پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۵۳
کد خبر: ۹۹۰۰۵
|
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و انجمن اهدای عضو امضا شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و انجمن اهدای عضو ایرانیان امضا شد. 

این تفاهم‌نامه در راستای توسعه فعالیت‌های علمی، پژوهشی، آموزشی، تولیدی و اجرایی در زمینه ارائه خدمات و تولید محصولات فرهنگی و لزوم ایجاد همکاری بین مراکز برای تبادل تجارب و اطلاعات و بهره‌برداری از توانمندی‌های علمی، تخصصی، اجرایی و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود دو طرف، تفاهم‌نامه‌ای میان کتایون نجفی‌زاده مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان به عنوان طرف اول و سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان طرف دوم امضا شد.

افزایش اهدای عضو نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ابتدای این نشست که در حاشیه جلسه ماهانه مدیران مناطق و فرهنگ‌سراها در ساختمان ستاد این سازمان برگزار شد با اشاره به قرار داشتن در آستانه محرم گفت: یکی از اقداماتی که بناست بر اساس این تفاهم‌نامه اتفاق بیافتند، اعطای کارت اهدای عضو در پیاده‌روی اربعین است.

وی افزود: همه ما می‌دانیم که افزایش اهدای عضو نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و با توجه به جامعه مخاطبی که در مراکز فرهنگی هنری وجود دارد، امیدواریم بتوانیم با برنامه متنوع این جریان فکری درست را نهادینه کنیم.
 
کتایون نجفی‌زاده مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در این نشست با اشاره به مجموعه برنامه‌هایی که برای تقدیر از خانواده‌های اهدا کننده طراحی شده است، گفت: در کنار نهادینه شدن فرهنگ «اهدای عضو» در خانواده‌ها که اصلی‌ترین تصمیم‌گیران هستند؛ به این دلیل که کارت اهدای عضو جنبه قانونی ندارد و فقط انتخاب شخصی افراد است؛ برنامه‌هایی را برای حمایت و تقدیر از خانواده اهداکنندگان تدارک دیده‌ایم. 
 
افزایش اهدای عضو نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان ادامه داد: هر مرگ مغزی یک تا هشت نفر را از مرگ حتمی و یک تا پنجاه و سه نفر را از معلولیت نجات می‌دهد. با توجه به تعداد کسانی که در ایران مرگ مغزی می‌شوند و تعداد کسانی که در انتظار اهدای عضو هستند، اگر نیمی از کسانی که اهدا نمی‌کنند نیز به این امر راضی شوند، برای اینکه هیچ یک از بیماران در فهرست پیوند از بین نروند، کافی است.
 
افزایش اهدای عضو نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

نجفی‌زاده درباره مشکل اصلی خانواده در عدم رضایت به اهدای عضو گفت: مشکل این نیست که مردم ما نوع دوست نیستند که مردم ما اسوه ایثارند، مشکل این نیست که ما مرکز پیشرفته نداریم که به طور مثال مرکز اهدای عضو شیراز در جهان نمونه است؛ مشکل اینجاست که جامعه مرگ مغزی را هنوز به عنوان مرگ نمی‌شناسد. باور اینکه این فرد مرده است برای خانواده بسیار مشکل است و برای آگاهی و آموزش این امر باید اطلاع‌رسانی شود.
 
وی افزود: اهدای عضو یک ضلع فرهنگی هم دارد و باید فرهنگ‌سازی گسترده‌ای صورت بگیرد تا اهدای عضو رخ بدهد که این اتفاق به تنهایی از پزشکان بر نمی‌آید و لازم است که همه سازمان‌های مردم نهاد، خیرین، نام آوران عرصه فرهنگ و هنر دست به دست هم بدهند.

افزایش اهدای عضو نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

این تفاهم‌نامه در ۴۰ بند امضا شده است که مشارکت در برگزاری برنامه‌های فرهنگی هنری برگزاری دوره‌های‌آموزشی آشنایی با مرگ مغزی و اهدای عضو برای شهروندان تهرانی در فرهنگ‌سراها، صدور کارت آنلاین اهدای عضو برای مسئولان، کارکنان و مخاطبان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برگزاری دوره‌های آموزشی و هم‌اندیشی و همایش‌های تخصصی مشترک، اجرای نمایش‌های مرتبط با اهدای عضو و تجلیل از خانواده‌های اهدا کننده عضو در فرهنگ‌سراها از جمله این محورهاست.



 
نظر شما