جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۳۷
کد خبر: ۹۹۷۴۹
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
دبیر اجرایی قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین مطرح کرد
ناصر امین‌زاده رییس فرهنگ‌سرای گلستان و دبیر اجرایی قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در این قرارگاه ارائه کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین فعالیت ۱۲ روزه خود را در حالی به پایان رساند که تنوع برنامه‌های فرهنگی اجرا شده در آن چشمگیر بود و توجه بسیاری از زائران را به خود جلب کرد. ناصر امین‌زاده رییس فرهنگ‌سرای گلستان و دبیر اجرایی قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی هنری این قرارگاه ارائه کرد و گفت: قرارگاه اربعین با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی و به منظور اشاعه فرهنگ اسلامی انقلابی، به مدت ۱۲ روز پذیرای زائران سالار شهیدان در همه مرزهای خروجی کشور به سمت عراق، مسیر پیاده‌روی اربعین و شهر مقدس کربلا بود. 

امین‌زاده اضافه کرد: آیین آغاز به کار قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ماه با حضور مدیران فرهنگی و چهره‌های هنری در ساختمان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۸ برگزار شد و در این مراسم، چهره‌هایی نظیر حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد امام‌جمعه موقت تهران، آیت‌الله حیدرعلی جلالی خمینی نماینده ولی‌فقیه در شرق تهران، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ، حجت‌الاسلام جواد صادق‌زاده رییس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران و مشاور شهردار تهران، بهمن نوری شهردار منطقه ۸، عباس سلیمی معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم (ع)، سردار سلیمانی رییس ستاد راهیان نور، سردار حسن پلارک رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات، سردار آذین، سردار دینی، معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری و هنرمندانی مانند رسول نجفیان، جهانبخش سلطانی، عبدالجبار کاکایی، امیرحسین شفیعی و... حضور داشتند.

وی ادامه داد: در این قرارگاه فرهنگی که با هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف به ریاست سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فعالیت می‌کرد، بیش از ۲۰ عنوان برنامه فرهنگی هنری تدارک دیده شد که همگی با همکاری زائران عزیز و استقبال بسیار خوب آنان به بهترین شکل برگزار شد. باید به راهنمایی‌ها و هدایت‌های حجت‌الاسلام ابوترابی فرد، حجت‌الاسلام اباذری رایزن فرهنگی ایران در عراق و حجت‌الاسلام ارزانی رییس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور اشاره کنم که در برپایی این قرارگاه و فعالیت‌های آن روشنگر بودند. هم‌چنین باید از آقای اوحدی تشکر کنم که در جذب همکاری سازمان‌ها و نهادها و جذب مساعدت‌های مردم در مرزهای خروجی قرارگاه را یاری کردند. 

دبیر اجرایی قرارگاه اربعین ضمن اشاره به آثار اربعین در ایران اسلامی و عراق گفت: برگزاری پیاده‌روی اربعین ضمن تقویت وحدت ملی حول انقلاب اسلامی، به مقابله هم‌افزا با تهاجم فرهنگی دشمن و برنامه‌های ضد فرهنگی طراحی شده آن می‌پردازد. هم‌چنین توجه به این راهپیمایی کمک شایانی به بسط فرهنگ مهدویت در کشور می‌کند. باید دقت داشت که برگزاری این راهپیمایی میلیونی در عراق، باعث ایجاد و تقویت وحدت مسلمانان و دیگر ادیان حول محور امام و اهل بیت خواهد شد و در طرف مقابل باعث ایجاد تنفر جهانی از فرهنگ استکبار می‌شود. این موضوع در نهایت منجر به پایه‌سازی تمدن بزرگ اسلامی خواهد شد. 

امین‌زاده با اشاره به آثار راهپیمایی اربعین در حوزه بین‌الملل گفت: این اجتماع، باعث آشنایی بیشتر مردم جهان با این حماسه بین‌المللی شده و ظرفیت‌های معنوی، فرهنگی و عقیدتی آن را تقویت می‌کند. علاوه بر این، جذب بیشتر مردم جهان اعم از مسلمان و غیر مسلمان برای حضور در راهپیمایی بزرگ اربعین، دیگر اثر مثبت آن خواهد بود. 

وی به برنامه‌های قرارگاه اربعین اشاره کرد و گفت: در این قرارگاه که با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، سپاه پاسداران، نیروی مقاومت بسیج، هیئت خدام‌العباس و... تشکیل شده بود، برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شد که از آن جمله می‌توان به برپایی سوگواره‌های شعر آیینی، پویش‌های اربعینی، نمایش فیلم‌های سینمایی، نمایشگاه‌های کتاب، عکس و کاریکاتور، یادواره شهدای جهان اسلام و... اشاره کرد که در مجموع با بیش از ۴۰۰ اجرای شبانه‌روزی به مردم دین‌دار کشور ارائه شد. لازم به ذکر است که این برنامه‌ها متناسب با گروه‌های مختلف سنی کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان برنامه‌ریزی شد تا تمام طیف‌های مردم را در بر بگیرد. 

او ضمن اشاره به برنامه‌های فرهنگی پرمخاطب قرارگاه مردمی اربعین، گفت: سینما سیار برای اولین بار در راهپیمایی اربعین ۹۷ برپا شد که با استقبال بسیار خوب زائران همراه بود. در این برنامه، فیلم‌های سینمایی مختلف انقلابی و اسلامی نظیر «به وقت شام»، «تنگه ابوقریب» و «مختارنامه» در مرزهای خروجی کشور روی پرده رفت. این برنامه با بیش از ۱۰۰ اجرا به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین فعالیت‌های قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین شناخته شد. هم‌چنین نمایشگاه‌های عکس «انقلاب و اربعین»، «کتاب» و «عکس و کاریکاتور» با بیش از ۹۰ اجرا در نقاط مختلف، پذیرای مهمانان مختلف در مرزهای شلمچه، چزابه و مهران بود. 

امین‌زاده به همکاری هیئت خدام‌العباس در برپایی یادواره «شهدای جهان اسلام» اشاره کرد و ضمن مؤثر دانستن آن در ایجاد مودت بین مسلمانان جهان گفت: یادواره شهدای جهان اسلام با همکاری بیش از ۸ کشور اسلامی و به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و هیئت خدام‌العباس در مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا برگزار شد. در این یادواره که به منظور هم‌بستگی هر چه بیشتر مسلمانان جهان و منطقه برگزار می‌شد، یاد و خاطره شهدای مسلمان ایران، عراق، پاکستان، افغانستان، بحرین، سوریه، نیجریه و یمن گرامی داشته شد. این برنامه با حضور جمعیت قابل توجه مسلمانان کشورهای مختلف در ۱۱ نقطه مختلف برگزار شد. علاوه بر این، سومین سوگواره شعر آیینی «قتیل العبرات» در مسیر نجف تا کربلا، با حضور شاعرانی همچون میلاد عرفان‌پور، حامد عسکری، مجید لشگری، محمد شیخی، محمد رسولی، حسین صیامی، حسین زحمتکش، پیمان طالبی، حمیدرضا برقعی، سیده فاطمه موسوی، نفیسه سادات موسوی و عارفه دهقانی در موکب‌های صاحب‌الزمان (عج)، حضرت معصومه (س)، امام رضا (ع) و خدام الحسین (ع) برگزار شد.

امین‌زاده به اهدای همه کتاب‌های نمایشگاه کتاب قرارگاه اربعین به پایگاه مقاومت سیدالشهدا (ع) شهر مهران اشاره کرد و گفت: به منظور تقویت منابع کتابخانه‌ای، کتاب‌های ارائه‌شده در نمایشگاه کتاب قرارگاه اربعین، از سوی این قرارگاه فرهنگی هنری به پایگاه مقاومت سیدالشهدا (ع) شهر مهران و استان ایلام اهدا شد.

او در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: دشمنان اسلام امروز بیش از همه، هجوم خود را به سمت فرهنگ دینی و اسلامی ما برده‌اند و تلاش دارند تا جریان مردمی و میلیونی اربعین را نابود کنند، چرا که از پیام فرا دینی و فرا جهانی آن واهمه دارند. برپایی قرارگاه مردمی اربعین، گامی هرچند کوچک به سمت وحدت بین مسلمانان و اشاعه فرهنگ حسینی بود که به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دیگر نهادها برگزار شد. بر خود لازم می‌دانم ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این قرارگاه، به همه همکارانمان خسته نباشید بگویم. از همه کسانی که در استان‌های مختلف به ویژه مناطق مرزی کشور، در برپایی قرارگاه اربعین همکاری کردند، تشکر می‌کنم.
نظر شما