پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۱
کد خبر: ۹۹۳۳۹
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
مراسم ویژه «روز تهران» برگزار شد
شهردار تهران در مراسم ویژه «روز تهران» که روز شنبه ۱۴ مهر ماه با حضور استاندار تهران، فرماندار تهران، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مدیران شهری برگزار شد، بر نقش تهران به عنوان نماد همگرایی ملی ایرانیان تاکید کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم ویژه «روز تهران» روز شنبه ۱۴ مهر ماه با حضور سید محمدعلی افشانی شهردار تهران، محمدحسین مقیمی استاندار تهران، عیسی فرهادی فرماندار تهران، عبدالله انوار تهران‌شناس، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و ابراهیم امینی، سید حسن رسولی، زهرا نژادبهرام، محمد سالاری، شهربانو امانی، احمد مسجدجامعی، حسن خلیل‌آبادی، افشین حبیب زاده، مجید فراهانی و محمد علیخانی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ساختمان وزارت اقتصاد و دارایی برگزار شد. 

شهردار تهران: تهران نماد همگرایی ملی ایرانیان است

سید محمدعلی افشانی شهردار تهران در این مراسم با درود به ارواح طیبه شهدا و تبریک به مناسب روز تهران گفت: در برنامه‌ای که به عنوان نامزد شهرداری تهران به شورای شهر ارائه کردم و در برنامه سوم توسعه شهر تهران بر این موضوع که تهران پایتخت ایران است و نماد ملی همگرایی ایرانیان است، تاکید کردم. اگر به این موضوع مهم توجه کنیم، نه تنها شهر تهران بلکه ایران را از آسیب‌های ناشی از تفرق نجات می‌دهیم. باید توجه کنیم که تهران مرکز تنوع قومی، مذهبی و دینی است و تمامی انسان‌ها با گرایش‌های مختلف از سراسر ایران در این شهر زندگی می‌کنند. در واقع پایتخت بودن ایران بدین معناست که تنوع مذهبی، قومی و دینی در این شهر باید به همگرایی ملی تبدیل شود.

شهردار تهران با اشاره به تفاوت دو مفهوم ساکن و شهروند گفت: از زمانی که انسان‌ها حق رأی پیدا کردند، مفهوم شهروند جایگزین مفهوم ساکن شد؛ چرا که ساکن تنها حق سکونت دارد اما شهروند با حق رأی خود امکان حکومت دارد. در این تعریف دیگر فرقی میان کرد، لر، آذری، اصفهانی، زاهدانی و... در تهران نیست. تهران مرکز ایران و همگرایی ملی است و با این نگاه باید حقوق شهروندی را به رسمیت بشناسیم. 

شهردار تهران: تهران نماد همگرایی ملی ایرانیان است

وی با بیان اینکه تهران مرکز تجدد و نوآوری در ایران است، ادامه داد: شکل‌گیری اولین دانشگاه، حزب، نهاد اجتماعی، رادیو و تلویزیون یا صدا و سیما در تهران اتفاق افتاد. همچنین تهران موتور محرک انقلاب ایران بود، به طوری که هر شعاری که در تهران سر داده می‌شد، روزهای بعد در سایر نقاط کشور تکرار می‌شد. در زمان جنگ نیز این شهر لشکر محمدرسول الله را به میدان نبرد فرستاد تا فرزندان این شهر شجاعانه از خاک کشور دفاع کنند. 

وی همچنین به راهکارهای ارتقای شرایط زیستی شهروندان در پایتخت اشاره و تصریح کرد: شعار شهر زیست پذیر و شهروند مشارکت پذیر که از ابتدای ورودم به شهرداری بیان کردم، در راستای تحقق همین امر است؛ چرا که اولین شاخص شهر زیست پذیر امن بودن و در مرحله بعد برخورداری از حمل و نقل عمومی مناسب و هوای پاک است. در واقع هدف ما از اینکه به دنبال شهر زیست پذیر هستیم، ارتقای کیفیت زندگی و رضایت‌مندی شهروندان است. رضایت‌مندی شهروندان، مشارکت آنان و افزایش سرمایه‌های اجتماعی را در بردارد. مهم‌ترین شاخص سنجش سرمایه اجتماعی نیز اعتماد مردم است. مردم زمانی اعتماد می‌کنند که مدیران منافع آنها را بر منافع خود و حزب خود ترجیح دهند. 

شهردار تهران یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری و شورای شهر را شفاف‌سازی دانست و گفت: بر اساس قانون ۱۱۰ ساله بلدیه، شهرداری موظف است همه فعالیت‌های خود را به صورت عمومی منتشر کند. این امر امروز با جدیت و با تکیه بر شعار هوشمندسازی در شهرداری تهران دنبال می‌شود. هوشمندسازی به این معناست که به طور مثال شهروندان بتوانند روند دریافت پروانه ساختمانی را به شکل سیستماتیک پیگیری کرده و به جای آنکه ساعت‌ها وقت خود را صرف پیدا کردن جای پارک کنند، با استفاده از سیستم GPS به طور سیستماتیک مکان مورد نظر را رزرو و انتخاب کنند. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آلودگی هوای تهران اشاره و عنوان کرد: در ماه‌های آینده حتماً روزهایی خواهد بود که تنفس برای بخشی از مردم دشوار می‌شود. یکی از راهکارها در این زمینه توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه ریلی است. به همین دلیل شهرداری تهران با وجود شرایط دشوار مالی در یک ماه گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی منتشر کرده و مجوز ۸۰۰ میلیارد تومان را از بانک مرکزی دریافت کرده است. بر این اساس امیدواریم تا یک سال آینده ۵۰ کیلومتر به خطوط فعلی مترو اضافه شود. 

شهردار تهران ادامه داد: قرارداد ساخت ۶۳۰ واگن مترو نیز منعقد شده و اقدامات مربوط به ساخت این واگن‌ها نیز از ماه‌های آینده شروع می‌شود و طی سه سال آینده نیز این واگن‌ها به ظرفیت موجود اضافه خواهند شد. پیش‌بینی شده است که ۴۲۰ واگن نیز در آینده وارد سیستم حمل و نقل شوند که روی هم شاهد ورود هزار و ۵۰ واگن جدید خواهیم بود.

وی توسعه فضای سبز را از دیگر برنامه‌های شهرداری تهران معرفی کرد و گفت: در حال حاضر ۱۷ محله در تهران پارک ندارند که برای رفع این مشکل تا کنون دو فضا خریداری شده تا باغات به پارک عمومی تبدیل شوند.

افشانی ادامه داد: رشته‌کوه‌های البرز بخشی از هویت تهران است که اگر در آن ساختمان‌سازی شود، هویتی برای تهران باقی نمی‌ماند. به همین دلیل برای حفظ هویت طبیعی تهران با استفاده از هزار نیروی خدماتی در حد فاصل وردآورد تا لشکرک، کانال‌هایی از عرض ۳۰۰ تا هزار متر حفر شده‌اند و تمامی این مسیر به وسعت هزار و ۲۵۰ هکتار در آذرماه درختکاری می‌شود. حتی اگر چند سال دیگر در شهرداری تهران حضور داشته باشم، این اقدام مهم‌ترین کار من در شهر تهران خواهد بود. 

افشانی ضمن تقدیر از اعضای شورای شهر و به طور ویژه از احمد مسجد جامعی برای هماهنگی و همکاری با شهرداری تهران به منظور پیشبرد برنامه‌ها گفت: در همه این سال‌ها هویت تاریخی تهران بسیار مورد تاکید بوده، اما به هویت طبیعی توجه نشده که این موضوع نیز باید مد نظر قرار بگیرد. 

وی در پایان گفت: همه کسانی که نقد می‌کنند را به عنوان عامل پیشرفت خود مورد توجه قرار دهید، چون اینها هستند که باعث اصلاح امور می‌شوند. من بر این باورم که نقادان مصلح اجتماعی‌اند، فقط از آنها انتظار داریم راست بگویند و راست بنویسند، اما تا می‌توانند نقد کنند.

استاندار تهران: هر اقدامی در تهران الگوی سایر شهرهای کشور است
محمدحسین مقیمی استاندار تهران با تقدیر از شهرداری تهران برای برگزاری این مراسم و اظهار امیدواری برای اجرای این برنامه در سایر شهرهای استان تهران گفت: تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران و ام‌القرای اسلام است. نحوه اداره شهر تهران با حدود ٨ میلیون نفر جمعیت و استان تهران با حدود ١۴ میلیون جمعیت و یک میلیون میهمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: تهران شهری است که رویدادهایی چون ١۵ خرداد، ١٧ شهریور، ملی شدن صنعت نفت، قیام مشروطه، شکل‌گیری اولین مجلس شورای اسلامی و ٢٢ بهمن ١٣۵٧ را پشت سر گذاشته است. در همه این مناسبت‌ها نیز این مردم بودند که به صحنه آمدند و مشارکت خود را به بهترین شکل نشان دادند.

استاندار تهران ضمن معرفی پایتخت به عنوان شهر استعدادها، به وجود مدارس بزرگ، قدیمی و علمیه در این شهر و نقش تعیین‌کننده آنها در حوزه علم، دانش و هنر پرداخت و گفت: امروز برخی از دانشگاه‌های این شهر تنه به تنه دانشگاه‌های بزرگ دنیا می‌زنند و برخی از دانشجویان آنها در دانشگاه‌های مطرح دنیا در حال تحصیل و تدریس‌اند. 

مقیمی در ادامه تاکید کرد: در تهران از همه اقلیت‌ها و قوم‌ها زندگی می‌کنند و کمتر خانواده‌ای است که نماینده‌ای در این شهر و استان نداشته باشد. از همین رو، هر اقدامی که در این شهر انجام می‌شود الگویی برای سایر شهرهای کشور به حساب می‌آید. اگر چه تهران شهری تاریخی است، امروز با سیستم‌های نوین و پیشرفته اداره می‌شود و همه امکانات موجود در شهرهای مدرن دنیا در این شهر نیز وجود دارد.

مقیمی در ادامه با تاکید بر ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌های این شهر به ویژه نسل جوان گفت: در حال حاضر بسیاری از جوانانی که در دانشگاه‌های تهران تحصیل یا تدریس می‌کنند، از سایر شهرها به پایتخت مهاجرت کرده‌اند و سهم بالایی در توسعه کشور دارند چرا که در آینده در مناطق خود منشأ اثر می‌شوند.

وی با بیان اینکه تهران امروز باید از امکانات بیشتری برخوردار می‌بود، به دلایل برخی از کمبودهای موجود اشاره و تصریح کرد: شرایط ناشی از هشت سال دفاع مقدس و دوران بازسازی موجب شد که بیشتر توجه‌ها به سمت مناطق محروم جلب شود. البته مردم تهران بیشترین سهم را در رفع محرومیت‌ها داشتند. امروز نیز نیکوکاران تهرانی برای کمک‌رسانی به مناطق محروم کشور می‌روند و این یکی از خصوصیات خوب مردم این شهر است.

استاندار تهران در پایان با اشاره به اینکه حدود ۴۵ درصد از اقتصاد کشور در استان تهران به ویژه شهر تهران رقم می‌خورد، گفت: امیدوارم مدیران این استان و مردم با همفکری اقدامات موثری را برای بهبود شرایط زیستی شهروندان انجام دهند.

مسجدجامعی: مهم‌ترین ویژگی تهران وحدت در عین کثرت است
احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در مراسم «روز تهران» اظهار کرد: گروه‌های مختلف ایرانی در شکل‌گیری این شهر نقش داشته‌اند، اما نکته جالب اینجاست که در میان بسیاری از آنان، خارج از محدوده تهران اختلافات قومی دیده می‌شد، اما آنگاه که پای این اختلافات به تهران می‌رسید، درگیری‌ها از بین می‌رفت و انشعابات به وحدت مبدل می‌شد. مهم‌ترین ویژگی تهران وحدت در عین کثرت است که اجازه بروز و ظهور خلاقیت را به تمامی طوایف می‌داد.

مسجد جامعی در ادامه با اشاره به سرشماری سال ۱۲۹۹ هجری شمسی به مردم‌شناسی این شهر پرداخت و گفت: در آن سال ۹۹۱ خانوار ساکن در تهران یزدی، ۱۴۹ خانوار کرمانی، ۶۱۵ خانوار فارس، ۶۴۶ خانوار لر، ۲۵۰ خانوار کرمانشاهی، ۶۳۷ خانوار خمسه‌ای، ۳۲۲ خانوار گیلانی، هزار و ۳۱ خانوار مازندرانی، ۴۹۴ خانوار خراسانی، ۷۲۸ خانوار قمی، ۶۰ خانوار قزوینی، ۳۵۵ خانوار اراکی و هزار و ۱۹۶ خانوار اصفهانی بودند.
این عضو شورای شهر با اشاره به زیست پیروان ادیان مختلف در تهران بیان کرد: در خیابان ۳۰ تیر کلیسا، کنیسه و آتشکده در کنار هم قرار دارند و هر یک آئین‌های خاص خود را بدون هر گونه مزاحمت برای یکدیگر انجام می‌دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه ۱۰۰ هزار نفر از مردم این شهر در سخت‌ترین شرایط از خاک وطن دفاع کردند، گفت: هر زمان ایران را مخاطره‌ای تهدید کرده است، مردم تهران زودتر و بیشتر از همه از تمامیت این سرزمین دفاع کرده‌اند. تهران امروز نیاز به پیوستگی، دلگرمی و آینده‌نگری دارد. در این شهر باید گروه‌های مختلف نقش ایفا کنند و نظام‌های اجتماعی حول تشکل‌های مردمی و صنفی شکل بگیرند.

وی با بیان اینکه روز تهران یادآور خاطرات تلخ و شیرین بسیاری است، تاکید کرد: تهران پایگاه تاریخ، ادب، فرهنگ پهلوانی و زنانی است که این شهر را بنیاد نهادند. روح گذشته باید در تهران امروز ساری و جاری باشد اما این امر نباید مانع از توجه به رفاه مردم، مشکلات زندگی در بافت فرسوده و آلودگی هوا شود. ما گذشته را به امروز و امروز را به آینده وصل می‌کنیم و ایران آباد و بانشاط را رقم می‌زنیم. وظیفه تحقق این امر بیش از همه بر دوش زنان و مردان این سرزمین به ویژه پایتخت‌نشینان است. 

در ادامه این مراسم، عبدالله انوار تهران‌شناس گفت: ۵۹ سال پیش زمانی که تهران به مرور گسترش پیدا می‌کرد، سلسله‌مقالاتی را درباره این شهر نوشتم که آن زمان مورد سخره قرار گرفتم. امروز اما کتاب‌های متعددی در مورد تاریخ این شهر نوشته شده است. خوشحالم امروز تهران که پایتخت ایران است تا این اندازه مورد توجه بوده است.

رونمایی از تمبر ویژه روز تهران و تقدیر از احمد مسجدجامعی که بیش از دو دهه از عمر خود را صرف تحقیق و پژوهش درباره تهران کرده و تالیفات زیادی نیز در این زمینه دارد، از جمله بخش‌های مراسم «روز تهران» بود. 

نظر شما