشان گرایش پیدا کردند. این به بدین معناست که مردم رسانه‌های کاذب را باور ندارند.
 
محمدخانی با توجه به سیر تحولی مخاطبان و رسانه‌ها گفت: زمانی که تلویزیون برای نخستین بار در اختیار مخاطب قرار گرفت، آنها با تعجب زوایای آن را بررسی می‌کردند؛ چراکه هیچ شناختی از این وسیله نداشتند. اما به مرور زمان رسانه‌ها توانستند در میان مردم جایگاه خود را تثبیت کنند و تبدیل به منابع اطلاعاتی مورد نیاز آنها شوند.

وی  در ادامه گفت: در سال‌های اخیر، مردم از وابستگی به رسانه ها تغییر وضعیت دادند و تبدیل به شهروند خبرنگار شدند، به گونه‌ای که هر مخاطب در رشد رسانه ها و انتشار اطلاعات سهم قابل توجهی دارد.

محمدخانی گفت: امروز مردم دیگر مخاطب وابسته به رسانه ها نیستند، بلکه تبدیل به شهروند رسانه ای شده اند که می توانند خبری را تولید کرده و به صورت گسترده در فضای مجازی نشر دهند و  توجه مسوولان را به محتوای تولیدی خود جلب کرده به طوری که مسوولان درصدد پاسخگویی برآیند.

وی اظهار داشت: بنابراین امروزه با چراغی مواجه هستیم که بعضا خود روشن است و حتی می تواند جریان برق را به سیم ها منتقل کند،  به عبارت دیگر مخاطبان امروزه خود جریان ساز هستند و می توانند به تنهایی قدرتمند تر از رسانه های مستقل عمل کنند.

محمدخانی همچنین با اشاره به خط خبری گذشته، افزود: در جامعه کنونی، فضای ابری ایجاد شده که می تواند اطلاعاتی را به شما منتقل کند که بدون نیاز به منبع موثق آن را باور کنید، در صورتیکه در گذشته خط خبری ثابتی وجود داشت که تمام افراد با بررسی منبع خبر بر صحت آن مهر تایید می زدند.

وی با بیان اینکه  هر یک از افراد جامعه ما به یک رسانه قدرتمند تبدیل شده اند که میتوانند جهان پیرامون خود را تغییر دهند، گفت: شهید حججی با شهادت عزتمندانه خود یک موج رسانه ای قوی در جامعه به راه انداخت که حتی رسانه های مستقل در طی فعالیت های یک ساله شان قادر به راه اندازی چنین موجی قوی در جامعه نیستند.

این فعال رسانه‌ای در خاتمه اظهار داشت: فضای مجازی خط خبری تعاملی را در اختیار مخاطبان قرار داده است که این قابلیت همان کامنت یا نظردهی زیر هر پست است، که همین قابلیت باعث شده افراد هم در پذیرش اطلاعات توسط عموم نقش داشته و نظر شخصی خود را در رابطه با موضوعات خبری نشر دهند؛ لذا این قابلیت نوین تنها ابزاری است که بزرگان و مسئولان کشورها را دچار استرس کرده است.
نظر شما