جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۹
کد خبر: ۹۹۰۲۰
|
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
مراسم سالگرد رحلت «ابوذر زمان» برگزار شد
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ویژه‌برنامه «ابوذر زمان» که با هدف گرامی‌داشت سی و نهمین سالگرد ارتحال آیت‌الله سید محمود طالقانی برگزار شد، بیان کرد: یک سری از انسان‌ها از رخدادهای روزگار و زمانه خودشان عقب هستند و تحلیلی از شرایط ندارند. دسته دوم روزمرگی می‌کنند و با دنیای خودشان پیش می‌روند، اما دسته سوم به خاطر ظرفیت وجودی‌شان، از زمان خودشان جلو هستند. آیت‌الله طالقانی از این دسته افراد بودند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه‌برنامه «ابوذر زمان» با هدف گرامی‌داشت سی و نهمین سالگرد ارتحال آیت‌الله سید محمود طالقانی روز یکشنبه ۱۸ شهریور ماه با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرزندان آیت‌الله طالقانی، علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ تهران، حجت‌الاسلام سید محمود دعایی، علی دهکردی و جمعی از شخصیت‌ها و چهره‌های فرهنگی در کتابخانه آیت‌الله طالقانی در منطقه ۱۲ برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات که سابقه طولانی‌ای در آشنایی با آیت‌الله طالقانی داشته است، سخنران اول این مراسم بود که عنوان کرد: خوشحالم که این توفیق را دارم در چنین محفلی حضور پیدا کنم و در خدمت آقای سید مهدی طالقانی فرزند آیت‌الله طالقانی و سایر حاضران گرامی باشم. من با مرحوم طالقانی چند ملاقات کوتاه قبل از انقلاب داشتم. ما طلاب جوان در دادگاه‌های نظامی مبارزان نهضت آزادی به ویژه مرحوم طالقانی حضور پیدا می‌کردیم و استقامت و منطق را می‌آموختیم. 

وی ادامه داد: بعد از آن نیز در زندان به ملاقاتشان می‌رفتیم و من ریسک می‌کردم و نشریاتی را زیر عبا می‌گذاشتم و در اتاق ملاقات به دست ایشان می‌رساندم. البته حضور مرحوم طالقانی در اتاق ملاقات باعث می‌شد ماموران کمی احترام بگذارند و گستاخی نکنند. یادم می‌آید یک بار نشریه بعثت را که خودمان چاپ می‌کردیم، از بین میله‌ها به ایشان دادم. ایشان یک بار گفتند خوب است شما این ریسک را نکنید، بالاخره اخبار به طریقی به گوش ما می‌رسد. 
 
مراسم سالگرد رحلت «ابوذر زمان» برگزار شد/ اوحدی: آیت‌الله طالقانی از زمان خودشان جلوتر بودند

حجت‌الاسلام دعایی با اشاره به کتاب «تفسیر پرتوی از قرآن» نوشته مرحوم آیت‌الله طالقانی بیان کرد: این کتاب را برای حضرت امام (ره) تهیه کردیم و ایشان مطالعه کردند. بعد از مطالعه، حضرت امام (ره) فرمودند من بنا به تقریظ کتابی ندارم، اما اگر بنا داشتم، بر این کتاب تقریظ می‌نوشتم. این نشان‌دهنده اعتقاد امام (ره) به تفکرات مرحوم طالقانی است. 
 
وی افزود: رفتار آیت‌الله طالقانی در مواجهه با جوانان نیز جالب توجه و جذب‌کننده بود. به عنوان مثال جلال آل احمد که یک نسبت فامیلی هم با آقای طالقانی داشت و رسماً مارکسیست شده بود، به دلیل شیوه مسامحه‌گرانه و جذب‌کننده آقای طالقانی به اسلام و نماز و ... برگشت و حتی به حج مشرف شد. 
 
مدیر مسئول روزنامه اطلاعات ادامه داد: فقدان ایشان برای نظام جمهوری اسلامی فقدان سنگینی بود، چرا که یکی از بزرگان و رهبران نظام بودند و وقتی از دنیا رفتند، با تعابیر ماندگار و دقیق امام خمینی (ره) در موردشان مواجه شدیم، اینکه «فقدان ایشان جبران‌ناپذیر و ضربه‌ای به جهان اسلام است.» امیدوارم خداوند به ما توفیق دهد که راه آیت‌الله طالقانی را ادامه دهیم. 
 
اوحدی: آیت‌الله طالقانی از زمان خودشان جلوتر بودند
 
سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سخنران بعدی بود که در این مراسم بیان کرد: امام (ره) تعبیر زیبایی درباره خانه امیرالمؤمنین (ع) داشتند و می‌فرمودند این خانه گلی کوچک علی (ع) و فاطمه (س) چه اتفاقاتی را در تاریخ اسلام رقم زد. همین خانه یعنی خانه آیت‌الله طالقانی نیز منشأ تاثیرات فراوانی در تاریخ انقلاب اسلامی بوده است. 
 
مراسم سالگرد رحلت «ابوذر زمان» برگزار شد/ اوحدی: آیت‌الله طالقانی از زمان خودشان جلوتر بودند

وی با بیان اینکه به طور کلی افراد به سه دسته تقسیم می‌شوند، گفت: یک سری از انسان‌ها از رخدادهای روزگار و زمانه خودشان عقب هستند و تحلیلی از شرایط ندارند. دسته دوم روزمرگی می‌کنند و با دنیای خودشان پیش می‌روند، اما دسته سوم به خاطر ظرفیت وجودی‌شان، از زمان خودشان جلو هستند. آیت‌الله طالقانی از این دسته افراد بودند. 

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: در آن سال‌ها هر جا انقلاب با مانع و معضلی روبه‌رو می‌شد، آقای طالقانی با درایت و تدبیر و سعه صدرشان به کمک انقلاب می‌آمدند. در جایی که بحث دفاع از ارزش‌های انقلاب مطرح می‌شد، ایشان پیش‌قدم بودند. در ماجرای کردستان در سال ۱۳۵۸، ایشان فریاد زدند که اگر لازم باشد من پیرمرد اسلحه دست می‌گیرم و از انقلاب دفاع می‌کنم. ایشان چه بصیرتی داشتند که در آن زمان چنین دیدگاهی مطرح می‌کردند. نگاه ارزشمندی که به قرآن کریم داشتند نیز قابل ستایش است. 

اوحدی در پایان گفت: امروز در سالگرد رحلت ابوذر زمان، آیت‌الله طالقانی، دعا می‌کنیم خداوند بهره‌ای از اخلاق و منش آن بزرگوار را به ما عنایت کند و به ما توفیق دهد در مسیر ایشان گام برداریم. 

مراسم سالگرد رحلت «ابوذر زمان» برگزار شد/ اوحدی: آیت‌الله طالقانی از زمان خودشان جلوتر بودند

در پایان این مراسم از محمدرضا کایینی پژوهشگر تاریخ معاصر و خالق آثاری پیرامون زندگی آیت‌الله طالقانی، علی دهکردی بازیگر نقش آیت‌الله طالقانی در سریال معمای شاه، رحمانی نقاش چهره آیت‌الله طالقانی و مهدی طالقانی و وحیده طالقانی فرزندان آیت‌الله طالقانی تجلیل شد و تندیس آیت‌الله طالقانی به آنها اهدا شد. شعرخوانی سیامک رجاور شاعر آیینی و اجرای موسیقی توسط بهرام پاییز از دیگر بخش‌های این مراسم بود. 
نظر شما