جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۵۳
کد خبر: ۹۹۶۵۳
|
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
آیین رونمایی از کتاب شعر «ساز نی در کربلاست» با حضور اهالی شعر و جمعی از مسئولان شهرستان ری در تالار کتابخانه شیخ صدوق منطقه ۲۰ برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی از کتاب شعر «ساز نی در کربلاست» اثر رحیم زریان یکشنبه ۶ آبان ماه با حضور اهالی شعر و جمعی از مسئولان شهرستان ری در تالار کتابخانه شیخ صدوق منطقه ۲۰ برگزار شد.

در این مراسم محمدجواد حیدری‌پور مدیر فرهنگی هنری منطقه ۲۰، علی‌اکبر قربانی رییس اداره کتابخانه‌های عمومی، حجت‌الاسلام سید رحیم موسوی معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر ری، مصطفی محدثی خراسانی شاعر آیینی، سید ضیاءالدین شفیعی کارشناس ادبی و شاعر و جمعی از اهالی هنر حضور داشتند.

خدمت‌گذاری برای اهل بیت (ع) افتخار ایرانی‌هاست

در ابتدای این مراسم حیدری پور مدیر فرهنگی هنری منطقه ۲۰ با اشاره به اهمیت شعر در بیان حوادث عاشورا گفت: کتاب ارزشمند «ساز نی در کربلاست» که توسط استاد زریان نوشته شده، سند افتخار ما در مجموعه‌های فرهنگی است. هر کسی با هر توانی در ترویج نهضت عاشورا سهیم است. مردم ایران این افتخار را دارند که هزار سال در دستگاه اهل بیت (ع) خدمت گذاری می‌کنند و خدا را شاکرم که ما هم به عنوان مجموعه فرهنگی در ترویج نهضت عاشورا سهیم بودیم.

وی با تاکید بر همکاری مراکز فرهنگی در ری عنوان کرد: یکی از وظایف اصلی ما در فرهنگ‌سرای ولا اشاعه شعائر دینی است که تلاش می‌کنیم این امر به خوبی صورت بگیرد.

کتاب «ساز نی در کربلاست» سرنوشت عاشورا را به ما می‌آموزد

در بخشی دیگر از این مراسم سید ضیاءالدین شفیعی شاعر آیینی و کارشناس ادبی با دسته‌بندی اشعار عاشورایی به سه دوره گفت: آنچه که در این مسیر دست من آمد این بود که ادبیات عاشورا در تاریخ خود تغییر زاویه داده است. زمانی که حادثه کربلا داشت فراموش می‌شد، شعرهای مقتل حادثه کربلا را تشریح کرد، شعر مقتل عنوان می‌کند در روز عاشورا  چه کسی زودتر به میدان رفت، چه اتفاقاتی افتاد و این اشعار سبب شده حادثه عاشورا که داشت به دست فراموشی می‌رفت، حفظ شود.

وی افزود: دسته‌ای از اشعار عاشورایی است که مخاطب را به تکاپو می‌اندازد که چرا امام حسین (ع) قیام کرد و به چرایی این حادثه می‌پردازد، درست است که این دسته زیاد نیست اما ارجمندتر از مابقی است.

این کارشناس ادبیات با اشاره به اهمیت دسته سوم اشعار عاشورایی اذعان کرد: اگر قرار باشد شعر عاشورایی رنگ اصل خود را بگیرند، همین اشعار هستند که به این حادثه رنگ می‌دهند. کتاب‌هایی مانند «ساز نی در کربلاست» سرنوشت عاشورا را به ما می‌آموزد و به ما می‌گوید از میان تعداد زیادی شعر کدام اشعار به کار ما می‌آید.

کتاب «ساز نی در کربلاست» آیینه تمام نمای تاریخ شعر عاشورایی است

در ادامه مصطفی محدثی خراسانی شاعر آیینی با تعبیر شعر به سرمایه ملی ایرانیان سخنان خود را آغاز کرد و گفت: در گذشته تنها رسانه انتقال‌دهنده فرهنگ، شعر بوده که نقش مهمی در ترویج فرهنگ عاشورایی داشته است. با بیداری پس از انقلاب و تجربه دفاع مقدس آن چیزی که در تاریخ در مورد جانبازی و گذشت شنیده بودیم به حقیقت دیدیم.

وی با بیان اینکه ذهن شاعران عاشورایی بیشتر معطوف در بیان چرایی حسینی است تا بیان چگونگی، افزود: تصویری که ما در شعر آیینی از حضرت زینب (س) ارائه می‌دهیم و می‌شنویم بیشتر بیان مصیبت‌ها و رنج‌هایی بود که به آن حضرت وارد آمد و این موضوعات آن قدر تکرار شده بود که حتی در محاوره عامیانه به عنوان ضرب‌المثل آورده می‌شد به عنوان مثال لفظ زینب ستم‌کش را برای کسانی مطرح می‌کردند که رنج زیاد در زندگی می‌کشیدند.

این شاعر اهل بیت دفاع مقدس را یکی از عوامل تغییر نگاه به شعر عاشورایی دانست و گفت: دیدن دفاع مقدس سبب شد که شاعران به چرایی حادثه بزرگ کربلا بپردازند.

او درباره کتاب «ساز نی در کربلاست» اذعان کرد: کار آقای زریان نکات مثبت زیادی دارد و ایشان به سمت شعرهایی رفتند که کمتر دیده شده‌اند و این کتاب آینه تمام نمای تاریخ شعر عاشورایی است.

شعر امروز ایستادن و پنجه در پنجه استکبار شدن است

زریان مؤلف کتاب «ساز نی در کربلاست» هم پشت تریبون رفت و درباره این کتاب گفت: شاعران این کتاب را از دوره‌های مختلف جمع‌آوری کردم و انتخاب شعر واقعاً کار مشکلی بود.

زریان اظهار کرد: شعر امروز شعر حماسه است، شعر امروز ایستادن و پنجه در پنجه استکبار شدن است و شاعر امروز باید این مسیر را طی کند.

در پایان مراسم از این کتاب رونمایی شد. «ساز نی در کربلاست» در ۱۰۵۰ نسخه و به قیمت ۲۲ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

منبع: شبکه خبری تهران نیوز
نظر شما