چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۵
کد خبر: ۹۹۰۸۸
|
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
ویژه‌برنامه‌های محرم و صفر و هفته دفاع مقدس سازمان فرهنگی هنری تشریح شد
نشست خبری رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با موضوع تشریح برنامه‌های محرم و صفر، هفته دفاع مقدس و اربعین یکشنبه ۲۵ شهریور در ساختمان ستاد این سازمان برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ابتدای نشست با تسلیت ایام عزاداری سید سالار شهیدان امام حسین(ع) در خصوص تشریح برنامه‌های محرم و صفر گفت: محرم امسال با دو اتفاق مهم؛ هفته دفاع مقدس و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران تقارن پیدا کرده است. به همین دلیل سازمان فرهنگی هنری یک ستاد ویژه برای برنامه‌ریزی و برگزاری برنامه‌های محرم، هفته دفاع مقدس و اربعین راه‌اندازی کرده است.
 
اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه آیینی در پایتخت
 
اوحدی افزود: برنامه‌ها در سه قالب؛ فراگیر -برنامه‌هایی که ظرفیت، سطح برگزاری و میزان حضور مردم به صورت ملی است-، شاخص منطقه‌ای -برنامه‌هایی که به شکل فراگیر در منطقه برگزار می‌شود- و محله‌ای منطقه‌ای برگزار می‌شود. ۱۷ برنامه فراگیر، بیش از ۷۰ برنامه محله‌ای منطقه‌ای و ۴ برنامه شاخص منطقه‌ای ویژه ماه محرم و صفر از سوی سازمان فرهنگی هنری طراحی شده است.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه برنامه‌های محرم و صفر با عنوان «جلوه سوگ» برگزار می‌شود، در توضیح مهم‌ترین آنها گفت: ویژه‌برنامه «پرده عشاق» از جمله برنامه‌های فراگیری است که در آن از پیر غلامان و پیشکسوتان هیأت‌های شهر تهران تجلیل می‌شود. همچنین دو برنامه با عنوان «کودکان عاشورایی» و «نوگلان حسینی» در حوزه کودک و نوجوان برگزار می‌شود. در برنامه کودکان عاشورایی برای کودکان ۱۵۰ مهد کودکی که در اختیار سازمان فرهنگی هنری است، واقعه کربلا در قالب روایت‌گری و قصه‌گویی بیان می‌شود.  در برنامه نوگلان حسینی که امسال یازدهمین دوره آن برگزار می‌شود، استعداد بالقوه مداحان نوجوان شناخته و با حضور جمعی از پیر غلامان اهل بيت، مداحان اهل‌بیت و دانش آموزان مداح شهر تهران برگزار و به نفرات برگزيده هدايایی اهدا می‌شود.
 
سوگواره نواها و آواهای عاشورایی در فرهنگ‌سراهای تهران
 
وی در ادامه توضیح داد: همچنین چهارمین دوره «برآستان اشک» با موضوع شعرخوانی و مدیحه‌سرایی با حضور شعرا و ذاکرین اهل بیت(ع)، در دو ماه محرم و صفر برگزار می‌شود. ویژه‌برنامه «سوگواره نواها و آواهای عاشورایی» به طور همزمان در بیشتر فرهنگ‌سراها و با هدف آشنایی شهروندان تهرانی با موسیقی آیینی سوگواری اقوام ایرانی و حفظ و احیای آنها با اجرای موسیقی‌های آیین‌های اقوام همچون؛ مارش عزا، سنج و دمام، شاخیس واخسین، چاق چاقو، تعزیه خوانی و ... برگزار می‌شود. همچنین ویژه‌برنامه «مرثیه آفتاب» به هنر تعزیه، نقالی و پرده‌خوانی می‌پردازد. در این برنامه نوجوانان در گروه‌های مختلف چند دوره زیر نظر پیشکسوتان و استادان عرصه تعزیه آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند و در ایام محرم و صفر در سطح مناطق ۲۲ گانه تهران اجرا می‌کنند.
 
نشان ارادت برای هنرمندان آیینی
 
اوحدی با اشاره به اهدای «نشان ارادت» برای نخستین بار گفت: این مراسم با هدف تجلیل از هنرمندانی که در خدمت به هنر آیینی اربعین بوده‌اند، برگزار می‌شود و در آن از ۱۰ تن از هنرمندان، استادکاران و خادمان پیشکسوت که از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات معرفی می‌شوند، تقدیر خواهد شد.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری در خصوص برنامه‌های آیینی میدان امام حسین(ع) گفت: به مدت ۶۰ شب در میدان آیینی امام حسین(ع) میزبان هیئت‌های مطرح تهران هستیم. همچنین برنامه‌های میدانی و تکایای مختلف برگزار می‌شود. طبق سال‌های گذشته بعد از ظهر عاشورا مراسم آتش زدن خیمه‌ها نیز در این میدان برگزار می‌شود.

وی افزود: پویش زیارت نیابتی برای زائرانی که امکان زیارت کربلا را به صورت حضوری ندارند برگزار می‌شود. در این پویش افراد مشخصات خود را می‌دهند و با زائرانی که به کربلا مشرف شده‌اند ارتباط می‌گیرند.‎
 
از نقطه رهایی تا چلچراغ؛ ویژه‌برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری برای هفته دفاع مقدس
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ویژه برنامه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت هفته دفاع مقدس گفت: «نقطه رهایی» ویژه برنامه‌ای است که برای اولین بار در تهران و با بازنمایی تعدادی از عملیات‌های دفاع مقدس با حضور ۱۰۰ هنرمند جوان و با همکاری ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، مصلی تهران، مرکز ارتباطات و امور بین‌المللی شهرداری تهران، اورژانش تهران، سازمان خدمات شهری شهرداری تهران، سپاه حضرت رسول اکرم(ص) و ارتش جمهوری اسلامی ایران همزمان با شروع هفته دفاع مقدس به مدت ۲۰ شب در مصلی تهران برگزار می‌شود.

نشان ارادت برای هنرمندان آیینی / بازنمایی عملیات‌های دفاع مقدس در «نقطه رهایی»

رییس سازمان فرهنگی هنری در توضیح دیگر برنامه‌های سازمان به این مناسبت گفت: تجلیل از شهدای تفحص و شب‌های شعر به مناسبت هفته دفاع مقدس در فرهنگ‌سراها برگزار می‌شود، همچنین با هماهنگی ارتش جمهوری اسلامی نمایشگاه ابزار و ادوات دفاع مقدس در پنج نقطه از تهران برپا می‌شود. ویژه برنامه «چلچراغ» نیز به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی و با تجلیل از ۴۰ شهید شاخص مناطق مختلف تهران به مدت ۴۰ شب در میدان آیینی امام حسین(ع) برگزار می‌شود.
 
یادواره شهدای منا همزمان با سالگرد این فاجعه

سعید اوحدی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه نخستین سالگرد شهدای منا گفت: مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند که فاجعه منا باید زنده بماند. احقاق حق خانواده‌های این شهدا نیز در بستر یادآوری این فاجعه محقق می‌شود که پیگیری از مسئولان را به یک مطالبه عمومی تبدیل می‌کند. 

وی افزود: به همین مناسبت برای برگزاری یک ویژه برنامه برای جانباختگان فاجعه منا، جلساتی با خانواده‌های این شهدا داشتیم که این برنامه با مشورت و نظر آنها و امیدواریم با حضور حداکثری این خانواده‌ها اول مهرماه در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شود.
 
تقویت پیوند میان مردم ایران و عراق در راهپیمایی اربعین
 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه درباره ویژه‌برنامه استقبال از اربعین حسینی گفت: امسال به دلیل همزمان شدن هفته دفاع مقدس با محرم و صفر و همچنین حضور در بستر ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی، قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ‌تشکیل شد.

وی تاکید کرد: اراده این قرارگاه این است که بدون پشتوانه دولتی و بدون تکیه بر بودجه شهرداری و تنها با اتکا به مردم، بتواند حضور موثری در این همایش شکوهمند ۱۶ میلیون نفری داشته باشد. 
 
اوحدی درباره فعالیت‌های این قرارگاه فرهنگی گفت: با وجود اینکه سالانه بیش از ۳ میلیون زائر ایرانی در این پیاده‌روی شرکت می‌کنند اما تا به حال یک جریان‌سازی فرهنگی هنری که منجر به تولید اثر هنری چه به صورت فیلم سینمایی و مستند و چه به صورت هنرهای تجسمی و مجموعه داستان و شعر شود نداشته‌ایم. به همین دلیل در قرارگاه فرهنگی سعی داریم تا با برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری، بستری برای خلق آثار فراهم کنیم.
 

نشان ارادت برای هنرمندان آیینی / بازنمایی عملیات‌های دفاع مقدس در «نقطه رهایی»

وی در ادامه با اشاره به توطئه خطرناک استکبار برای ایجاد اختلافات میان مردم ایران و عراق گفت: سعی داریم تا با برگزاری برنامه‌های مشترک میان مردم ایران عراق نقش مهمی در پیوند این دو کشور در محور مقاومت ایجاد کنیم که برگزاری سوگواره شعر آیینی با حضور شاعران ایرانی و عراقی و برگزاری اولین یادواره شهدای مدافع حرم ایرانی و عراقی از این جمله است.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: در مرزهای سه گانه چذابه، شلمچه و مهران با همکاری موزه عبرت و باغ موزه قصر نیز نمایشگاهی به این مناسبت برگزار می‌شود. فراخوان جشنواره‌های مختلف هم به زودی اعلام می‌شود.

ویژه برنامه‌های فرهنگی با حضور پررنگ بانوان

اوحدی درباره ویژه برنامه‌هایی با رویکرد بانوان گفت: یادواره ۱۸ زن که در واقعه عاشورا حضور پررنگی داشتند در مسجد حضرت خدیجه در بوستان بهشت مادران برگزار می‌شود. ویژه برنامه‌هایی با رویکرد «من حجاب را دوست دارم» در فرهنگ‌سراها برگزار می‌شود. طرح جاماندگان حسینی نیز همه ساله به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از میدان امام حسین(ع) تا حرم مطهر شاه‌عبدالعظیم برگزار می‌شود که زنان در آن نقش پررنگی ایفا می‌کنند. همچنین ما در حال رایزنی با هیئت امنای بقعه مطهر «امام زاده سیده ملک خاتون» هستیم تا بتوانیم با همکاری ویژه برنامه متفاوتی را با موضوع «عفاف و حجاب» برگزار کنیم.
 
اجرای برنامه‌های فرهنگی با تکیه بر مردم
 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تاکید بر نقش پررنگ مردم در اجرای برنامه‌ها گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای اجرای برنامه‌های خود با کسری بودجه مواجه شد به طوری که دو برنامه اصلی سازمان یعنی جشنواره تئاتر شهر و جشنواره فیلم شهر امسال برگزار نخواهند شد. به همین دلیل برنامه‌های فرهنگی‌مان به مناسبت ایام محرم و صفر را به پشتوانه مردم تعریف کردیم. مردمی که در ماه مبارک رمضان روزانه بیش از ۳۵۰۰ روزه‌دار را در میدان امام حسین(ع) با افطاری ساده پذیرایی کردند.
  
وی افزود: همکاری با تشکل‌های مردم‌نهاد و مشارکت پذیری از مردم در اساسنامه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ذکر شده است و ما قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین را نیز با مشارکت مردم و با حمایت ستاد بازسازی عتبات و در قالب یک برنامه مشترک با کانون‌های مردمی مساجد راه‌اندازی کرده‌ایم. 
 
ایجاد هم افزایی فرهنگی با امضای تفاهم نامه

وی در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره فعالیت‌های موازی با دیگر نهادهای فرهنگی در سطح تهران گفت: همه متولیان فرهنگ در سطح کشور عضو هیئت امنای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هستند. سازمان فرهنگی هنری نیز بر اساس تعریف فعالیت‌های خود متولی گسترش فرهنگ در شهر تهران است. سیاستی که امروز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دنبال می‌کند، همگرایی و تمرکز فعالیت‌های فرهنگی با دیگر نهادهاست.
 
اوحدی اضافه کرد: در همین راستا تفاهم نامه‌هایی با معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، نیروی مقاومت بسیج و دیگر نهادهای فرهنگی امضا شد و در حال رایزنی با دیگر نهادهای فرهنگی هستیم و به طور کلی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با همه ظرفیتی که در اختیار دارد از ایجاد راه همکاری با نهادهای متفاوت استقبال می‌کند.
مطالب مرتبط
نظر شما