جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۴
کد خبر: ۹۹۷۶۸
|
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
در آیین اختتامیه چهارمین سوگواره عاشورایی مطرح شد
آیین اختتامیه چهارمین سوگواره عاشورایی روز سه‌شنبه ۱۵ آبان ماه با حضور تعدادی از مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با تجلیل از نوجوانان تعزیه‌خوان در فرهنگ‌سرای اخلاق برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در آستانه سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)، آیین اختتامیه چهارمین سوگواره عاشورایی روز سه‌شنبه ۱۵ آبان ماه با حضور تعدادی از مدیران سازمان فرهنگی هنری و با تجلیل از نوجوانان تعزیه‌خوان در فرهنگ‌سرای اخلاق برگزار شد. 

ملوک سیدآبادی رییس فرهنگ‌سرای اخلاق که دبیرخانه سوگواره عاشورایی در آن قرار داشت، با عرض تسلیت به مناسبت ایام عزاداری گفت: یکی از فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری حمایت از کانون‌های فرهنگی و هنری تهران است. چهار سال قبل کانونی به نام کهربای تعزیه در فرهنگ‌سرای اخلاق شکل گرفت و از آنجا جرقه آموزش تعزیه به نوجوانان زده شد و مسابقاتی به نام سوگواره عاشورایی آغاز به کار کرد و امسال چهارمین سوگواره را با مشارکت آموزش و پرورش و ۱۰ منطقه تهران برگزار کردیم. 

وی اضافه کرد: از هر منطقه سه مدرسه پسرانه متوسطه اول انتخاب شد و دانش آموزان توسط کارشناسان سوگواره برای اجرای تعزیه گزینش شدند. در نهایت پیشکسوتان تعزیه‌خوانی به دانش آموزان مدارس مختلف آموزش دادند و امروز در آیین اختتامیه از برگزیدگان تجلیل می‌کنیم و یک گروه تعزیه از هر منطقه به عنوان برگزیده تقدیر می‌شود. 

سیدآبادی ادامه داد: از ظرفیت این سوگواره، گروه تعزیه مرثیه آفتاب زیر نظر استادان تعزیه شکل گرفت و این گروه تا کنون اجراهای متعددی در ماه‌های محرم و صفر در امامزاده‌های تهران انجام داده‌اند. از مسئولان سازمان فرهنگی هنری و همکارانم برای همیاری‌شان در برگزاری چهارمین سوگواره عاشورایی تشکر می‌کنم که در همه مراحل سوگواره به ما یاری رساندند. امید داریم با برگزاری چنین برنامه‌هایی، تعزیه‌خوانی جایگاه سابق خود را در عزاداری‌هایمان پیدا کند و نسل تازه روز به روز بیشتر با این هنر آیینی آشنا شوند که این امر با همراهی پیشکسوتان تعزیه محقق خواهد شد. 

مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر سخنران دیگر این مراسم بود که عنوان کرد: با دیدن این نسل که اینطور در مکتب سیدالشهدا (ع) فعالیت می‌کنند، به آینده کشور امیدوار شدم. امام (ره) فرمودند اسلام به محرم و صفر زنده است و تعزیه در گسترش این فرهنگ بسیار مؤثر بوده است. یا کارهای هنری مانند تابلوی عصر عاشورای استاد فرشچیان، موسیقی نینوا از حسین علیزاده و... در همه جهان شناخته شده است. 

وی افزود: عباس کیارستمی کارگردان فقید، در چند کشور اروپایی تعزیه اجرا کرده است و شاید کمتر کسی این را بداند. تعزیه موضوع عاشورا را به درستی انتقال می‌دهد و بسیار تاثیرگذار است. آقای کیارستمی در چند کشور برای تعزیه بلیت‌های ۱۰۰ دلاری فروخت و این نشان‌دهنده جایگاه هنری ارزشمند تعزیه است. این هنر به عاشورا هم محدود نمی‌شود و می‌توان موضوعات اجتماعی گوناگون را هم به شیوه شبیه‌خوانی روی صحنه برد. تربیت نیرو برای تعزیه حائز اهمیت است و سوگواره عاشورایی می‌تواند به این مهم کمک کند. 

مجید خسروآبادی دبیر کانون کهربای تعزیه و عضو هیئت داوران سوگواره عاشورایی سخنران پایانی مراسم بود که عنوان کرد: به برکت برگزاری این سوگواره، تعداد زیادی شبیه‌خوان تربیت شده و از این بابت خدا را شاکریم. سوگواره عاشورایی از ابتدا با هدف آموزش آکادمیک تعزیه به نوجوانان راه‌اندازی شد و با چهار جلسه آموزشی، بچه‌ها پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشتند. بچه‌هایی که بیشترشان تا به حال تعزیه ندیده‌اند و کار را از صفر آغاز می‌کنند. 

وی ادامه داد: در سوگواره امسال دیدیم که کم‌کاری از جانب مسئولان فرهنگی است و بچه‌ها بسیار این حوزه را دوست دارند. نسل جوان و نوجوان آماده حضور در این فضاست و امیدوارم بتوانیم قدم‌های موثری در تعزیه برداریم. بچه‌های کانون تعزیه الان ۱۰ مجلس تعزیه را حفظ هستند و به صورت حرفه‌ای اجرا می‌کنند، ۱۰ مجلس تعزیه یعنی بیش از ۳ هزار بیت شعر که این شگفت‌آور است. 

در پایان این نشست، از گروه‌های تعزیه ۱۰ مدرسه از ۱۰ منطقه تهران تجلیل شد و مدارس حکمت منطقه ۱، امام جواد (ع) منطقه ۴، کمال منطقه ۸، جوادالائمه (ع) منطقه ۱۱، شیخ فضل‌الله نوری منطقه ۱۳، شهید افتخاری منطقه ۱۴، مقداد منطقه ۱۵، خرم نژاد منطقه ۱۸، شهید بهشتی منطقه ۲۰ و شهدای انتفاضه منطقه ۲۲ به عنوان برگزیدگان سوگواره عاشورایی معرفی شدند. 

همچنین شبیه‌خوانان برتر جوایز خود را دریافت کردند و هاتف دنیوی به عنوان بهترین شبیه‌خوان نقش امام حسین (ع)، حمیدرضا سنگی به عنوان بهترین شبیه‌خوان نقش علی اکبر (ع)، ابوالفضل بیات به عنوان بهترین شبیه‌خوان نقش ام لیلا، مهدی مردانه به عنوان بهترین شبیه‌خوان نقش عمر سعد و علیرضا قلیچی به عنوان بهترین شبیه‌خوان نقش شمر تجلیل شدند.
مطالب مرتبط
نظر شما