چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۱۶
کد خبر: ۹۹۲۳۶
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
در آیین رونمایی از سردیس مرحوم مرضیه حدیدچی (طاهره دباغ) بر نقش این بانوی مبارز در مسیر انقلاب و الگو بودن او تاکید شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم رونمایی از سردیس مرحوم مرضیه حدیدچی (طاهره دباغ) صبح چهارشنبه چهارم مهر با حضور امیر محمد فهمیده قاسم‌زاده جانشین رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، زهرا مصطفوی یادگار امام (ره) و دبیر کل تشکل جمعیت زنان جمهوری اسلامی و دبیر کل جمعیت دفاع از ملت فلسطین، محسن رفیق‌دوست اولین وزیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، امیر حمیدرضا گرامی رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، مریم مجتهدزاده رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس، حامد طراحی رییس فرهنگ‌سرای خاتم (ص) و مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۸، مسئولان استانداری همدان، خانواده مرحوم مرضیه حدیدچی و جمعی از خانواده شهدا در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

دباغ از افتخارات جهان اسلام است

در ابتدای این مراسم علی اصغر جعفری مدیر موزه دفاع مقدس با خیر مقدم به حاضران در سخنانی به موضوع اقتدار امروز جمهوری اسلامی اشاره و تصریح کرد: این اقتدار را مرهون شهدای انقلاب، همراهی مردم و رهبری مقتدرانه آیت‌الله خامنه‌ای هستیم.

وی در ادامه افزود: مفتخریم در ۴۰ سالگی انقلاب مراسمی برای بانویی انقلابی برپا شده که به گردن همگی ما حقی بزرگ دارد و همیشه تا زمان پیروزی انقلاب همواره همراه امام خمینی (ره) بود. خانم حدیدچی از افتخارات جهان اسلام هستند و از یاران امام راحل بودند. این بانوی فرهیخته سراسر عمر با برکت خودش را در راه انقلاب و اسلام هدیه کرد و در دوران دفاع مقدس هم‌دوش مردان ایستادگی کرد.

جعفری اضافه کرد: فداکاری انسان‌هایی که در هشت سال دفاع مقدس جان خود را فدای ملت ایران کردند و حضور بانوانی همچون مرضیه حدیدچی باعث شد امروز اسلام ناب در جهان بدرخشد و امروز تهدیداتی که از غرب و شرق به ایران اسلامی تحمیل می‌شود با جواب‌های کوبنده ملت ایران مواجه شود.

وی با گرامی‌داشت یاد شهدا و درود به روح پیشگامان انقلاب اظهار کرد: بیشتر بزرگان ما در راه انقلاب امام (ره) را تنها نگذاشتند و اگر امروز اسلام ناب در جهان می‌درخشد و برای جهانیان آن را رقم می‌زنیم، برای آن است که افرادی شکنجه‌های طولانی را تحمل کردند و اسارت‌ها کشیدند. از این رو است که امروز جمهوری اسلامی در اوج قدرت خود است و دشمنان انقلاب امروز از هر روز ناامیدتر هستند.

وی ادامه داد: امروز شاهد آن هستیم که بدون حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه هیچ تحولی به حقیقت نخواهد رسید. ملت ایران توانسته از حیثیت خود دفاع کند. اگر دفاع مقدس نبود امروز دشمن طمع بیشتری نسبت به ایران داشت. این در حالی است که امروز ایران مقتدرانه ایستاده است.

جعفری در ادامه عنوان کرد: خوشحالم که امروز این توفیق فراهم شد از اولین سردیس بانویی شجاع و مبارز رونمایی کنیم.

مدیرعامل موزه انقلاب و دفاع مقدس همچنین از این رونمایی به عنوان آغازی برای رونمایی از سردیس سایر بانوان نام برد که در راه انقلاب و دفاع مقدس جان‌فشانی کرده‌اند و گفت: از این پس شاهد رونمایی از سردیس بانوان شجاع و مبارز خواهیم بود.

از سردیس ۶ بانوی مبارز رونمایی می‌شود
سردار محمد فهمیده جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سخنران بعدی این مراسم نیز گفت: خدا را شاکریم در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با یکپارچگی نیروهای نظامی و مردمی روبه‌رو هستیم و این مهم را تجلیل و تکریم می‌کنیم و خوشحالیم که زنان نیز در این حماسه حضور داشته‌اند.

او همچنین به شهادت ۲۵ تن از مردم مظلوم و بی‌دفاع اهواز که در نخستین روز هفته دفاع مقدس شهید و مجروح شدند، اشاره کرد و گفت: دنیا باید بداند که انقلاب این شهادت‌ها را یک ایثار الهی می‌داند.

فهمیده گفت: در صحنه‌های مختلف سیاسی با اوج اقتدار و به پشتوانه مردم و رهبری پاسخی محکم به استکبار جهانی می‌دهیم. ما ارادت خود را خدمت خانواده حدیدچی تقدیم می‌کنیم. امیدوارم موزه دفاع مقدس و حفظ نشر آثار نیز این برگ‌های زرین انقلاب را حفظ کند و در آینده نزدیک شاهد برگزاری ۶ مراسم بزرگداشت و رونمایی از سردیس دیگر بانوان انقلابی باشم.
  
دباغ الگویی ماندگار برای دختران انقلاب است
همچنین مریم مجتهدزاده رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: این سازمان یکی از سازمان‌های پویا و خوب دفاع مقدس است و به نوبه خود از تمام زنان و افرادی که در این حوزه فعال هستند تشکر می‌کنم.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به دوران دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس به عنوان یک حماسه و افتخار، سند ماندگار انقلاب اسلامی است. چرا که انقلاب انفجار نور بود. دشمنان انقلاب بر آن شدند تا جنگ را برپا کنند و شجاعت جوانان مملکت این تجاوز دشمنان را به حماسه‌ای بزرگ مانند دفاع مقدس تبدیل کرد.

وی اضافه کرد:‌ امام حسین (ع) با اینکه می‌دانست به شهادت می‌رسد اما خانواده خود را با خود همراه کرد. در واقع امام حسین (ع) این انقلاب را به خانواده خود سپرد. بعد از حماسه بزرگ پیامبر (ص) و حماسه بزرگ امام حسین (ع) معنویت ناگفته جهان تشیع در هشت سال دفاع مقدس ما گفته شد. امام حسین (ع) و خانواده ایشان در هشت ساعت عاشورا تمام تلاش خود را برای بیان معنویت جهان تشیع به کار بستند و ناگفته‌های باقیمانده توسط مردم ایران در هشت سال دفاع مقدس ظهور و بروز پیدا کرد.
 
مجتهدزاده درباره ویژگی‌های زنان عاشورایی گفت: بصیرت در دین، دوستی با اهل بیت پیامبر (ص) که در واقع محبت اهل بیت (ع) بود که نجات‌دهنده انسان‌هاست،‌ شجاعت و شهامت، سخنوری، بلاغت و شیوایی تاثیرگذار زنان عاشورایی در درون آنها نهفته بود. تمام این عوامل سبب شده است که امروز گرد هم آییم و شجاعت و غیرتی که زنان در انقلاب‌ها و جنگ‌ها داشتند را گرامی بداریم چونان که یکی از این بانوان مرضیه حدیدچی بود که با غیرت در فرماندهی نظامی و در رأس امور سیاسی و مجلس قرار گرفت. او می‌تواند الگویی زیبا و ماندگار برای دختران انقلاب و نسل جدید باشد.

مدیریت مرحوم دباغ مسیر انقلاب را عوض کرد
سردار محسن رفیق‌دوست اولین وزیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رییس لجستیک و تدارکات سپاه پاسداران در سال‌های دفاع مقدس و از فرماندهان شاخص دوران دفاع مقدس به عنوان میهمان و سخنران ویژه این مراسم اظهار کرد: اولین کسی که بعد از پیدایش اسلام شهید شد یک زن بود که نامش سمیه بود. زن در تاریخ اسلام در بزنگاه‌ها نقش اول را دارد و تاریخ تا زمانی که هست مطمئن است که کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود.

وی گفت: من به عنوان مسئول راهپیمایی‌های قبل از انقلاب شهادت می‌دهم زن‌ها بودند که مردها را برای تظاهرات به خیابان‌ها می‌آوردند. به عظمت خدا حضور آنها در تاسوعا و عاشورا به مراتب بیشتر از مردها بود که در اربعین برابر شد.

رفیق‌دوست در ادامه به بسیج اشاره کرد و گفت: در آن دوران جوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله بسیجیان را تشکیل می‌دادند. زمانی بود که به اصفهان رفتم تا در مراسم تشییع شهیدی که سر او را قطع کرده بودند، شرکت کنم. در کنار این شهید ۲۸۰ شهید دیگر تشییع می‌شدند. در آن زمان شاهد بودم پدر و مادر این شهید می‌خواهند با جنازه فرزندشان وداع کنند. وقتی پدر به کنار جنازه پسرش رسید زانوانش خم شد اما مادر او مردانه ایستاد و گفت روبه‌روی خدا روسفید باشی که مرا روسفید کردی.

او درباره رشادت‌های زنان در پیروزی انقلاب اظهار کرد: زمانی که در ساواک زندانی بودم، صدای دختر جوانی را شنیدم که شکنجه می‌شد. از شدت ناراحتی سرم را به دیوار کوبیدم و از حال رفتم. زمانی که به هوش آمدم، متوجه شدم آن دختر زیر شکنجه به شهادت رسید.
 
سردار رفیق‌دوست در ادامه تصریح کرد: من با زنی در خیاط‌خانه آشنا شدم که دو برادر، چهار پسر، دو داماد و همسرش در جبهه شهید شده بودند و خودش برای رزمندگان لباس می‌دوخت. در آن دیدار، این زن مقاوم و انقلابی گفت غمگینم که دیگر کسی را ندارم تا برای دفاع به جبهه بفرستم.

این فرمانده دفاع مقدس به دوره فرماندهی حدیدچی اشاره کرد و گفت: دباغ در آن زمان زنی چهل و چند ساله بود. مدیریت او در تمام بخش‌هایی که به او مسئولیت داده می‌شد مثال‌زدنی است. ما سپاه را به جایی رساندیم که امام گفت اگر سپاه نبود انقلاب و کشور نبود. 
 
وی با اشاره به روزهای نخست تأسیس سپاه پاسداران گفت: در ابتدا قرار بود سپاه پاسداران زیر نظر دولت موقت تشکیل شود. روزی مرحوم دباغ به دفتر من آمد و گفت چرا ناراحت هستید؟ گفتم دولت موقت اجازه نمی‌دهد سپاه آن گونه که باید تشکیل شود. وی در آن دیدار اعلام آمادگی کرد که باهم نزد امام برویم. چند روز بعد نزد امام در قم رفتیم. حضرت امام (ره) پس از شنیدن سخن مرحوم دباغ دستور دادند سپاه پاسداران زیر نظر شورای انقلاب اسلامی به فعالیت خود ادامه دهد.‌ لذا می‌توان گفت مدیریت مرحوم دباغ مسیر انقلاب را عوض کرد.

به گفته رفیق‌دوست، دباغ ولایت را خوب فهمید و ولایتمدار بود. هر چند او بعد از فوت امام (ره) در برخی از مواقع منتقد شرایط بود اما ولایتمداری را کنار نگذاشت، چرا که معتقد بود بقای انقلاب به ولایت است. 

شایان ذکر است در اواسط این برنامه کلیپی از زندگی مرضیه دباغ پخش شد که در آن خاطراتی از این بانوی مبارز در لبنان و سوریه گنجانده شده بود. 

این مراسم با رونمایی از کتاب صوتی زندگینامه مرضیه حدیدچی معروف به طاهره دباغ با حضور خانواده او و بیان داستان زندگی قبل و بعد از انقلاب این بانوی مبارز ادامه یافت و در نهایت با رونمایی از سردیس مرحوم حدیدچی به پایان رسید.

مرضیه حدیدچی که با نام همسرش، «دباغ» شهره بود در مبارزات علیه نظام پهلوی تا جایی پیش می‌رود که به اندرونی منزل امام (ره) در نوفل‌لوشاتو راه پیدا می‌کند و به «خواهر طاهره» ملقب می‌شود و نام طاهره دباغ با یک عمر مبارزه و تعهد و تلاش، در تاریخ انقلاب اسلامی به عنوان بانوی مبارز جاودانه می‌شود.
نظر شما