جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۳
کد خبر: ۹۹۲۴۲
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
در آیین بزرگداشت چهلمین روز درگذشت استاد انتظامی:
آیین بزرگداشت چهلمین روز درگذشت عزت الله انتظامی در سالن سنگلج برگزار شد و طی آن عصای این بازیگر از سوی فرزندش به «موزه استاد انتظامی» هدیه شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین چهلمین روز درگذشت عزت الله انتظامی با حضور علیرضا تابش رییس بنیاد فارابی، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر، شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی، امیر عبدالحسنی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری و بسیاری دیگر از هنرمندان با اجرای پرویز پرستوی و کارگردانی شکرخدا گودرزی در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

در این آیین در آغاز برنامه با پخش کلیپی از آثار یدالله صمدی سوگواری جامعه هنری در غم از دست دادن این هنرمند و کارگردان شریف سینمای ایران و از سوی پرستویی تسلیتی برای شهادت گروهی از شهدای اهواز اعلام شد.

عصای آقای بازیگر به موزه انتظامی هدیه شد

در ادامه علی نصیریان روی صحنه تئاتر سنگلج آمد و با عرض سلام و احترام به عکس عزت الله انتظامی گفت: خاموش شدن تو در در باور من نمی گنجد و نیست و این دیوار ها و این فضا با تو عجین شده است.

وی بدون قرار گرفتن پشت تریبون بر صحنه سنگلج ایستاد و گفت: وقتی به یاد می آورم تمامی کارهایی که بر این صحنه انجام داد حیرت زده می شوم. 

بازیگر فیلم سینمایی گاو با بیان اینکه نمی دانم در توصیف انتظامی چه بیان کنم اضافه کرد: از من می خواهند چند دقیقه از ایشان صحبت کنم اما امکان ندارد در پنج یا ده دقیقه وی را وصف کرد. 
 
نصیریان با بیان اینکه ما در سه مرحله با همدیگر کار و تجربه کردم اظهار داشت: با انتظامی از اواسط دهه ۳۰ با حضور در اداره هنرهای دراماتیک آشنا شدیم که در آن زمان یک نمایش در هفته در تلویزیون اجرا می کردیم پنج گروه بودیم که  هر ماه یک نمایش به هر کدام از گروه ها می رسید.

وی با بیان اینکه در اداره هنرهای دراماتیک فعالیت ما برخلاف تئاتر رایج لاله زار بود تاکید کرد: افرادی فارغ التحصیل بودیم با ایده های متفاوت که نمایش ها را ادیت می کردیم و از یکدیگر می آموختیم که این دوره نمایش های تلویزیونی بسیار به ما کمک کرد تا به عنوان جوان های هنرمند شناخته شویم و تمرین خوبی برای نمایش های زنده بر صحنه بود البته نمایش های پخش شده در تلویزیون میز زنده اجرا می شد چون ابزار ضبط و پخش وجود نداشت. 

وی خاطر نشان کرد: انتظامی در زمان حضور در اداره هنرهای دراماتیک گروه نداشت و به عنوان بازیگر بین همه گروه ها، من را انتخاب کرد و بعد از آن بود که دوست شدیم و با یکدیگر فعالیت خود را ادامه دادیم. 

نصیریان با بیان اینکه مرحله دوم فیلم‌های قبل از انقلاب بود تاکید کرد: مرحله سوم همکاری ما، بیشتر از ۱۲ سال در همین صحنه سنگلج در کارهای یکدیگر بازی کردیم. 

وی تصریح کرد: یکی از شرایط مهم گروه و همکار در تئاتر است هم بازی و کسی که مقابل شماست بسیار مورد اهمیت است و نتیجه همکاری های من و انتظامی را در فیلم های مهرجویی شاهد بودید زیرا شناخت بازیگر مقابل مهم است. 

این بازیگر نام ‌آشنا با بیان اینکه من و انتظامی با هم متفاوت بودیم ایشان بسیار پر شور و شوخ بودند اما من خونسرد و درون گرا تاکید کرد: با این وجود انتظامی با هیچ کاری شوخی نداشت زیرا فعالیت هنری شوخی ندارد و برای آن باید عرق ریخت و تلاش کرد.

وی با بیان اینکه مرحله سوم همکاری های ما در نمایش های سنگلج بود که ماحصل این همکاری ها شگفت انگیز بود تاکید کرد: در این مرحله از همدیگر آموختیم و استعدادهای انتظامی پرورده، غنی شد و متبلور شد و به بهترین شکل رشد کرد. 

نصیریان با اظهار تاسف از اینکه این همراه، همکار، همدل و همدم را از دست دادیم گفت: تا دوره ای به همدیگر نزدیک بودیم بعد از آن هر کدام راه خود را پیش گرفت رفتیم و امروز در باورم نمی گنجه که چنان فرد زنده دل و دنیا دیده ای از دست ما رفته است، من هرگز ایشان را فراموش نخواهم کرد، وی بخشی از کار هنری وجود من بود که کنده شد.

در ادامه کلیپ خانه سینما پخش شد که در آن بخش های زیادی از بازیگری انتظامی نمایش داده شد.

عصای آقای بازیگر به موزه انتظامی هدیه شد

سینمای متعهد به احترام انتظامی باید سر تعظیم فرود بیاورد 
امین تارخ بازیگر سینما و تلویزیون ضمن قدردانی از مجید انتظامی که در طول سالیان از پدر که در بستر بیماری بود نگهداری کردند تاکید کرد: این عادت وجود دارد که هنگامی که عزیزی رفت از وی بت می سازند اما در مورد ایشان این اتفاق نشد بلکه با تجزیه و تحلیل در مورد آثار و شخصیتش به نتایج خوبی دست یافتیم چون می دانیم عزت سینما بس بزرگ بود و بهتر است جوانان بدانند که ایشان بازیگری را چگونه آغاز کرد ادامه داد و چه آموزه هایی را به جا گذاشت. 

بازیگر فیلم سینمایی مادر افزود: اینکه ایشان به سینما اعتباری دگر گونه بخشید بر کسی پوشیده نیست چه مرارت هایی را متحمل شده است و در این راه هرگز بنا به هیچ مصلحتی کمدی و درام پیش پا افتاده یا آثار سفارشی تن نداد و بر همین اساس ارزش این هنرمند بیشتر به کارهای نکرده و پیشنهاد های رد کرده شمرده می شود و حضورش ذاتا اعتبار بخشی به عرصه هنرهای نمایش نیز بوده است پس به احترام آن بزرگوار می ایستیم و در یک دقیقه سکوت برایشان طلب آمرزش می کنیم.

تمامی حاضران به احترام انتظامی در یک دقیقه سکوت ایستادند. 

در ادامه کلیپی از سوی خانه تئاتر تهیه شده بود پخش شد که در آن ایرج راد، بهزاد فراهانی و اصغر همت از خاطرات و صفات انتظامی یاد کردند.

عصای آقای بازیگر به موزه انتظامی هدیه شد

انتظامی به هنر عشق می ورزید
ایرج راد نیز با بیان اینکه در این سالن به هر طرف که نگاه می کنم حرکت، ورود و حضور در صحنه می بینم تصریح کرد: در تمام طول عمرم همواره ایشان را با نام آقای انتظامی نام برده ام زیرا ایشان بزرگ و یک هنرمند واقعی بود که با تمام وجود به هنر عشق می ورزید. 

وی افزود: ایشان عاشق تئاتر بود و به این سالن اعتبار بخشید این سالن یکی از ارزشمندترین سالن های کشور است و تمام کسانی به این صحنه رفتند که افتخار آفریدند پس این صحنه او را از یاد نمی برد.

گلاب آدینه، پرویز یشایایی، شکر خدا گودرزی و فرشته طائرپور نیز به بیان خاطراتی از انتظامی پرداختند. 

عصای آقای بازیگر به موزه انتظامی هدیه شد

عصای انتظامی به خانه موزه ایشان اهدا شد
مجید انتظامی نیز در پایان پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر از اینکه در چهل روز گذشته تنها نمانده است تاکید کرد: پدر بازیگری را آموزشی نمی دانست و معتقد بود باید این هنر در ذات افراد باشد. 

در پایان عصای عزت الله انتظامی برای نگهداری در خانه موزه انتظامی به شکرخدا گودرزی رییس این خانه تحویل داده شد.
نظر شما