پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۵۰
کد خبر: ۹۹۵۹۶
|
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برگزاری، چهار سوگواره شعر در عراق، برگزاری یادواره شهدای مدافع حرم ایران و عراق، فعالیت مرکز آسیب شناسی اربعین با حضور ۵۰ نفر از استادان کشوری از جمله برنامه‌های ستاد مردمی اربعین در این ایام است.
فعالیت مرکز مطالعات آسیب‌شناسی اربعین در مسیر پیاده‌رویبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نشست خبری ستاد مردمی اربعین که امروز، ۲ آبان با حضور حجت‌الاسلام ارزانی، رئیس این ستاد در سالن اجتماعات اداره ارشاد خوزستان برگزار شد، گفت: در کنار برنامه‌های بسیار متنوع و ارزشمند که ستاد عالی مساجد و سازمان فرهنگی هنری شهرداری در موکب‌های به نام «الاتحاد» برای پذیرایی از زائران اربعین در نظر گرفته‌اند، امسال با توجه به فتنه‌ای که استکبار برای اختلاف بین ایران و عراق دنبال می‌کند، هشت سوگواره شعر آیینی در هشت موکب در طول مسیر پیاده‌روی با همکاری عراق انجام می‌شود.

وی گفت: شاعران عراقی و ایرانی در این موکب‌ها حضور پیدا می‌کنند. برگزاری نمایشگاه عکس و یادگارهایی از شهدای مدافع حرم نیز مد نظر است. برگزاری یادواره شهدای مدافع حرم ایران و عراق با رویکرد شهدای محور مقاومت؛ شهدایی مثل شهید عماد مغنیه، شهید حاج رضوان، شهید فتحی شقاقی و دیگر شهدای شاخص ایران و عراق در سالن سیدالشهدای عتبه حسینی در کربلا برگزار می‌شود.

اوحدی ادامه داد: یک کار نمادین بسیار زیبایی از سه سال پیش در ایام اربعین شروع شده است که با توجه حضور جدی ستاد عالی کانون‌های مساجد پیش‌بینی می‌شود رونق بیشتری پیدا کند و آن پیاده‌روی جاماندگان اربعین در تهران است. این حرکت نمادین سه‌شنبه ۸ آبان از میدان امام حسین(ع) به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی انجام می‌شود و ۱۰۰ موکب در طول این مسیر پذیرایی از مردم را بر عهده دارند. پیش‌بینی می‌شود دو میلیون نفر در این راهپیمایی شرکت کنند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: روز گذشته ۱ آبان ختتامیه چهارمین جایزه بین‌المللی اربعین برگزار شد. امسال پنجمن جایزه بین‌المللی اربعین با همکاری سازمان فرهنگی - هنری شهرداری و ستاد عالی کانون مساجد برگزار می‌شود و همه هنرمندان می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جایزه جهانی اربعین ارسال کنند. در چهارمین جایزه بین المللی اربعین شش‌هزار اثر از کشورهای مختلف به دبیرخانه ارسال شد.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره آسیب‌شناسی پیاده روی اربعین خاطرنشان کرد: امسال قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین برای اولین سال است که با مشارکت و پشتیبانی کانون‌های مساجد تشکیل شده است؛  این قرارگاه در ذیل خود یک مرکز مطالعات اربعین را دارد که ۵۰ نفر از استادان کشور در مسیر نجف تا کربلا و مرزها، آسیب‌شناسی حرکت را مدنظر دارند. همچنین یک بحث جدی به عنوان آینده‌پژوهی اربعین با حضور بسیاری از فرهیختگان آیینی کشور مثل دکتر مصطفی زمانی، دکتر خسروپناه، دکتر قاسمی و ... در نظر گرفته شده است که بعد از اربعین شاهد اتفاقات خوب ساختارمندی برای بارور کردن حرکت اربعین سال بعد باشیم.
مطالب مرتبط
نظر شما