پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۲۰
کد خبر: ۹۹۷۵۷
|
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این سال‌ها اقدامات قابل توجهی برای ترویج کتابخوانی در بین کودکان انجام داده است که در ادامه مروری بر مهم‌ترین آنها خواهیم داشت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نگاه مدیران فرهنگی و تصمیم‌سازان حوزه فرهنگ و هنر کشور تفاوت‌های اساسی‌ای با یکدیگر دارد، اما یکی از مسائلی که کسی در آن تردیدی ندارد، لزوم بالا بردن سرانه مطالعه مردم ایران و گسترش فرهنگ کتابخوانی است. برای دستیابی به این هدف، کارهای زیادی می‌توان انجام داد و اجرای طرح‌های فروش ویژه کتاب و ساختن کتابخانه‌های مجهز و ... از این جمله‌اند، ولی اساسی‌ترین و ریشه‌ای‌ترین اقدام برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی، آغاز فرهنگ‌سازی از سال‌های کودکی و پیش از شکل گرفتن شخصیت افراد است. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان متولی فرهنگ در شهر تهران، در این سال‌ها اقدامات قابل توجهی برای ترویج کتابخوانی در بین کودکان انجام داده است که در این گزارش مروری بر مهم‌ترین آنها خواهیم داشت. 
 
مادران قصه‌گو
 
پژوهش‌های پرشماری درباره اهمیت قصه‌گویی برای کودکان انجام شده که همگی این پژوهش‌ها بر نقش مثبت قصه بر ذهن کودکان تاکید دارد. ویلیام بریسون بروکمن پزشک و رییس بخش کودکان بیمارستان نیویورک در این باره می‌گوید: «آنچه که ارزشمند است، این است که تأثیر قصه‌گویی برای کودکان دوطرفه است و هم فرزند و هم والد از آن سود می‌برند. این یک قدرت واقعی است و هدف صرفاً کتابخوانی نیست، بلکه نزدیک کردن پدر یا مادر به وسیله کتاب و داشتن اوقاتی خوش با کودک است.» بر همین اساس، آموزش دادن به مادران برای تقویت مهارت قصه‌گویی اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. ویژه‌برنامه «مادران قصه‌گو» این هدف را دنبال می‌کند و تا کنون چندین بار در فرهنگ‌سراهای تهران برگزار شده است. سال گذشته در سومین دوره برگزاری مادران قصه‌گو، سه هزار مادر در این طرح شرکت کردند و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، به رقابت با یکدیگر پرداختند و جوایز ارزنده‌ای به آنان اهدا شد. 

پارک کتابخانه کودک
یکی از کمبودهای حوزه کتابخوانی کودکان، فضای مناسب برای علاقه‌مند کردن کودک به کتاب است. پارک کتابخانه کودک از مراکزی است که توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ایجاد شده و در آن کودک می‌تواند علاوه بر کتابخوانی، از فضا لذت ببرد. ایجاد کتابخانه استاندارد کودکان و نوجوانان، امکان حضور دانش آموزان در قالب تور از مدارس و مهدکودک‌ها، آموزش سواد اطلاعاتی غیرمستقیم به کودکان و دانش آموزان، ایجاد فضای مفرح و جذاب در حوزه کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان، ایجاد زمینه‌های علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به مطالعه و ارتباط با والدین و کودکان و نوجوانان دارای معلولیت برای رشد فرهنگی از جمله اهداف ایجاد پارک کتابخانه کودکان و نوجوانان است. در حال حاضر پارک کتابخانه کودک در مجتمع فرهنگی هنری شهید مختار سلیمانی در منطقه ۱۸ در حال ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان است.

نشست‌های قصه‌گویی
برپایی نشست قصه‌گویی برای کودکان توسط کارشناسان حوزه کودک از جمله برنامه‌هایی است که سابقه‌ای طولانی در مراکز فرهنگی شهر تهران دارد. «بدو بدو کتابه شیرینه و نباته»، «چهره به چهره» و «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از جمله برنامه‌هایی هستند که تا کنون با این هدف و با حضور نویسندگانی مانند مصطفی رحماندوست، سید نوید سید علی اکبر، شمسی نجاتی، پروین پناهیان و... برگزار شده‌اند. همچنین کارگاه قصه‌خوانی فرهنگ‌سرای امید در فصل پاییز در حال برگزاری است و دوشنبه ۲۱ آبان و چهارشنبه ۲۳ آبان با خوانش کتاب قصه‌های ماندنی و دوشنبه ۲۸ آبان و چهارشنبه ۳۰ آبان ماه با خوانش کتاب وقتی به شم نه ساله پذیرای کودکان و نوجوانان است. کارگاه قصه‌گویی و شعرخوانی «کی بود کی بود» هم ۲۲ آبان و ۲۰ آذر ماه در فرهنگ‌سرای سرو برگزار می‌شود.

باغ کتاب
بیشتر از این‌ها یک سالی‌ است که باغ کتاب جایگاه ویژه‌ای برای کودکان تهرانی پیدا کرده است. باغ کتاب جایی است برای علم‌آموزی به شکل مدرن جایی که کودکان با حضور در باغ علم کنجکاوی و پرسشگری را می‌آموزند و روحیه پرسشگری می‌تواند انگیزه‌ای باشد برای خواندن و تحقیق. به صورت گروهی و فردی می‌توانید از باغ علم باغ کتاب دیدن کنید برای ثبت نام می‌توانید به سایت باغ کتاب به نشانی    reserve.bagheketab.ir   مراجعه کنید.
نظر شما