پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۲۱
کد خبر: ۹۹۱۰۱
|
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸ با اشاره به برگزاری مراسم تعزیه در مقبره‌الشهدای بوستان فدک گفت: تعزیه‌خوانی را باید ایرانی‌ترین عزاداری اباعبدالله دانست که از دیرباز در بین ایرانیان رواج داشته است و در این قالب بسیاری از مقاتل بیان ‌شده است. بنابراین توجه به این بخش از عزاداری اباعبدالله بسیار مهم است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ناصر امین‌زاده رییس فرهنگ‌سرای گلستان ضمن تسلیت ایام شهادت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، با اشاره به برگزاری آیین تعزیه‌خوانی در این مرکز گفت:برگزاری مراسمات تعزیه‌خوانی می‌تواند به افزایش دانش دینی مردم کمک زیادی کند و آنان را با بسیاری از مفاهیم والای عاشورایی آشنا کند. چرا که یکی از بهترین الگوهای عزاداری شیعیان و نیز موثرترین راه‌هایی که می‌توان در انتقال مفاهیم به مخاطب کمک کند، بهره گیری از زبان هنر و تلفیق آن با آموزه‌های اسلامی است.
  
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸ به تاثیر فراوان هنر در انتقال و تبیین پیام به مخاطب اشاره کرد و  برگزاری سوگواره منطقه‌ای با موضوع فرهنگ عاشورا در قالب تعزیه را از جمله روش‌های موثر در تبیین اهداف عاشورا و قیام امام و مردم در نظر گرفت، چرا که به نظر می‌رسد از این رهگذر که ترکیبی از عزاداری و هنر است بهتر می‌توان مفاهیم بلند عاشورایی و ترویج آموزه های دینی را ضمن تعزیت به مقام شامخ اهل بیت به مخاطب منتقل کرد به همین منظور همزمان با دهه اول محرم، مراسم تعزیه‌خوانی سالار شهیدان در پارک فدک برگزار می‌شود. در این مراسم که به مدت ۱۰ روز از ابتدای ماه محرم تا روز عاشورا ادامه‌ خواهد داشت، عاشقان به عزاداری امام حسین می‌پردازند.
 
وی ضمن اشاره به اهمیت توجه به تعزیه‌خوانی گفت: تعزیه‌خوانی را باید ایرانی‌ترین عزاداری اباعبدالله دانست که از دیرباز در بین ایرانیان رواج داشته است و در این قالب بسیاری از مقاتل بیان ‌شده است. بنابراین توجه به این بخش از عزاداری اباعبدالله بسیار مهم است. برگزاری مراسم های تعزیه‌خوانی که مجموعه ای از هنرهای مختلف به ویژه هنر نمایش را شامل می شود، می‌تواند به افزایش دانش دینی مردم کمک زیادی بکند و آنان را با بسیاری از مفاهیم والای عاشورایی آشنا کند.
 
ناصر امین‌زاده به نقش مراکز فرهنگی هنری کشور در ترویج فرهنگ عاشورایی اشاره کرد و گفت: مراکز فرهنگی و هنری کشور به ویژه فرهنگ‌سراها، بهترین محل برای تعامل با مخاطبین و انتقال بسیاری از مفاهیم فرهنگی و دینی است. فرهنگسرا به عنوان محلی که ارتباطی مستقیم با عامه مردم دارد، بیش‌ترین تاثیرگذاری را بر آنان گذاشته و طبیعتا مسئولیت بسیار بزرگی هم بر دوش آنها است. در فرهنگ‌سرای گلستان، برحسب نیازی که احساس شد، بستر مناسبی برای انتقال مفاهیم عاشورایی با استفاده از هنر تعزیه به مردم منطقه فراهم کردیم که امیدواریم این مراسم مورد توجه قرار گیرد.
 
وی در ادامه به بیان اینکه تعزیه بهرتین الگوی نمایشی و هنری است چون مردم آن را می بیینند و از آن خسته نمی شوند و آموزه های آن نیز ماندگار است چرا که گیرایی بیشتر و اثردهی بالاتری دارد افزود: مردم با تماشای تعزیه نسبت به سایر هنرها، صحنه های نمایش را از نزدیک به واقعیت حس کرده و با آن پیوند برقرار می کنند. مفهومی که با یک عکس، طراحی ،فیلم و پویانمایی کوتاه زیبا قابل ارائه هست شاید در نوشتار نباشد. باید از ظرفیت هنر در راستای ترویج مفاهیم فرهنگی و دینی خیلی بیش از این استفاده کرد.
 
مجلس تعزیه اباعبدالله الحسین(ع) با عنوان «روزهای واقعه» به همت فرهنگ‌سرای گلستان و با مشارکت کانون کهربای تعزیه و موسسه فرهنگی و هنری توسعه هنرهای معاصر و معاونت اجتماعی شهرداری منطقه ۸ در دهه اول محرم ساعت ۱۷ در مقبره الشهدای بوستان فدک برگزار می‌شود.
نظر شما