شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۶
کد خبر: ۹۹۰۳۱
|
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
رونمایی از کتابی به قلم مادران با همراهی فرزندانشان
مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب «هفته چهل و چند» با حضور نویسندگان کتاب و بچه‌های‌شان در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی و جشن امضای کتاب «هفته چهل و چند» عصر روز شنبه ۱۷ شهریور با حضور دکتر محمود گلزاری روانشناس، سروش صحت نویسنده، کارگردان و بازیگر، ایمان صفایی نویسنده، نفیسه مرشدزاده نویسنده و مدیر نشر اطراف و جمعی از نویسندگان کتاب و فرزندانشان در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد.
 
«هفته چهل و چند» در فرهنگ‌سرای ارسباران رونمایی شد

در ابتدای این نشست که رضوان خرمیان اجرای آن را برعهده داشت، دکتر محمود گلزاری روان‌شناس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی به تحلیل روانشناسانه برخی از روایت‌های این کتاب پرداخت. 
 
مرشدزاده: مادرها تنها راه شناخت و پذیرش زندگی‌های متفاوت‌اند
 
در ادامه این نشست نفیسه مرشدزاده نویسنده و مدیر نشر اطراف درباره دلیل عمده انتشار این اثر گفت: عدم شناخت ما از یکدیگر سبب ایجاد تنش‌هایی شده که جامعه ما را روز به روز بدتر می‌کند. برخلاف نظریه‌هایی که می‌گوید فضای جدید به این دلیل که فضای رسانه‌هاست، مردم را بیشتر از هم باخبر می‌کند، به نظر من مردم به مرور از نوع زندگی هم بی خبرتر و با فکرها و خیال‌های هم غریبه‌تر شده‌اند و اگر راهی برای نزدیکتر کردن این فضا وجود داشته باشد، آن مادرها هستند.
 
وی افزود: ما قرار است فرزندانمان را در این فضای غریبگی‌ها بزرگ کنیم. دغدغه ماست که چطور آنها را از این تنش‌ها رد کنیم. اگر فرزند ما با کسی که در کنار او در صف نانوایی ایستاده یا در دانشگاه کنار او می‌نشیند انقدر بیگانه باشد، چطور می‌تواند زندگی کند؟
 
مدیر نشر اطراف ادامه داد: تنها اتفاقی که امیدوارم با این کتاب بیافتد این است که به این باور برسیم که اگر راهی برای کنار هم قرار دادن این فضای متشنج وجود داشته باشد، دست مادرهاست و مادری بهترین ربطی است که می‌تواند این زندگی‌های متفاوت را به هم مربوط کند و این اتفاق باید بیافتد چون ما می‌خواهیم فرزندانمان را برای همین جامعه تربیت کنیم، برای همین مجبوریم که این وحدت را خودمان ایجاد کنیم. مادرها راه شناخت و پذیرش زندگی‌های متفاوت هستند.
 
«هفته چهل و چند» در فرهنگ‌سرای ارسباران رونمایی شد
 
فاطمه ستوده: روح روایت و روح مادری عامل زیبایی این کتاب است
 
فاطمه ستوده دبیر این مجموعه با اشاره به اینکه این کار حواشی جذابی داشت گفت: الان دفترم را باز کردم تا نتی که برداشتم را برایتان بخوانم دیدم خط‌خطی پسرم اینجاست. نمونه‌خوانی کتاب را نگاه می‌کردیم خط خطی یکی از بچه‌های کوچک روی آن بود و حالا نیز جشن امضا و رونمایی آن با حضور بچه‌ها برگزار می‌شود.
 
وی ادامه داد: برخی معتقدند در ایران نمی‌توان کار جمعی کرد اما برای جمع‌آوری این کتاب، من با ۱۹ مادر از طیف‌های مختلف سروکار داشتم و خدا را شاکرم با همین مجموعه به من ثابت شد که می‌توانیم کار جمعی کنیم و حتی آن را به بهترین صورت انجام دهیم.
 
«هفته چهل و چند» در فرهنگ‌سرای ارسباران رونمایی شد

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: اگر این کتاب دوست داشتنی شده است و اگر فکر می‌کنید می‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید به خاطر روح روایت و به دلیل روح مادری است. من اگر سال‌ها پیش با کسی روبه‌رو می‌شدم که دغدغه فکری یا ایدئولوژی مشترکی با هم نداشتیم، نمی‌توانستم با او وارد تعامل شوم، اما مادری به من آموخت که چیزی ورای این نگاه ایدئولوژیک وجود دارد و این کتاب نمونه روشن همین امر است.
 
رضوان خرمیان کارشناس برنامه در رابطه با حضور بچه‌ها که برنامه را از حالت رسمی خود بیرون آورده بودند توضیح داد: ما چنین شرایطی را پیش‌بینی می‌کردیم اما واقعیت این است که همین بچه‌ها بودند که فرصت نوشتن این مجموعه را به ما دادند و فضای سالن نشان دهنده واقعیتی است که در کتاب از آن حرف زده‌ایم.
 
«هفته چهل و چند» در فرهنگ‌سرای ارسباران رونمایی شد

کتاب «هفته چهل و چند» با عنوان فرعی (بیست روایت از مادری در همین روزها) به تازگی از نشر اطراف راهی بازار کتاب شده است. در این کتاب بیست روایت داستانی از تجربیات مادری و فرزندپروری بیست مادر آمده است. دبیر این مجموعه فاطمه ستوده داستان‌نویس و مترجم است.

در این کتاب نویسندگانی چون ضحی کاظمی، فاطمه ستوده، آصفه آصف‌پور، زهرا کاردانی، فاطمه حجوانی و... روایات خود را از مادری آورده‌اند.

از ویژگی‌های این جلسه حضور فرزندان نویسندگان کتاب بود و فضا به شدت مادر و فرزندی بود؛ تقدیر از زهرا آیت تصویرگر کتاب پایان بخش این مراسم بود.

«هفته چهل و چند» در فرهنگ‌سرای ارسباران رونمایی شد
نظر شما