پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۰۳
کد خبر: ۹۹۰۵۹
|
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱
در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب صورت گرفت
نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر لزوم توجه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در برنامه‌های این مناسبت فرهنگی تاکید شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۲۰ شهریورماه با حضور محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داریوش رضوانی مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدجواد مرادی‌نیا رییس اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی پور دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی اصغر سیدآبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، مهدی فیروزان مدیرعامل موسسه شهر کتاب، عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی، محمود آموزگار رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، محمد ربیع احمدخانی معاون اداره کل استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین صفاری روابط عمومی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در موسسه خانه کتاب برگزار شد.

محسن جوادی در این جلسه گفت: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شبیه ستاد اجرایی است و ارگان‌های مختلف، نهادها و سازمان‌هایی که ارتباط رسمی با معاونت دارند چه سازمان‌هایی که ارتباط غیر رسمی دارند در معاونت فرهنگی مورد حمایت قرار می‌گیرند تا همه در این رویداد فرهنگی نقش داشته باشند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به تقارن هفته وحدت و هفته کتاب، می‌توانیم یکی از برنامه‌های بیست و ششمین دوره هفته کتاب را در شهر مهاباد برگزار کنیم.

وی ادامه داد: تقدیر از نویسندگان باید در هفته کتاب برگزار شود و با توجه به محدودیت‌هایی که داریم سعی می‌کنیم برنامه‌هایی مثل نمایشگاه‌های استانی را برگزار کنیم.

در ادامه این جلسه، داریوش رضوانی گفت: برای حرکت به سمت بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران باید نگاهی به فعالیت‌های انجام شده در هفته کتاب سال گذشته داشته باشیم. آغاز بیست و پنجمین دوره هفته کتاب از پایتخت کتاب ایران کار ارزشمند و معقولی بود.

رضوانی بیان کرد: آیین‌نامه هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران مربوط به دوره آقای میرسلیم است و نیاز به تغییرات و اصلاحات دارد. بیش از ۶۰ دستگاه و نهاد مشارکت خوبی در برگزاری هفته کتاب دارند و تلاش می‌کنند برنامه‌های مختلفی در این هفته شکل بگیرد.

مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید دارند که پایتخت کتاب ایران در سطح کشور نهادینه شود. بنابراین شهری که به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود باید برنامه‌های ویژه ای اجرا کند.

رضوانی پیشنهاد کرد افتتاح بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در کاشان برگزار شود.

توجه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در برنامه‌های هفته کتاب
نیکنام حسینی پور، دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: در گزارش پایانی بیست و ششمین دوره هفته کتاب سعی می‌کنیم سهم همه نهادها به نسبت فعالیتی که انجام دادند، یکسان دیده شود. با برگزای این دوره از هفته کتاب ربع قرن از فعالیت این رویداد فرهنگی می‌گذرد، ۲۵ سال عدد کمی نیست. همچنین، این دوره از هفته کتاب با  چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مصادف شده است که باید این دو نکته را در برنامه‌های بیست و ششمین دوره هفته کتاب در نظر بگیریم.

حسینی پور ادامه داد: برنامه‌های هفته کتاب از اولین دوره تا آخرین دوره آن باید مورد آسیب شناسی قرار بگیرد باید درباره شعار هفته کتاب و نام گذاری روزهای این هفته متناسب با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی آن را تعریف کنیم.

وی به برنامه‌هایی که به مناسبت بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده، اشاره کرد و گفت: در روز کتابدار، برنامه بزرگداشتی در قم و در خانه علامه طباطبایی خواهیم داشت. همچنین در نظر داریم بزرگداشتی برای نویسندگان، ناشران و اهالی قلمی که در راستای چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کردند، برگزار کنیم. توجه به کتابفروشی‌ها به عنوان حلقه فراموش شده نشر از دیگر برنامه‌های ما در این دوره از هفته کتاب است.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب بیان کرد: در موسسه خانه کتاب برنامه‌هایی به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی تدارک دیده شده و تعدادی از آنها مانند بزرگداشت مرتضی آخوندی و دیدار با تعدادی از ناشران و اهالی قلم نیز انجام گرفته و مابقی نیز در دست اجرا است.

حسینی پور با اشاره به نقش صدا و سیما در انعکاس برنامه‌های هفته کتاب گفت: صدا و سیما می‌تواند فعالیت‌های مرتبط با کتاب که در این هفته برگزار می‌شود را منعکس کند تا این رویداد در سطح ملی دیده شود و مادرخواست داریم همه شبکه‌های صدا و سیما در این موضوع مهم مشارکت کنند.

دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب گفت: تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره) از دیگر برنامه‌هایی است که در این دوره از هفته کتاب برگزار می‌شود و با توجه به چهلمین سال انقلاب به نظرم این تجدید میثاق باید خیلی باشکوه‌تر و با مشارکت همه اصناف و تشکل‌های نشر و نهادهای دولتی و عمومی برگزار شود.

حسینی‌پور همچنین ادامه داد: اجرای برنامه‌های هفته کتاب در استان‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به اینکه نهادهای زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها زیاد هستند، می‌شود با مشارکت و همکاری در برگزاری باشکوه‌تر هفته کتاب اقدام کرد.

در ادامه این نشست، علیرضا مختار پور با بیان اینکه باید بر فعالیت‌های مستمر متمرکز شویم، گفت: پیشنهاد می‌کنم در کنار این  جلسات، مصوبات و مذاکرات ستاد قبلی در اختیار افراد گذاشته شود و بعد از پایان هفته کتاب، جلسات شورای سیاستگذاری با سرعت بهتر و فاصله کمتری برگزار شود.

مختار پور بیان کرد: در این فاصله کم، پرداختن به بعضی از موضوعات اولویت ندارد. زمان اجرای هفته کتاب در هر دوره ای متفاوت است در صورتی که در آیین نامه به یک زمان ثابت برای اجرای هفته کتاب تاکید شده است. بنابراین در این بازه زمانی، پرداختن به تغییرات آیین نامه در اولویت نیست. تعیین زمان برگزاری هفته کتاب اکنون در اولویت است چرا که بسیاری از برنامه‌های اجرایی به زمان بستگی دارند. بعد از تعیین زمان برگزاری هفته کتاب، شعار این هفته در اولویت بعدی قرار می‌گیرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به پایتخت کتاب ایران گفت: شهرهایی که به عنوان پایتخت کتاب انتخاب می‌شوند عملکردهای متفاوتی داشتند؛ بعضی از این شهرها خوب عمل کردند و بعضی‌ها هم ضعیف. باید فعالیت‌هایی که شهرهای پایتخت کتاب ایران انجام دادند، ارزیابی کنیم.  

محسن رضایی از دیگر حاضران در این جلسه  با اشاره به زمان برگزاری بیست و ششمین دوره هفته کتاب گفت: تغییر زمان برگزاری هفته کتاب در این چند سال به علت تداخل با مناسبت‌های مختلف بود چرا که وقتی برنامه‌ها با هم ادغام می‌شود خاصیت و تاثیرگذاری خود را از دست می‌دهد.

افتتاح هفته کتاب از شهرستان‌ها تجربه خوبی است
علی اصغر سیدآبادی با بیان اینکه افتتاح هفته کتاب از شهرستان‌ها تجربه خوبی بود، گفت: آغاز هفته کتاب در شهرستان‌ها تاثیر خوبی دارد و من موافق آغاز هفته کتاب در کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران هستم. در جشنواره پایتخت کتاب ایران شهرهای مختلف برنامه‌های خود را ارئه می‌دهند و هیات داوران آن‌ها را بررسی می‌کنند.

سیدآبادی بیان کرد: برگزاری برنامه‌های رسمی و دولتی هفته کتاب را تهدید می‌کند، از این رو باید برنامه‌هایی را تدارک ببینیم که مردم در آنها حضور داشته باشند. به نظر من هیچ سخنرانی در هفته کتاب انجام نشود تا شور و نشاط مردمی بر این برنامه‌ها حاکم شود.

سید آبادی در پایان گفت: می‌توانیم با همکاری کتابفروشی‌های سراسر کشور مراسم جشن امضای کتاب را در کتابفروشی‌ها برگزار کنیم. در این کار، انجمن صنفی نویسندگان، انجمن قلم ... می‌توانند با ما همکاری کنند. در این مراسمات می‌توانیم برای این کتاب‌ها تخفیفات ویژه ای در نظر بگیریم.

تقارن هفته کتاب با چهل سالگی انقلاب و هفته وحدت
سعید اوحدی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این جلسه گفت: تقارن بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با هفته وحدت و چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران شاخص‌هایی است که باید آنها را در برنامه‌هایی که اجرا می‌کنیم در نظر داشته باشیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنم شهرهای گنبدکاووس و سنندج مورد توجه بیشتری قرار  بگیرد.

اوحدی ادامه داد: هفته کتاب امسال تقارن خوبی با چهل سالگی انقلاب و هفته وحدت دارد. می‌توانیم در سیاست‌های کلان برنامه‌هایی برای هفته کتاب تعریف کنیم تا به این دو مناسبت به عنوان فرصت طلایی توجه ویژه ای شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه شهر کاشان ظرفیت خوبی در حوزه کتاب دارد، گفت: پیشنهاد می‌کنم افتتاحیه هفته کتاب در کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران برگزار شود و ما با تمام وجود تلاش می‌کنیم این برنامه به خوبی برگزار شود. تعدادی از شهرها در استان اصفهان ویژگی‌های خاصی در حوزه کتاب و کتابخوانی دارند که باید به آنها توجه کرد.

وی ادامه داد: خوانسار شهر فعالی در حوزه نشر و کتاب است، این قبیل شهرها که صبغه مذهبی خوبی دارند باید در هفته کتاب مورد توجه قرار بگیرند. بنابراین پیشنهاد می‌کنم در خوانسار هم به مناسبت هفته کتاب یک برنامه برگزار کنید.

انصاری با بیان اینکه باید وضعیت اقتصادی کشور را در همه برنامه‌های فرهنگی در نظر بگیریم، گفت: شورای سیاست‌گذاری باید برای برنامه‌ها اولویت بندی داشته باشد چرا که امکانات به ما اجازه اجرای همه برنامه‌ها را نمی‌دهد. در کشور ما در حوزه فرهنگ فعالیت‌های فردی به خوبی انجام می‌شود اما وقتی افراد کنار هم قرار می‌گیرند اشکالاتی در کار پیش می‌آید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری باید به ایجاد  انسجام و هم افزایی توجه کند تا نهادهای فرهنگی که می‌توانند در حوزه کتاب کار کنند وارد کار شوند. در این خصوص باید فرمانداران و استانداران را به کار گرفت چرا که در شهرهایی که فرماندار همراه است کارها به خوبی پیش می‌رود.

انصاری در پایان گفت: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را در امر کتاب و کتابخوانی فراموش نکنیم و در امر اطلاع‌رسانی و تبلیغات برنامه‌ها و فعالیت‌های خود از آن استفاده کنیم.

روزهای هفته کتاب را با حوزه‌های زندگی مردم پیوند بزنیم
مهدی فیروزان، مدیر عامل موسسه شهر کتاب با اشاره به نام‌گذاری‌های روزهای هفته کتاب، گفت: عناوینی که برای روزهای هفته کتاب انتخاب شده اند، منتزع  از روز است و  اسامی به صورت کلیشه ای انتخاب شده اند. شرایط اقتصادی باعث فاصله میان مردم و شئونات زندگی شده است. بر  اساس تحلیلی که شهرکتاب از بازارهای خود دارد مردمی که با کتاب و فرهنگ سرو کار دارند از حوزه‌های دیگر فاصله گرفته اند و به سمت فرهنگ گرایش پیدا کرده اند چرا که فرهنگ ارزان ترین کالا را در اختیار مردم قرار می‌دهد.

فیروزان ادامه داد: ارتباط جدیدی نسبت به حوزه‌های فرهنگ در جامعه در حال شکل گرفتن است و این اتفاق مغتنم است و می‌توانیم از این امتیاز برای رشد حوزه کتاب استفاده کنیم. تا چند ماه آینده قیمت کتاب گران می‌شود و ما نیاز داریم به بازار اقتصاد کتاب کمک کنیم.

مدیرعامل موسسه شهر کتاب با اشاره به اینکه روزهای هفته کتاب را با حوزه‌های زندگی مردم پیوند بزنیم، گفت: می‌توانیم روزی را به عنوان «کتاب و ورزش» نام گذاری کنیم چرا که مردم  تعدادی از وزرشکاران را الگوی خود قرار می‌دهند. بنابراین می‌توانیم از ظرفیت ورزش به نفع بازار کتاب استفاده کنیم. همچنین می‌توانیم از ظرفیت هنر، دین، انقلاب، کودک و نوجوان، اخلاق به عنوان نجات دهنده مسائل امروز، مقاومت و... استفاده کنیم.

فیروزان بیان کرد: بسیاری از هنرمندان ما در رادیو و تلویزیون کتاب می‌خوانند، بنابراین می‌توانیم با کمک آنها و صدا و سیما، برای رفتن کتاب به خانه‌های مردم استفاده کنیم. در این صورت زندگی مبتنی بر کتاب را ترویج خواهیم کرد.

مدیرعامل موسسه شهر کتاب هفته کتاب را سرشار از خوشی دانست و گفت: این هفته باید به هفته ایجاد عادت‌های خوب اجتماعی و هفته فرهنگ سازی تبدیل شود. در تبلیغاتی که برای این هفته انجام می‌دهیم باید به سمت شادی‌های جمعی حرکت کنیم نه فعالیت‌های کلیشه ای که در سال‌های گذشته برگزار شده است. این شور و نشاط را می‌توانیم با  گذرها و کوچه‌های فرهنگی در سطح شهر ایجاد و افتتاح کنیم.

محمدجواد مرادی‌نیا، رییس اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در برگزاری هفته کتاب، گفت: هر چند نقش صدا و سیما در اطلاع رسانی کاهش پیدا کرده اما همچنان تاثیرگذاری خود را کم و بیش دارد.

مرادی نیا نوآوری در محتوا را برگ برنده بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: این دوره از هفته کتاب مصادف با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است که مناسبتی تکرار ناپذیر است. چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی دوران بلوغ انقلاب است که باید حداکثر استفاده را از آن ببریم.

وی کتاب را مغز متفکر و موتور محرک انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: باید در قالب شعار هفته کتاب به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی توجه کنیم. به نظر می‌رسد شعار «کتاب، الفبای انقلاب» شعار خوبی باشد.

در ادامه، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی بیان کرد: برگزاری کتاب سال دانشجویی از جمله برنامه‌هایی است که در هفته کتاب برگزار می‌شود. می‌توانیم از ظرفیت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و فضاسازی شهری در ایام برگزاری هفته کتاب استفاده کنیم.   برنامه‌های هفته کتاب باید به صورتی باشند که مردم  را به کتابخوانی تشویق کنند.

یادمان‌های انقلاب را با سعه صدر منعکس کنیم
غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی نیز در این جلسه گفت: امسال شصتمین سال صدور فتوای علامه شیخ محمود شلتوت است. در مهاباد کتابخانه ای به اسم ایشان وجود دارد. می‌توانیم در برنامه‌های هفته کتاب مراسم بزرگداشتی برای علامه شیخ محمود شلتوت در نظر بگیریم. در هفته کتاب امسال باید با دید بازتری نگاه کنیم تا برنامه‌های ما زیر مجموعه ای از چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی باشد.

وی ادامه داد: می‌توانیم هنرمندانه بحث‌های انقلاب و رویکردهای امام خمینی(ره) و انقلاب را پر رنگ کنیم و یادمان‌های انقلاب را با سعه صدر منعکس کنیم. به عنوان نمونه می‌توانیم از ناشران انقلابی تقدیر کنیم یا مراسم بزرگداشتی با رویکرد وحدت آفرین برای آنها تدارک ببینیم.

اجرای طرح‌های اعطای یارانه نشر از طریق کتابفروشی‌ها در هفته کتاب
محمود آموزگار، رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از دیگر حاضران در این جلسه گفت: ۲۵ دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و در سال‌های اول جزو اتفاقات مهم به حساب می‌آمد  و جایگاه و شان کتاب را به ما یادآوری می‌کرد.   اما در ادامه دچار تکرار شد.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات خود جوشی که توسط آقای مسجد جامعی رقم خورد بحث کتابگردی است که به مرور توسط نهادها وسازمان‌های دیگر ادامه پیدا کرد و به یک رویداد ملی تبدیل شد.

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به طرح‌های فصلی حمایت از مصرف کنندگان از کانال کتابفروشان اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها اولین بار در هفته کتاب سال ۱۳۹۴ آغاز شد و امروزه با گذشت سه سال از اجرای آن، در آستانه کم رنگ شدن است و از طرف تعدادی از کتابفروشان مورد بی توجهی قرار گرفته است چرا که  مطالبات کتابفروشان با تاخیر پنج الی شش ماه پرداخت می‌شود. این یکی از نکات ضعف اجرای این طرح‌ها است و باید به موسسه خانه کتاب برای به سرانجام رسیدن این وظیفه کمک کنیم.

آموزگار ادامه داد: با مجموعه فعالیت‌هایی که موسسه خانه کتاب در طول اجرای این طرح‌ها انجام داده به نظر می‌رسد اشراف کاملی به این طرح‌ها پیدا کرده است. بنابراین بهتر  است این طرح در هفته کتاب نیز اجرا شود و مطالبات کتابفروشان نیز همزمان با خرید کتاب از سوی مصرف کننده به آنها پرداخت شود تا کتابفروشانی که نسبت به این طرح‌ها دلسرد شده اند انگیزه کافی برای شرکت در این طرح‌ها پیدا کنند.

منبع: روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
نظر شما