جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۰
کد خبر: ۹۹۵۹۴
|
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
تعزیه‌خوانی، نقالی و روایتگری عاشورا از جمله برنامه‌های قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین است که در سه مرز ایران و در کربلا برای زائران امام حسین(ع) اجرا می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، تعزیه‌خوانی و نقالی را باید دو هنر اصلی در سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) دانست که در قالب‌ آن، مفاهیم عاشورایی منتقل می‌شود.
 
همزمان با ایام اربعین حسینی، مراسم تعزیه‌خوانی و نقالی با حضور هنرمندان برجسته کشور در سه مرز ایران و در مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا از سوی قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین برگزار می‌شود. 

همچنین کانون کهربای تعزیه فرهنگ‌سرای اخلاق از جمله گروه‌های فعال در حوزه تعزیه است که از روز چهارشنبه تا یکشنبه ۲ تا ۶ آبان در دو نوبت صبح و عصر در مرز مهران مجالس تعزیه خوانی شهادت حضرت مسلم‌ابن عقیل(ع)، شهادت حضرت علی اکبر (ع)،  شهادت حضرت قاسم‌ابن الحسن (ع)، شهادت حضرت ابوالفضل(ع)، شهادت حر ریاحی و شهادت حضرت سیدالشهدا را برگزار می‌کند. 

در این مجالس تعزیه پیشکسوتان و هنرمندان هنر آیینی تعزیه؛ مجید خسروآبادی، کاظم جده خواه، رضا علی محمدی، سید مجتبی حسینی،  میلاد نقد علی‌نیا، علی سلطانیان، مرتضی ایوبی و هادی آقایی در اجرای تعزیه‌ها نقش آفرینی می‌کنند.
 
همچنین روایتگری واقعه عاشورا و اربعین که بخش مهم دیگری از سوگواری شهادت اباعبدالله در کربلا ست به همت موکب خدام العباس و توسط یعقوب توکلی و ناصر سیفی  نیز برگزار می‌شود.

قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین به عنوان پشتیبان ستاد مرکزی اربعین و در طول سیاست‌های مصوب آن، با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در ایام سوگواری اربعین حسینی از ۲۷ مهر تا ۸ آبان با مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کنار زائران اربعین حسینی خواهد بود. این قرارگاه به ابتکار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مشارکت بسیاری از دستگاه‌ها از جمله سپاه پاسداران، ستاد بازسازی عتبات، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و نیروی مقاومت بسیج برپا شده است.

مطالب مرتبط
نظر شما