جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۴
کد خبر: ۹۹۴۸۱
|
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
رضا ایرانمنش یکی از بازیگران نقطه رهایی درباره این اثر گفت: فضایی که برای اجرای این نمایش آماده شده است را می‌توان تبدیل به یک مرکز فرهنگی کرد و نقطه رهایی می‌تواند نقطه شروع حرکت‌های بزرگ فرهنگی باشد.
نقطه رهایی می‌تواند نقطه شروع حرکت‌های بزرگ فرهنگی باشدرضا ایرانمنش در گفت‌وگو با رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره نمایش محیطی «نقطه رهایی» که خود یکی از بازیگران آن است گفت: یک مسئله مهم و حیاتی که بعد از دفاع مقدس به نوعی به آن دچار شدیم، آگاهی بخشی به آیندگان و ترویج فرهنگ دفاع مقدس بود. این موضوع سال‌ها از سوی مسئولان ذی‌ربط نادیده گرفته شده یا به آن پرداخته شده اما نه به طور جدی. هر کدام از ما در هر جایگاهی که هستیم، چه به عنوان مسئولی که به طور مستقیم وظیفه گسترش این فرهنگ را دارد و چه هنرمندانی که پیرامون این موضوع تحصیل کرده‌اند و دغدغه دارند باید از ظرفیت موجود استفاده کنند.
 
وی تاکید کرد: مردم کشورهای مختلف در طول سالیان درگیر جنگ شده‌اند چه برای دفاع و چه حتی برای کشورگشایی. بر اساس دیده‌هایم از کشورهایی که به آنها سفر کرده‌ام و طبق تحقیقاتی که داشته‌ام، مردم آن کشورها به مردان جنگشان نگاهی سرشار از افخار و قدردانی دارند و این فرهنگ و نگاه را با به کارگیری و تلفیق همه هنرهای از جمله معماری، موسیقی، ادبیات، نمایش و سینما نسل به نسل منتقل می‌کنند. برای کسانی که ۸ سال تمام از همه وجودشان گذشتند و با دست خالی و بدون امکانات و حتی آموزش در برابر دشمنی ایستادند که به به‌روزترین تجهیزات دنیا مسلح بود. چرایی پرداختن به رشادت‌های مردان جنگ ایران را پررنگ‌تر می‌کند.
 
این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه گفت: نقطه رهایی یک آغاز است. باید مسیر تعیین کنیم. باید هنرمندان نخبه‌ای که علاقه‌مند به این کار هستند را گرد هم جمع کنیم. حالا که از این نقطه شروع کرده‌ایم، این محل را با ساخت زیر بنایی دایمی کنیم تا تبدیل شود به محلی برای نمایش همیشگی آثار دفاع مقدس. نه اینکه صرفا نقطه رهایی اجرا شود بلکه از همه گروه‌های جوان حمایت کنیم. با وجود اینکه این سال‌ها کمتر برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس تلاش کرده‌ایم اما ما جوانانی داریم که همین نمایش نقطه رهایی نیز ایده آنهاست و این جوان‌ها زمان جنگ کوچک بوده‌اند یا هنوز به دنیا نیامده بودند و چیزی از جنگ ندیده‌اند اما همه دغدغه و عشقشان در این موضوع خلاصه می‌شود. دردناک‌تر است که یک جوان هنرمند و باانگیزه برای تولید یک اثر ارزشمند در حوزه دفاع مقدس حمایتی نداشته باشد. 
  
ایرانمنش در پایان تاکید کرد: در تهران برای ترویج این فرهنگ باغ موزه دفاع مقدس را داریم که خیلی لاکچری و شیک است. من انتقادی نسبت به این مرکز و فعالیت‌هایش ندارم اما به نظر من همین خاکریزها و همین سرما و همین روایت‌هاست که می‌تواند مخاطب را با گوشه‌ای از آنچه که رزمندگان ما تجربه کردند آشنا کند. ما شهرک سینمایی دفاع مقدس را هم داریم اما هم به مرکز شهر تهران دور است و هم اگر بخواهیم نمایشی را اجرا کنیم یا فیلمی را بسازیم باید برای روزها و ساعت‌های حضور اجاره بپردازیم. اینجا اگر که خوب ساخته شود، اگر گسترش پیدا کند می‌تواند یک مرکز فرهنگی باشد که لااقل برای محل اجرا از گروه‌های هنری حمایت می‌کند. اینجا می‌تواند نقطه حرکت فرهنگی مهمی باشد.
نظر شما