شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۷
کد خبر: ۹۹۵۶۷
|
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸
سفارش حاج مرتضی طاهری به نوگلان حسینی:
حاج مرتضی طاهری یکی از داوران دوازدهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی معتقد است: برخی از این بچه‌ها بدون شناخت عمیق و صرفاً بر اساس احساسات وارد میدان می‌شوند و براساس همین احساسات نیز خیلی زود کنار گذاشته می‌شوند. برای قدم گذاشتن در این وادی زیربنای اعتقادی قوی لازم است.
قدم گذاشتن در وادی مداحی اهل بیت(ع) زیربنای اعتقادی قوی لازم است / گاهی انسان باید یک عمر برای این کار بگذاردبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آزمون دوازدهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی همچون سال­‌های گذشته، در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم برگزار شد.
 
حاج مرتضی طاهری یکی از داوران سه دوره اخیر این ویژه‌برنامه درباره تاثیر آن گفت: مهم‌ترین نتیجه این برنامه، تشویق بچه‌هاست. تشویق یکی از مهم‌ترین و ماندگارترین عوامل برای شوق به انجام هر کاری به ویژه مداحی است. من هم در همین سن و سال و به واسطه همین تشویق‌ها وارد این کار شدم و از اساس توجه و تشویق نکته‌ای موثر در علاقه‌مندی بچه‌ها به این راه است.
 
وی درباره تغییر سطح شرکت‌کنندگان گفت: آنچه که من در این سه سال تجربه کردم این بود که بچه‌ها سال به سال بهتر می‌شوند، پیشرفت می‌کنند، دقتشان در انتخاب شعر بیشتر می‌شود و در شیوه اجرا حرفه‌ای‌تر می‌شوند. به وضوح این اتفاق برایشان دغدغه شده و مشخص است که برایش زمان می‌گذارند و تمرین می‌کنند. بچه‌هایی که به زودی حتما در این عرصه نام‌آشنا می‌شوند.
 
این پیرغلام اهل بیت(ع) با تاکید بر گسترش این ویژه برنامه گفت: امیدوارم که این اتفاق تعمیم پیدا کند و صرفاً به فرهنگ‌سرای اندیشه و آموزش و پرورش که سال­‌هاست در این راه داوطلبانه همت می‌کنند خلاصه نشود و در همه روستاها و شهرها و مناطق ادامه پیدا کند. در فاصله برگزاری این دوره‌ها نیز آموزش‌های حرفه‌ای برایشان طراحی و اجرا شود.

حاج مرتضی طاهری درباره تهدیدهایی که ممکن است این کودکان و نوجوانان را تهدید کند گفت: برخی از این بچه‌ها بدون شناخت عمیق و صرفاً بر اساس احساسات وارد میدان می‌شوند و براساس همین احساسات نیز خیلی زود کنار گذاشته می‌شوند. برای قدم گذاشتن در این وادی زیربنای اعتقادی قوی لازم است که در این راه به ویژه خانواده‌ها باید بچه‌ها را همراهی کنند.

وی افزود: نکته دیگری که باید پیش از شروع آزمون‌ها باید به بچه‌ها گوشزد شود این است که ویژه برنامه نوگلان حسینی صرفاً یک آزمون است که ممکن است در آن موفق نباشند. مهم رتبه‌ای که در این راه کسب می‌کنند نیست بلکه این مهم است که اگر علاقه‌مندند و خود را آدم توانمندی تصور می‌کنند فارغ از رتبه خود در این آزمون، راهشان را ادامه دهند. کسی که برگزیده می‌شود نیز نباید روند پیشرفت خود را متوقف کند چرا که فاصله امتیازها خیلی اندک است.

این مداح نام‌آشنا اضافه کرد: بچه‌ها باید قدر وقتی که در اختیار دارند را بدانند و در این سالها که از توانایی ذهنی بالایی برخوردارند تلاش کنند تا دانش کسب کنند تا پایه‌های اعتقادی‌شان را مستحکم‌تر کنند و اشعار مناسب را پیدا کنند و آنها را حفظ کنند.

وی در پایان با اشاره به توجه به امر آموزش در حوزه مداحی اهل بیت(ع) گفت: چون این کار عمدتاً تجربی است، آن افرادی که بدنبال کلاسیک کردن و آکادمیک کردن آن هستند که یک کار خوب است، باید ملزومات این کار را هم آموزش ‌دهند. در بحث تجربیات باید کار کارگاهی کنند چون با قلم، کاغذ و کتاب، تجربیات منتقل نمی‌شود. تجربیات به زمان نیازمند است. گاهی انسان باید یک عمر برای این کار بگذارد تا چیزهای که هنوز فرا نگرفته فرا بگیرد.
نظر شما