جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۵۶
کد خبر: ۹۹۰۹۹
|
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
مراکز فرهنگی هنری منطقه ۵ همزمان با ماه‌های محرم و صفر، با اجرای ویژه‌برنامه‌های مذهبی، میزبان عاشقان و دلسوختگان سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است.
طنین نوای محرم در مراکز فرهنگی هنری منطقه ۵به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بیژن پورمند مدیر فرهنگی هنری منطقه ۵ و رییس فرهنگ‌سرای فردوس گفت: همزمان با ماه محرم و سوگواری شیعیان در عزای شهادت سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش، فرهنگ‌سرای فردوس و مراکز فرهنگی هنری این منطقه تا ۱۷ آبان ماه با اجرای ویژه‌برنامه‌های متنوعی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گام بر می‌دارند.

وی افزود: برگزاری محافل معنوی «روضه عشق» و «معرفت حسینی» به منظور قرائت زیارت پرفیض عاشورا همزمان با ماه محرم با حضور خانواده معظم شهدا، کاروان عاشورایی سفیران عشق، کارگاه هنری نقاشی‌خط با عنوان رسم عاشقی و خلق آثاری با محوریت عاشورا، نشست‌های مذهبی و پاتوق‌های کانونی با محوریت واقعه کربلا و عاشورا، تورهای زیارتی، شب شعرهای عاشورایی، نمایشگاه عکس جلوه سوگ و نمایشگاه طراحی سفال با موضوع محرم و... بخشی از برنامه‌های فرهنگ‌سرای فردوس و دیگر مراکز این منطقه در ماه محرم است که همسو با ویژه‌برنامه متمرکز «جلوه سوگ» سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به اجرا درآمد.

آیین تعزیه‌خوانی در فرهنگ‌سراهای فردوس و معرفت

پورمند بیان کرد: مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۵ همزمان با دهه اول ماه محرم‌الحرام و ایام عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، طی روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۵ و ۲۶ شهریور برگزاری مجالس تعزیه خوانی شهادت حضرت عباس(ع) و حضرت اباعبدالله (ع) را در فرهنگ‌سراهای فردوس و معرفت برگزار می‌کند.

 عزاداران حسینی، هم‌نوا با «سفیران عشق»

وی «سفیران عشق» را از دیگر برنامه‌های فرهنگ‌سرای فردوس معرفی کرد و گفت: این برنامه به صورت سیار و به مدت سه شب ۲۶ تا ۲۸ شهریور در اماکن عمومی و مهم منطقه ۵ در حال اجرا است.

قرائت مجلسی قرآن کریم توسط قاریان کشوری، نوحه خوانی و مرثیه‌سرایی در سوگ شهادت حضرت امام حسین(ع)، اجرای تواشیح توسط گروه‌های بین‌المللی، سخنرانی و ... از جمله برنامه‌های سفیران عشق است.

مجلس عزای قمر بنی هاشم

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۵ افزود: برپایی مجلس عزاداری ابا عبدالحسین (ع) و یاران با وفایش در خانه فرهنگ میثاق همزمان با دهه اول ماه محرم از دیگر برنامه‌های جلوه سوگ است که با برپایی خیمه عزای سیدالشهدا با مشارکت هیات جوانان قمر بنی هاشم (ع) به همراه اجرای برنامه‌هایی همچون مداحی و نوحه سرایی، سینه زنی، سخنرانی، توزیع نذری و... میزبان عاشقان و دلسوختگان حسینی است.

مشعل هدایت

رییس فرهنگ‌سرای فردوس در ادامه به ویژه برنامه مشعل هدایت اشاره کرد و گفت: مشعل هدایت در روزهای جمعه  در سه اجرا در حاشیه برگزاری نماز جمعه غرب تهران در کن اجرا می‌شود که هر یک از این اجراها با محوریت یک موضوع دینی از آموزه‌های اخلاقی قیام عاشورا اختصاص خواهد داشت.

گردهمایی شاعران در شب شعر عاشورایی ققنوس

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۵ افزود: مجتمع فرهنگی هنری نور همگام با دیگر مراکز فرهنگی هنری منطقه ۵ ویژه‌برنامه‌های متنوعی را همزمان با ماه محرم اجرا می‌کند که از آن جمله می‌توان به شب شعر عاشورایی ققنوس با حضور جمعی از شاعران و اعضای کانون‌های ادبی اشاره کرد.

راویان عشق

پورمند به برنامه راویان عشق اشاره و عنوان کرد: فرهنگ‌سرای معرفت در راستای گسترش فرهنگ عاشورا و ترویج معارف حسینی(ع)، اقدام به روایت ایثار و فداکاری‌های شهدای کربلا در قالب برگزاری مراسم تعزیه خوانی می‌کند تا شهروندان را با فلسفه قیام عاشورا آشنا سازد.

 نمایشگاه ارادت قلم

وی در ادامه گفت: نمایشگاه طراحی روی سفال و سرامیک با عنوان «ارادت قلم» شامل آثار استاد و هنرمند پیشکسوت سیدجواد آشفته به مناسبت ماه محرم تا ۵ مهرماه میزبان عموم هنرمندان و هنردوستان به ویژه عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در نگارخانه آفرینش نور مجتمع فرهنگی هنری نور است.

عکس‌های محرم در قاب جاوه سوگ

رییس فرهنگ‌سرای فردوس افزود: نگارخانه پردیسان همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) نمایشگاه عکس محرم را به منظور ماندگاری نهضت بزرگ عاشورا و گسترش فرهنگ عاشورایی برگزار کرده است.

در این نمایشگاه ۳۰ تابلو عکس از آثار علی فصیحی با محوریت محرم و عاشورا، تعزیه‌خوانی، عزاداری امام حسین (ع)، آئین‌ها و نمادهای عاشورایی و ... به نمایش گذاشته شده است.

 علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر برای بهره مندی از این برنامه‌ها می‌توانند به فرهنگ‌سرای فردوس واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بعد از چهارراه مخابرات مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر نیز با شماره 44058900 تماس بگیرند.
نظر شما