سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۲۸
کد خبر: ۹۹۰۰۳
|
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
در برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» مطرح شد؛
برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» با رویکرد موسیقی شناسی گیلان با تجلیل از استاد علی اکبرپور در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سومین برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» با هدف شناخت و بررسی موسیقی گیلان با حضور استادان برجسته موسیقی کشور با تجلیل از استاد علی اکبرپور پیشکسوت موسیقی گیلان عصر پنجشنبه ۱۵ شهریور در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزارشد.
 
رضا فدایی مدرس و پژوهشگر موسیقی علی اکبرپور را از نخستین آهنگسازان موسیقی معاصر دانست و گفت: علی اکبرپور فارغ التحصیل دانشگاه موسیقی است و رهایی و آزاد بودن از ویژگی آثار این استاد است. مرتضی خان موسیقی ایران وی را بتهوون موسیقی ایران لقب داده است.

اجرای موسیقی شرق گیلان توسط گروه دیلمون با هنرمندی صفر علی رمضانی و محمود فرخی نژاد و موسیقی تالشی توسط گروه آرمین فریدی از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

علی اکبرپور آهنگساز، رهبر اکستر و نوازنده ویلن، متولد ۹ فروردین ۱۳۱۳ در محله «سیاه اسطلخ» حوالی خشکبیجار گیلان است. وی تحصیلات ابتدایی خود را در شهر رشت گذراند و از سن نوجوانی در رادیو «بی‌سیم» رشت به اجرای ویلن پرداخت.  

 اکبرپور نزد استادانی چون کیهان دیوان‌ بیگی و رکن ‌الدین نژند بهره‌ برد و آثار فاخری به عنوان آهنگساز، رهبر ارکستر و نوازنده با غلامحسین بنان، ناصر مسعودی، فریدون پوررضا ، بیش از ۵۰۰ ترانه و قطعه باکلام و ده‌ها قطعه بی‌کلام از وی به یادگار مانده است. 

محسن سلیمانی رییس فرهنگ‌سرای ارسباران و دبیر مجموعه «همایش‌های خنیاگران سرزمین مادری» با تاکید براینکه موسیقی محلی دریچه‌ای برای شناخت فرهنگ اقوام است، گفت: ساکنان کلان شهرهای کشور بالاخص تهرانی‌ها به دلیل حضور اقوام مختلف در آنجا باید به تمام اقوام کشور توجه خاص داشته باشند.

سلیمانی هدف از اجرای برنامه خنیاگران سرزمین مادری را  مطالعه موسیقی اقوام در بافت فرهنگی اجتماعی آن دانست و اظهارکرد: در شکل گیری این برنامه با دو مقوله قوم و فرهنگ مواجه‌ هستیم که در بطن آن پدیده‌ای به نام موسیقی جلوه گر است و هر قومی ویژگی‌های فرهنگی خاصی مثل زبان، آیین، رسوم، موسیقی و ابزارهای موسیقیایی خودش را دارد. همانطور که موسیقی اقوام شناخت موسیقی توام با فرهنگ آن قوم را شامل می‌شود. 

سلیمانی توجه به فرهنگ اقوام کشور در برنامه‌های پایتخت را دارای اهمیت دانست که با توجه به مندرج بودن فرهنگ و مولفه‌های شاخص آن در هنر موسیقی برای تبیین آن به جامعه موجب شد به قوم شناسی موسیقی در برنامه‌های فرهنگی نگاه پررنگ تری داشته باشیم.

سلیمانی یادآور شد: موسیقی شناسی قومی بر اساس پژوهش و سخنرانی، اجرای برنامه و ارائه فعالیت جوانان اقوام مختلف در عرصه موسیقی، تجلیل از بزرگان و مفاخر موسیقی اقوام را از رویکردهای برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» عنوان کرد.
 
برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» به همت فرهنگ‌سرای ارسباران با محوریت موسیقی‌شناسی اقوام ایرانی از سال ۱۳۹۵ تاکنون با موسیقی شناسی  اقوام خطه لرستان و خراسان برگزارشده است.                                                   

نظر شما