شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۸
کد خبر: ۹۸۹۸۴
|
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
اردشیر صالح پور در آیین تجلیل از دو پیشکسوت تعزیه همراه با رونمایی از آلبوم موسیقی بدون کلام تعزیه «نوای ماندگار» که در فرهنگ‌سرای اخلاق برگزار شد، بیان کرد: تعزیه دارای جنبه‌های مختلف ذوق ادبی، جنبه موسیقیایی، جنبه زیباشناسی و طراحی صحنه است و سامان‌یافته‌ترین شکل هنر ملی و مذهبی ایرانی را محقق می‌کند
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین تجلیل از دو تن از پیشکسوتان تعزیه ایران همراه با رونمایی از آلبوم موسیقی بدون کلام تعزیه «نوای ماندگار» با حضور اردشیر صالح پور رییس مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس یونیمای خاورمیانه، محمود عزیزی، بهزاد فراهانی، داود فتحعلی بیگی رییس انجمن تعزیه ایران، فردین خلعتبری آهنگساز، رجبعلی خسروآبادی شهردار منطقه ۵ و جمعی از پیشکسوتان موسیقی و تعزیه چهارشنبه ۱۴ شهریور در فرهنگ‌سرای اخلاق برگزار شد.

اردشیر صالح‌پور با توجه به نگاه زیباشناسانه به واقعه عاشورا گفت: همین نگرش باعث شده که تعزیه به هنری ماندگار و آیینی مبدل شود و با توجه به اینکه محرم یک واقعه تاریخی است اما به یک حرکت جاودانه تبدیل شده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تعزیه دارای جنبه‌های مختلف ذوق ادبی، جنبه موسیقیایی، جنبه زیباشناسی و طراحی صحنه است و سامان‌یافته‌ترین شکل هنر ملی و مذهبی ایرانی را محقق می‌کند که خاستگاهی ایرانی دارد و آن قدر جایگاه محکم و بی‌بدیل در آیین دینی و هنر ایرانی دارد که حتی مستشرقان در این باره به تحقیق پرداخته‌اند.

صالح پور ضمن تقدیر از مسئولان آموزش و ترویج تعزیه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: به بهانه نوآوری نباید ارزش‌های دینی و مذهبی را از دست بدهیم و لازم و ضروری است که برای هنر تعزیه یک مدرسه یا انستیتو بسازیم.

بهزاد فراهانی: برای استعلای تعزیه در خدمتم
در ادامه این مراسم، بهزاد فراهانی بازیگر پیشکسوت با اشاره به خاطرات تعزیه‌خوانی خود در دوران جوانی و کودکی، اظهار کرد: بزرگان و زعمای تعزیه مطمئناً طلایه‌دار در این سنت عمیق ملی، ایرانی و اسلامی هستند و چیزهایی از بعد هنر نمایشی را به دست آورده‌اند که در برترین دانشگاه‌های جهان ارائه نمی‌شود.

وی ادامه داد: در بخشی از تعزیه که حضرت فاطمه صغری (س) با سرهای شهدای عاشورا صحبت می‌کند سنگ را به گریه وا می‌دارد و من در تدریس به دانشجویانم تاکید می‌کنم که چنین صحنه دراماتیک و در حس و حال دینی و احساسی در نمایش جهان سراغ ندارم.

بازیگر سریال امام علی (ع) در پایان ضمن تقدیر از بانیان آموزش تعزیه در سازمان فرهنگی هنری، خواستار توجه مسئولان به تعزیه شد و از تلاش خود برای این حرکت قول همکاری داد.

شهردار منطقه ۵: اخلاص سبب حفظ تعزیه شده است
رجبعلی خسروآبادی شهردار منطقه ۵ نیز در این مراسم با اشاره به تعزیه‌خوان بودن خود در دوران نوجوانی گفت: اخلاص باعث حفظ تعزیه شد، ابزارها نقشی در تداوم این نمایش دینی ندارند، بلکه تعزیه‌خوانان بودند که به عشق امام حسین (ع) و حس و حالی که به جریان می‌انداختند، تعزیه را تا کنون حفظ کرده‌اند.

وی حسن نیت را یکی دیگر از عوامل تداوم تعزیه برشمرد و افزود: کار کردن برای تعزیه سخت است و عشق می‌خواهد و امروزه تعزیه مهجور مانده و از این حیث، به نسبتی که این هنر باید باشد، نیست و حق آن ادا نشده است.

وی در پایان سخنانش گفت: مسئولان و مردم کمک کنند تا این هنر آیینی و مذهبی در ذهن جوانان بماند و هر تلاشی که از من برآید در راه استعلای تعزیه انجام خواهم داد.

ملوک سیدآبادی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۴ و رییس فرهنگ‌سرای اخلاق در این مراسم گزارشی از فعالیت‌های این فرهنگ‌سرا در حوزه آموزش تعزیه ارائه کرد و گفت: به عهده گرفتن مسئولیت تعزیه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مسئولیت فرهنگ‌سرای اخلاق را در قبال هنر تعزیه‌خوانی بیشتر کرده و در این راستا علاوه بر برگزاری چندین دوره آموزش تعزیه‌خوانی در رشته‌های مخالف خوانی و شهادت خوانی به نوجوانان، امسال در ماه‌های محرم و صفر هم تعزیه‌خوانان نوجوان در قالب گروه «مرثیه آفتاب» در مراکز فرهنگی و مذهبی در مناطق ۲۲ گانه مجالس تعزیه برگزار می‌کنند و هم در قالب چهارمین سوگواره عاشورایی، در ۱۱۰ مدرسه شهر تهران در مناطق ۲۲ گانه آموزش و اجرای تعزیه‌خوانی اجرا می‌شود.

وی قدردانی از استادان و پیشکسوتان هنر تعزیه‌خوانی غلامعلی ایوبی و داود آبائی که سال‌های متمادی از عمرشان را با بهره‌گیری از هنر فاخر و اصیل تعزیه، پیام‌های عاشورایی را به مخاطبان منتقل می‌کرده اند را از اهداف برنامه «شبیه نور» دانست.

مجید خسروآبادی دبیر کانون کهربای تعزیه در ادامه، هدف کانون را انجام کارهای زمین‌مانده در مورد این هنر دینی و ولایی از جمله پژوهش نسخ و آموزش با یک متد و روش برای آموزش تعزیه با یاری استادان فن دانست و گفت: بالغ بر ۶۰۰ نوجوان در حوزه تعزیه آموزش علمی و ساختاری دیده‌اند که کاملاً رایگان بوده و حتی سعی شده با کلاس‌های جبرانی و خصوصی رایگان، کمبودهای آموزش تحصیلی آنها هم جبران شود.

وی ادامه داد: آلبوم «نوای ماندگار» یک پژوهش در مورد موسیقی تعزیه شامل ۲۳۰ قطعه با سازهای سنتی تعزیه است و اکنون به مرحله تولید و عرضه رسیده است.

به گفته دبیر کانون کهربای تعزیه، برگزاری سه دوره سوگواره عاشورایی در رده سنی نوجوانان، سه دوره برنامه «شبیه نور» ویژه تجلیل از پیشکسوتان هنر تعزیه‌خوانی و تولید محصولات «آوای ماندگار» شامل تعزیه‌های دهه ۵۰،۴۰ و ۶۰ و «اشک کیانی» شامل بیش از دو هزار بیت اشعار جدید در حوزه تعزیه از دیگر دستاوردهای این کانون است.

در پایان این آیین با حضور هنرمندان و مدیران فرهنگی از غلامعلی ایوبی (موافق خوان پیشکسوت تعزیه در استان اصفهان) و داود آبائی (مخالف خوان تعزیه از شهر تفرش) با تقدیم لوح تکریم رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و هدیه تقدیر شد و از محصول «نوای ماندگار» نیز رونمایی شد.


نظر شما