جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۹
کد خبر: ۹۹۳۱۹
|
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
سعید اوحدی با حضور در برنامه زنده «حوالی امروز» ویژه‌برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای هفته تهران را تشریح کرد.
رییس سازمان فرهنگی هنری از ویژه برنامه‌های هفته تهران گفت
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صبح امروز با حضور در برنامه صبحگاهی «حوالی امروز» شبکه پنج سیما درباره ویژه‌برنامه‌های «روز تهران» گفت: امروز ۱۴ مهرماه به مناسبت روز تهران تمام کتابخانه‌های تهران به رایگان عضوگیری می‌کنند، بازدید از موزه‌ها و خانه موزه‌ها رایگان است و بلیت سینماها نیز نیم‌بهاست. ویژه برنامه‌ای نیز پس از نماز مغرب با حضور شهردار تهران، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از تهران پژوهان در فضای باز کاخ گلستان برگزار می‌شود. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز برنامه‌هایی را برای هفته تهران تدارک دیده است. 
 

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که تهران چگونه پایتخت ایران شد، گفت: عموما وقتی از تهران صحبت می‌کنیم یاد دود، آلودگی، آلودگی صوتی و کارخانه‌های وسیع می‌افتیم، اما تهران حیات دارد و سرمایه‌های نهفته زیادی را در خود جای داده است. 
 
وی افزود: پس از همه مغول به ری که آن زمان جمعیت زیادی از شیعیان را در خود جای داده بود، تهران به دلیل وجود آب فراوان، آب و هوای خوب و کوه‌های البرز در شمال که حریم امنی را فراهم می‌کرد، محل مهاجرت شیعیان شد. البته پیش از آن هم مردم تهران در آن زندگی می‌کردند اما شهرنشینی عملا از این تاریخ در تهران آغاز شد. 
 
رییس سازمان فرهنگی هنری اضافه کرد: زمانی که در دوره صفویه، پایتخت از تبریز به قزوین آمد، تهران به این دلیل که منطقه‌ای بکر بود و موقعیت استراتژیکی داشت، شبیه دژ محکمی برای حمایت از پایتخت شد. دور تا دور آن حصار کشیدند ۱۱۴ ستون به نیت ۱۱۴ سوره قرآن در آن بنا کردند و یک آیه از آن سوره را هم بر آن دیوار حک کردند. بخشی از یکی از این دیوارها هنوز در میدان محمدیه تهران به ارتفاع ۴ تا ۶ متر و به عرض یک متر باقی مانده است.
 
سعید اوحدی تاکید کرد: تهران رسما در ۱۴ مهر ۱۲۸۶ یعنی ۱۱۱ سال پیش پایتخت ایران شد اما نزدیک به دو سال پیش در کاووش‌هایی که در خیابان مولوی انجام شد، اسکلتی کشف شد که قدمت آن به ۵ تا ۷ هزار سال پیش می‌رسد و این نشان از قدمت جریان زندگی در تهران است. 
 
وی در ادامه درباره شعار امسال شهرداری تهران برای برگزاری این برنامه گفت: شعاری که شورای شهر و شهرداری تهران برای این روز انتخاب کرده است، «تهران ایرانیان» است به این دلیل که از همه اقوام، گویش‌ها و فرهنگ‌های مختلف در تهران ساکن هستند. ما سعی داریم تا بگوییم که تهران فقط یک خوابگاه یا کارگاه بزرگ نیست، بلکه محل زندگی و رشد و تعالی انسان‌ها بستری برای تعالی فرهنگ است.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری از ویژه برنامه‌های هفته تهران گفت

رییس سازمان فرهنگی هنری درباره سیر تحولات تهران افزود: در طول تاریخ تهران تحولات زیاد داشته اما پس از پیروزی انقلاب به دلیل بالا بردن شاخص‌ها و استانداردهای زندگی مردم، توجه ویژه‌ای به تهران شد. امروز تهران در میان ۱۵ شهر اول جهان است به ویژه به لحاظ حمل و نقل زیرزمینی به مسافت ۱۷۱ کیلومتر و ۷ خط مترو و توسعه‌ای که در فضای سبز و مهم‌تر از آن در فضای فرهنگی به لحاظ ساخت فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ داشته است.
 
اوحدی در پاسخ به این پرسش که آیا تلاشی برای آموزش موضوعات شهروندی به شهروندان تهرانی شده است؟ گفت: شهرداری تهران دو مجموعه فرهنگی دارد؛ معاونت اجتماعی و فرهنگی و سازمان فرهنگی هنری که به عنوان متولیان فرهنگ قدم‌های خوبی برداشته‌اند. دوشنبه ۱۶ مهرماه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران زنگ رسمی برنامه‌های آموزشی با حضور ۵۰۰ هزار عضوی که در طول سال در کلاس‌های آموزشی سازمان فرهنگی هنری شرکت کرده‌اند می‌خورد. بزرگترین مرکز آموزشی غیر رسمی در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است و یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های آموزشی ما همین موضوع «فرهنگ شهروندی» است. مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری با ۱۴۰۰ عنوان درسی ظرفیت بزرگی است همچنین ما با بیش از ۱۵۰ مهد کودک در مراکز فرهنگی هنری این امکان را فراهم کرده‌ایم که خانواده‌ها همزمان که شرایطی را برای آموزش کودکانشان فراهم کرده‌اند بتوانند خودشان هم از برنامه‌ها فرهنگی هنری استفاده کنند. این مراکز فرهنگی هنری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در سطح مناطق ۲۲‌گانه پراکندگی دارند و برای یافتن نزدیک‌ترین فرهنگ‌سرا به محل زندگی خود و اطلاع از برنامه‌های آن کافی است با شماره ۱۸۳۷ تماس بگیرید یا به سایت سازمان به نشانی farhangsara.ir مراجعه کنید.
 
وی درباره ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در هفته «تهران با تو» گفت: از فردا برنامه‌های ویژه‌ای با عنوان تور «تهران با تو» برگزار می‌شود که طی آن از ۲۲ منطقه تهران دانش‌آموزان با ۲۲ اتوبوس برنامه گردشگری را آغاز می‌کنند. ظهر نیز برنامه ویژه‌ای با حضور این دانش‌آموزان در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار می‌شود. همچنین تورهای ویژه دیگری را برای «خانواده معظم شهدا» و «جانبازان» عزیز کشورمان طراحی کرده‌ایم. 

اوحدی عنوان کرد: آنچه ما با این برنامه به دنبال آن هستیم، موضوع گردشگری شهری است که یک موضوع مهم در گردشگری جهان است. سعی داریم تا آشتی دوباره‌ای میان مردم تهران با میراث و گذشته خودشان ایجاد کنیم. فردا روز تهران و عشایر است و در ویژه برنامه‌هایی که در این روز طراحی شده است شرکت‌کنندگان با آداب و رسوم و سبک زندگی عشایر آشنا خواهند شد. 
 
وی در پایان گفت: پایان این هفته یکی دیگر از ویژه‌برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آغاز می‌شود. نمایش خاص «نقطه رهایی» که به مدت ۱۰ شب با جلوه‌های ویژه دیدنی به بازسازی عملیات‌های دفاع مقدس به ویژه عملیات خیبر که تهرانی‌ها در آن نقش ویژه‌ای داشتند می‌پردازد. این برنامه در فضایی به مساحت ۸ هکتار در مصلی امام خمینی(ره) تهران آماده شده است و مردم برای تماشای آن می‌توانند به فرهنگ‌سرای محل زندگی خود مراجعه کنند و برای دیدن این نمایش ثبت نام کنند.
نظر شما