سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۸
کد خبر: ۹۹۱۸۳
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
اعلام ویژه‌برنامه‌های جلوه سوگ در منطقه ۱۸
رییس فرهنگ‌سرای خاتم (ص) و مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۸ از اجرای ۱۶ ویژه‌برنامه با عنوان کلی «جلوه سوگ» به مناسبت ایام محرم و صفر و برگزاری چهارمین سوگواره تعزیه دانش‌آموزی در مدارس منطقه ۱۸ خبر داد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حامد طراحی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۸ و رییس فرهنگ‌سرای خاتم (ص) با بیان اینکه بخش عمده‌ای از ویژه‌برنامه‌های ماه محرم برای آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ عاشورا اجرا می‌شود، اظهار کرد: تکیه کودکان، کودکان حسینی سفره حضرت رقیه، کودکان عاشورایی، مسابقه نقاشی کودکان تشنه‌اند، کارگاه قصه‌گویی کودکان عاشورایی و مراسم عزاداری کودکان از جمله ویژه‌برنامه‌های مراکز فرهنگی هنری منطقه ۱۸ در ماه محرم برای کودکان است.

وی افزود: برنامه تکیه کودکان با موضوع روایت وقایع کربلا برای کودکان در میدان امام حسین  از ۶ تا ۱۸ مهر به مدت ۱۳ شب از ساعت ۱۷ تا ۲۱ شب میزبان کودکان است. همچنین «کودکان عاشورایی» عنوان ویژه‌برنامه‌ای است که در رثای شهدای کربلا با حضور روایتگر کربلا در فرهنگ‌سرای خاتم (ص) و مراکز فرهنگی هنری منطقه ۱۸ برگزار می‌شود. در این برنامه که مربیان و اولیای کودکان نیز حضور دارند، روایتگر کربلا درباره ابعاد نهضت اباعبدالله (ع) در روز عاشورا به زبان ساده و کودکانه سخن می‌گوید. این برنامه چهارم مهر ماه در خانه فرهنگ امام علی (ع)، ۷ مهر ماه در خانه فرهنگ رشد و  ۱۰ مهر ماه در فرهنگ‌سرای خاتم (ص) برگزار خواهد شد.

رییس فرهنگ‌سرای خاتم (ص) سفره شهدا، زیارت عاشورا در موزه شهدا، دیدار با خانواده شهدا، سوگواره عاشورایی، نذری اربعین، مسابقه داستان‌نویسی کشتی نجات، توزیع نذری شله‌زرد، شب شعر عاشورایی،  غبار روبی و عطر افشانی مزار شهدا و نمایشگاه کتاب عاشورایی را دیگر برنامه‌های مراکز فرهنگی هنری منطقه ۱۸ به مناسبت محرم و سفر اعلام کرد و گفت: روایتگری زندگی و فداکاری شهدا توسط راویان دفاع مقدس، تلاوت قرآن کریم توسط قاریان ممتاز منطقه ۱۸، سخنرانی، خاطره گویی والدین شهدا، ذکر توسل و زیارت عاشورا، پذیرایی در سفره نذری شهدا و تجلیل از خانواده شهیدان از جمله بخش‌های مختلف ویژه‌برنامه سفره شهداست و این برنامه توسط فرهنگ‌سرای خاتم (ص) با همکاری و مشارکت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۸، چهارشنبه ۲۵ مهر ماه ساعت ۱۸ در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) برگزار می‌شود.

وی افزود: فرهنگ‌سرای خاتم (ص) به منظور ترویج فرهنگ غنی قیام عاشورا و درس‌های قیام امام حسین (ع) اقدام به برگزاری مراسم زیارت عاشورا در جوار مزار شهدای گمنام در موزه شهدای منطقه ۱۸ می‌کند. در این مراسم علاوه بر برگزاری زیارت پر فیض عاشورا، مباحثی پیرامون آموزه‌های دینی و قرآنی، نکات اخلاقی و تربیتی در قرآن و زندگینامه سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) مورد بررسی قرار می‌گیرد.

طراحی با اشاره به برنامه دیدار با خانواده شهدا اظهار کرد: به منظور گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای منطقه ۱۸ این برنامه در ایام محرم و صفر در منزل شهدا برگزار می‌شود.

وی همچنین در توضیح برگزاری چهارمین سوگواره عاشورایی گفت: در قالب چهارمین سوگواره عاشورایی دانش آموزان در قالب گروه‌های تعزیه‌خوان، تعزیه حضرت علی اکبر (ع) را زیر نظر استادان تعزیه، آموزش دیده و اجرا می‌کنند. این برنامه به مناسبت ایام محرم و صفر و با هدف گسترش و تعمیق شناخت نوجوانان از الگوهای دینی و نهادینه‌سازی پیام‌های اخلاقی عاشورا به کمک عناصر نمایشی در سطح مدارس منطقه ۱۸ برگزار خواهد شد.

رییس فرهنگ‌سرای خاتم (ص) درباره ویژه‌برنامه نذری اربعین توضیح داد: ویژه‌برنامه «نذری اربعین» برای زائران پیاده نجف تا کربلا در اربعین حسینی با مشارکت شهروندان تهرانی در مراکز فرهنگی منطقه ۱۸ برگزار می‌شود. شهروندان می‌توانند نذورات نقدی خود را از طریق شماره حساب ۱-۱۳۵۸۷۸-۳۸-۱۸۷۵ به نام موکب علی بن موسی الرضا (ع) و نذورات غیرنقدی و خشکبار خود را به فرهنگ‌سرای خاتم (ص)، خانه‌های فرهنگ رشد و امام علی (ع) و کتابخانه‌های منطقه ۱۸ تحویل دهند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره برنامه‌های فرهنگ‌سرای خاتم (ص) می‌توانید با شماره ۶۶۲۰۷۰۶۸ تماس بگیرید. 

نظر شما