پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۸
کد خبر: ۹۸۹۶۸
|
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
به همت فرهنگ‌سرای سرو و با همراهی صاحب‌نظران موسیقی
نخستین ویژه‌برنامه تبیین و بررسی ترانه‌ها، آوازها و موسیقی‌های سنتی و اصیل شهر تهران با عنوان «آواها و نغمه‌های طهران قدیم» با حضور پیشکسوتان و محققان عرصه موسیقی، سه‌شنبه ۱۳ شهریور در سالن آمفی‌تئاتر فرهنگ‌سرای سرو برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این نشست که با حضور بزرگانی همچون؛ کیوان پهلوان کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی و دکترای فولکلور، علی جهاندار  پیشکسوت و سرآمد عرصه آواز، محمد منتشری موسیقی‌دان و خواننده و عباس شیرخدا شعرخوان، شاهنامه‌خوان و نوازنده پیشکسوت ضرب در زورخانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهنام خادم رییس فرهنگ‌سرای سرو، زنده نگه‌داشتن کالبد فرهنگی، هنری، زیست بومی و پویایی سنت‌های اصیل شهری را ضامن هویت بخشی شهری دانست و با تشریح روند چگونگی انجام فعالیت‌ها برای اجرای برنامه بر لزوم استمرار آن تأکید کرد.

در ادامه نیز علی جهاندار با موضوع تبیین و بررسی سبک‌های موسیقی گفت: در موسیقی طهران قدیم هر خواننده‌ای سبک مخصوص خود را داشت و همین امر باعث بالندگی موسیقی سنتی می‌شد.

وی به مرحوم ایرج بسطامی به عنوان خواننده‌ای که حاصل این نگرش است اشاره کرد و گفت: نمی‌توان سبک‌های موسیقی در طهران قدیم را در قالب بخش‌های جغرافیایی خاص بخش بندی کرد.

سپس گروه موسیقی سنتی به سرپرستی محمد منتشری به اجرای موسیقی‌های سنتی و اصیل ایرانی با عنوان «گردو فروش» با همان حال و هوای خاص طهران قدیم پرداخت که بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت.
 
کیوان پهلوان به عنوان دومین مهمان به بررسی و تبیین تاریخ پر فراز و نشیب موسیقی سنتی از دوران صفویه تا زندیه پرداخت.  پهلوان در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به برخی از مشکلات نوازندگان و اهالی موسیقی در این دوره از تاریخ به  واکاوی مسائل، حوادث و رویدادهای این برهه تاریخی اشاره کرد.

سپس عباس شیر خدا پیشکسوت ضرب زورخانه‌ای، با بیان حکمت نام گذاری «مراسم گلریزان» در گود زورخانه، به هنرنمایی پرداخت و با اجرای قطعه‌ای ماندگار که با مدح امیرالمومنین (ع) همراه بود فضای سالن را تحت تأثیر قرار داد. 

اجرای گروه موسیقی سنتی ناصریان، پخش کلیپ‌های موسیقی و ترانه سرایان تهران قدیم و نیز تقدیر از  عوامل و دست اندرکاران تهیه و اجرای این برنامه از دیگر مواردی بود که برای مخاطبان به نمایش درآمد.

این مراسم دو روزه است و آیین اختتامیه و رونمایی از کتاب «آواها و نغمه های طهران قدیم» عصر روز چهارشنبه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در سالن آمفی تئاتر فرهنگ‌سرای سرو برگزار می‌شود.

نظر شما