جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۴
کد خبر: ۹۹۲۲۸
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸
تشکیل ۳۰ گروه تعزیه دانش آموزی در ۱۰ منطقه تهران؛
به منظور گسترش و تعمیق شناخت نوجوانان از الگوهای دینی و نهادینه کردن پیام اخلاقی عاشورا و نهضت حسینی به نوجوانان، ۳۰ گروه تعزیه دانش‌آموزی در ۱۰ منطقه تهران تشکیل می‌شود.
چهارمین سوگواره عاشورایی برگزار می‌شودبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ملوک سید آبادی دبیر اجرایی «چهارمین سوگواره عاشورایی» و رییس فرهنگ‌سرای اخلاق با اشاره به تاثیر تعزیه و برگزاری زنده و بعد حماسی و عاطفی آن به خصوص در نسل نوجوان، که در پایان هر برنامه، اثر وضعی آن، قابل مشاهده است، گفت: پس از اجرای موفق سه دوره سوگواره عاشورایی، امسال با مشارکت آموزش و پرورش شهر تهران و کانون کهربای تعزیه در مناطق ۱، ۴، ۸، ۱۱، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۸، ۲۰ و ۲۲، ۳۰ گروه تعزیه خوانی در ۳۰ مدرسه پسرانه دوره اول متوسطه توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تشکیل می‌شود.
 
وی در تشریح فرآیند تشکیل گروه‌های تعزیه بیان کرد: پس از هماهنگی مدیریت‌های فرهنگی هنری مناطق ۱۰ گانه با مدارس منتخب، در هر منطقه دانش آموزان سه مدرسه توسط پیشکسوتان و کارشناسان تعزیه، استعداد یابی و در هر مدرسه از ۷ مهر تا ۱۰ آبان در قالب چهار کارگاه آموزشی، زیر نظر تعزیه خوانان پیشکسوت آموزش می‌بینند.

دبیر اجرایی چهارمین سوگواره عاشورایی افزود: به منظور آشنایی بیشتر نوجوانان با هنر تعزیه یک دست لباس کامل تعزیه برای تمامی نقش‌ها، یک نسخه تعزیه حضرت علی اکبر(ع) همراه با لوح فشرده اجرا و موسیقی تعزیه، در اختیار مدارس منتخب گذاشته می‌شود تا نوجوانان همزمان با دوره آموزشی از آنها استفاده کنند.

رییس فرهنگ‌سرای اخلاق ادامه داد: پس از طی دوره آموزشی، هر گروه تعزیه در مدرسه محل تحصیل خود، مجلس تعزیه حضرت علی اکبر (ع) را برای دانش آموزان مدرسه محل تحصیل اجرا می‌کنند.

سید آبادی گفت، هیأت داوران سوگواره در هر منطقه با حضور در مناطق ۱۰ گانه، از بین سه گروه تعزیه دانش آموزی هر منطقه، گروه برتر را بر اساس شاخصه‌های کلام، آداب مجلس، موسیقی و هماهنگی گروه انتخاب و در آیین اختتامیه سوگواره که در آستانه ۲۸ صفر و رحلت حضرت رسول اکرم (ص) برگزار می‌شود از گروه‌های برگزیده هر منطقه و مدیر و اولیا مدرسه‌ای که در راه‌اندازی و تشکیل گروه تعزیه دانش‌آموزی نقش داشته و آن گروه برگزیده شده با اهدای لوح، تندیس سوگواره و جوایزی تقدیر می‌شود. 
 
رییس فرهنگ‌سرای اخلاق تقدیر از شبیه خوانان برتر در نقش‌های امام حسین (ع)، حضرت علی اکبر (ع)، ام لیلا، شمر و ابن‌سعد در سطح ۳۰ گروه تعزیه دانش‌آموزی را از دیگر برنامه‌های آیین اختتامیه چهارمین سوگواره عاشورایی برشمرد.
 
دبیرخانه چهارمین سوگواره عاشورایی در خیابان پیروزی، خیابان شکوفه، خیابان شهید کاظمی، جنب بوستان گلزار فرهنگ‌سرای اخلاق شماره تلفن (33355036) واقع است.  

نظر شما