پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۳۵
کد خبر: ۹۹۴۹۸
|
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷
چهارمین کارگاه «محفل داستان» در فصل پاییز با خواندن داستان «سوسک» نوشته دینو بوتزاتی نویسنده ایتالیایی برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، چهارمین اجرای ویژه‌برنامه «محفل داستان» کارگاه داستان‌نویسی در فصل پاییز روز سه‌شنبه ۲۴ مهر ماه با حضور محمدرضا گودرزی و جمعی از دوستداران ادبیات داستانی با هدف تشویق علاقه‌مندان به نوشتن داستان، آموزش مباحث نظری، ایجاد فرصت برای علاقه‌مندان به نقد و آموزش نقد و درست خواندن داستان برگزار شد.

در آغاز این نشست تعدادی از مخاطبان داستان‌های خود با محوریت عنصر تشبیه و توصیف را خواندند و مخاطبان و کارشناس برنامه نظرات خود را درباره داستان‌ها مطرح کردند.
 
در ادامه داستان «سوسک» نوشته دینو بوتزاتی نویسنده ایتالیایی خوانده شد و حاضران درباره آن نظر دادند. 

دینو بوتزاتی نویسنده نامدار ایتالیایی در سال ۱۹۰۶ در شهر بلونو از شهرهای استان ونیز ایتالیا به دنیا آمد. اولین رمان بوتزاتی «بارنابوی کوهستان‌ها» نام این نویسنده را بر سر زبان‌ها انداخت. از این کتاب فیلمی هم ساخته شده که فیلمبرداری آن در ارگ تاریخی بم در ایران صورت گرفته است.

سپس محمدرضا گودرزی مدرس کارگاه درباره این داستان گفت: این داستان تمثیلی مدرن است که دیدگاهی عرفانی و وحدت وجودی دارد. مرگ یک سوسک، تمثیلی از مرگ به طور کلی است. راوی شب در راهرو سوسکی را لگد می‌کند، سوسک نمی‌میرد و اضطراب مرگ بر خانه و محله حاکم می‌شود، دو سه ساعت بعد که راوی سوسک را می‌کشد، اضطراب فروکش می‌کند. داستانی است اندیشمندانه که کار فرمی خاصی در آن نشده و ارزش آن بیشتر طرح مباحث فلسفی است. 

در ادامه مدرس کارگاه به مفهوم صحنه اشاره کرد و گفت: در قصه‌ها مکان عام بود. مثلاً مسافرخانه یا قصر هیچ گونه تشخصی نداشتند و در همه قصه‌ها یک شکل بودند. امروز هم داستان‌نویسان مبتدی قادر نیستند در داستان‌هایشان به مکان تشخص بدهند، مثلاً نحوه رفتار، پوشش و گفتار کسی که در جنوب شهر زندگی می‌کند با کسی که در شمال شهر زندگی می‌کند، متفاوت است. در داستان‌های کلاسیک برای وصف مکان، زمان متوقف می‌شد، اما امروز این کار هنگام کنش شخصیت‌ها انجام می‌شود. بعضی مکان‌ها هم بار فرهنگی خاص دارند، مانند مکان‌های مذهبی مثل مسجد، امامزاده و کلیسا، مکان‌هایی مانند دانشگاه و کتابخانه و مکان‌هایی مانند بانک، دادگاه و دفتر شرکت‌ها هر کدام بر حال و هوای داستان تأثیر متفاوتی می‌گذارند. از طرفی در داستان‌های امروز، وضعیت روحی شخصیت‌ها بر استنباطشان از مکان تأثیر می‌گذارد. 

این نشست با پرسش و پاسخ حاضران و کارشناس برنامه به پایان رسید.
نظر شما