جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۱۸
کد خبر: ۹۸۸۹۱
|
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
این کارشناس با اشاره به رابطه مستقیم میان دانش و قدرت گفت: دانش قدرت را می سازد و در دنیای کنونی قدرتمندان دانش را بوجود می آورند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، میلاد دخانچی فعال فرهنگی در  دومین روز از برگزاری همایش تخصصی دین زاو در فرهنگ‌سرای اندیشه با بیان اینکه میان دانش و قدرت رابطه مستقیمی حاکم است، اظهار داشت: موضوعی که می‌خواهم امروز در این همایش بازگو کنم، موضوع دشوار و غیر قابل باوری نیست. در حقیقت باید باور داشته باشیم که قدرت و دانش تاثیرات متقابلی روی یکدیگر دارند. به گونه‌ای که در مواقعی دانش، قدرت را خلق می‌کند و در گاهی مواقع قدرت به ایجاد دانش منجر می‌شود.
 
وی در ادامه با اشاره به مداخله‌های نظام سلطه در امورات کشورهای اسلامی افزود: بسیاری از کشورهای غربی از این رابطه‌ای که  میان دانش و قدرت وجود دارد،  در جهت کسب منافع ملی خود استفاده بهره‌گیری می‌کنند، به عنوان مثال آنها درصدد هستند تا نفوذ و مداخله‌های خود در کشورهای اسلامی را به گونه‌ای جلوه دهند که در پی خیر‌خواهی امت اسلامی هستند. در واقع هدف اصلی آنها از حضور و نفوذ در این کشورها چیزی جز تجزیه و حکومت بر کشورهای عضو منطقه نیست.
 
دخانچی گفت: نظام سلطه در پی آن است که همواره صاحب قدرت باشد و بتواند بر کشورهای دیگر نیز حکم‌رانی کند، به همین دلیل می‌کوشند تا بگویند کشورهای عضو منطقه و در واقع جهان سومی‌ها فاقد تمدن، فرهنگ و کشورهایی عقب افتاده ای هستند،  در حقیقت می‌خواهند بگویند که مداخله و نفوذشان در کشورهای غرب آسیا در جهت آبادانی و پیشرفت مردمان این کشورهاست. به عبارتی برای اینکه صاحب قدرت و حکم‌رانی بر دیگر کشورها باشند، از دریچه دانش ورود کرده‌اند که بگویند حضور ما در کشورهای منطقه و آسیایی به افزایش آگاهی مردمانش منجر می‌شود.
 
این کارشناس با توجه به اینکه استکبار و نظام سلطه دشمنان تراز اول امت اسلامی هستند، تصریح کرد: هرچه که شناخت مسلمانان به ماهیت دشمنان افزایش پیدا کند، قطعا گامی موثر در جهت خنثی سازی توطئه های آنها  برداشته می‌شود. از نظر آمریکا و متحدانش کشورهای آسیایی و عضو منطقه از اصالت خاصی برخوردار نیستند، در حقیقت نظام سلطه در جستجوی دلیلی قانع‌کننده برای توجیه کردن اقداماتی هستند که در کشورهای آسیایی انجام می‌دهند که عمده دلیل آنها تثبیت امنیت، آرامش و به استقلال رساندن این کشورهاست.
 
دخانچی با توجه به اینکه کشورهایی که حضور و نفوذ نظام سلطه را در خاک خود تجربه کردند به ورطه نابودی کشانده شدند، گفت: آمریکایی ها به طور علنی برای تجاوز به کشوری اقدام نمی‌کنند، آنها در ابتدا از مدت ها قبل از اینکه فکر مداخله در امورات کشوری را داشته باشند، در افکار عمومی این زمینه را فراهم میکنند که کشور مورد هدف به کمک و حمایت‌های ما نیاز دارد، پس بنابراین ما برای رونق در تمام امورات کشور مورد هدف اقدام می‌کنیم. در واقع این‌ها بهانه‌هایی که برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات ضد انسانی شان است.
 
وی با بیان اینکه در دنیا کنونی قدرتمندان دانش را می سازند، گفت: رسانه ملی در جایگاهی قرار دارد که رابط میان مردم و حاکمیت است و با توجه به منافع ملی و مردمی فعالیت می کند. در شرایطی که رسانه باید به نوعی فرهنگ ساز و مروج آن باشد، واگذاری رسانه به بخش خصوصی  باعث شده که رسانه ملی مروج خواسته‌های سرمایه‌گذاران شود.
 
دخانچی افزود: بنابراین، نظام دانشی‌ای که در آن جامعه توسط رسانه ساخته شده است، به نوعی بی‌مصرف خواهد بود و منجر به فاصله گرفتن مردم از اهداف حقیقی حاکمیت می‌شود.
 
وی با بیان اینکه هر یک از نهادها و سازمان‌های فعال در جامعه مروج نوعی از سبک زندگی هستند، اظهار داشت: تمام نهادها اعم از بزرگ و کوچک در کشور توسط یک نظام ارزشی ساخته می‌شوند و بخشی از فرهنگ را می‌سازند، بنابراین، ما نمی‌توانیم بخشی از سازوکارهای غربی را در کشورمان بسازیم و انتظار داشته باشیم فرهنگ مناسبی را در میان مردم جا انداخته شود.
 
وی با اشاره به اینکه نباید ساز و کار فرهنگی خود را در اختیار قدرت یا جنبش‌های سیاسی قرار دهیم، گفت: رسانه ملی نیز تحت هیچ شرایطی نباید در اختیار قدرت، سیاست یا سرمایه‌داری قرار گیرد.

دخانچی در پایان بیان کرد: تنها راه کار مناسب در مواجه با غرب و فرهنگ غربی، استفاده حداکثری از داشته‌ها و قابلیت های خود برای خلق روشی نو برای خنثی کردن اثرات آن هاست؛ لذا تکرار شعارها و افکاری که می گویند غرب را نابود کنیم به نظر جز حس یاس و ناامیدی آورده دیگری نخواهند داشت.
نظر شما