سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۱۲
کد خبر: ۹۹۴۳۱
|
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
کانون ادبی قلم فرهنگ‌سرای کار و تعاون، یکصدوبیست و ششمین نشست ادبی قلم خود را پنجشنبه ۱۹مهر باحضور شاعران، هنرمندان و کارشناسان ادبی برگزار کرد.
یکصدوبیست و ششمین نشست ادبی قلم در فرهنگ‌سرای کار و تعاون برگزار شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، یکصدو بیست و ششمین نشست ادبی قلم به مناسبت ماه محرم ایام سوگواری سرور وسالار شهیدان با عنوان «شب شعر عاشورایی» روز پنجشنبه ۱۹ مهر با حضور محمد مبشری شاعر آیینی، نویسنده و منتقد ادبی، شاعران، هنرمندان و کارشناسان ادبی و علاقه‌مندان به حوزه ادبیات در سالن اجتماعات فرهنگ‌سرای کار و تعاون برگزار شد.

در ابتدای این نشست بعد از قرائت قرآن محمد مبشری نویسنده و منتقد ادبی، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سرور وسالار شهیدان در ابتدا به ابیاتی از مرثیه معروف «فلسفه بزرگ نهضت حسین(ع) از خوشدل تهرانی اشاره کرد.

بزرگ فلسفه قتل شاه دین حسین این است/ که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است     

حسین مظهر آزادگی و آزادی است/ خوشا کسی که چنینش مرام و آیین است          

نه ظلم کن به کسی و نه به زیر ظلم برو/ که این مرام حسین است و منطق دین است 

همین نه گریه بر ان شاه تشنه لب کافی است/ اگر چه گریه بر الام قلب تسکین است          

وی گفت: سروده‌های عاشورایی از شاعران بزرگ کلاسیک ادب با حکیم سنایی، از جریان‌سازان شعر فارسی به ویژه در حوزه ادب آیینی، آغاز شده و سپس با اشعار عطار، مولانا، سعدی، سیف فرغانی، خواجوی کرمانی، سلمان ساوجی، محتشم، صائب، بیدل، سروش اصفهانی و ... ادامه یافت.

مبشری همچنین گفت: اما شاعران معاصر و دوره انقلاب اسلامی در ادبیات آیینی چه از حیث کمی و چه از منظر کیفی و نوآوری‌های زبانی و مضمونی، در مقایسه با دوره‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته است. تغییرات سیاسی و اجتماعی در ایران طی چهار دهه گذشته بر اکثر جنبه‌های فرهنگی کشور تأثیر گذاشته است. در شعر آیینی نیز می‌توان این تغییرات را احساس کرد. تغییرات در این حوزه گاه نو به نو اتفاق می‌افتد و گاه با یک دوره فترت به کار خود ادامه می‌دهد. این شاعران از جمله اقبال لاهوری، شاعر و اندیشمند پاکستانی، آغازگر این راه و سپس آثار ملک‌الشعرای بهار، فؤاد کرمانی، شهریار، خسرو احتشامی، زکریا اخلاقی، حسین اسرافیلی، رضا اسماعیلی، مرتضی امیری اسفندقه، صابر امامی، قیصر امین‌پور، اسماعیل امینی، ساعد باقری، عباس براتی‌پور، سعید بیابانکی، حمیدرضا برقعی، عبدالرضا رضایی‌نیا، طاهره صفارزاده و... است.

این نویسنده و منتقد ادبی در ادامه افزود: مفهوم «سوگ» خود در شعر فارسی مصادیقی دارد که از این میان سوگواری بر قهرمانان بسیار ممتاز و متمایز است و از جمله مهمترین آن‌ها سوگ‌سروده‌هایی است که در اطراف ماجرای کربلا و شهادت اصحاب امام حسین(ع) صورت گرفته است. ادبیات عاشورایی، بخشی از ادبیات آیینی ماست. اما برخی تفاوت‌ها بین آن‌­ دو وجود دارد: عدالت طلبی، ایثار و شهادت در ادبیات عاشورایی موج میزند. مخاطب گرایی در ادبیات عاشورایی دیده می‌شود، احساس گرایی هم وجود دارد، بنابراین ادبیات عاشورایی غالبا عاطفه‌گراست. 

وی بیان کرد: در ادبیات عاشورایی گاه مشکلاتی را شاهد هستیم مانند: غلو یا بزرگنمایی، بیان مفاهیم غیر ارزشی، القای عفو گناه از اثر قیام حسینی و... را بخشی از این آسیب‌ها دانست که پیامدهایی همچون: کاهش حس اعتماد دینی، تحریف عاشورا و... را  دربر دارند. که در این خصوص باید به آسیب شناسی ادبیات عاشورایی پرداخت.

در پایان این نشست شاعران حاضر در برنامه با توجه به موضوع برنامه به ارائه نظرات و قرائت اشعار عاشورایی و دلنوشته‌های خود در رثای امام حسین علیه السلام، حضرت زینب و... پرداختند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن: 66029060 تماس بگیرند.
نظر شما