جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۰
کد خبر: ۹۹۸۰۱
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
آزیتا محمدکریمی در کارگاه روانشناسی فرزندپروری با موضوع «تربیت جنسی و اصول خودمراقبتی کودکان» عنوان کرد: رابطه همدلانه والدین، بستری امن برای پرسش‌های جنسی فرزندان است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کارگاه فرزندپروری با موضوع تربیت جنسی فرزندان و اصول خودمراقبتی کودکان با حضور آزیتا محمدکریمی متخصص و روانشناس حوزه کودک و نوجوان روز شنبه ۱۹ آبان ماه با استقبال والدین در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار شد.

در آغاز این کارگاه، محمدکریمی به تشریح دیدگاه خود درباره تربیت جنسی پرداخت و گفت: سبک فرزندپروری ما تربیت جنسی فرزندان ما را رقم می‌زند و مطرح کردن تربیت جنسی بدون آموزش والدگری به والدین کمک چندانی نمی‌کند. اگر قرار است به عنوان والد، مخاطب سؤالات جنسی فرزندمان باشیم، ابتدا باید فضای آن را آماده کنیم و این امکان‌پذیر نیست مگر در یک رابطه امن.

این مدرس و تسهیلگر کارگاه‌های والدگری و تربیت جنسی در ادامه افزود: در واقع یک سبک فرزندپروری رابطه محور و همدلانه است که بستری امن برای پرسش‌های جنسی فرزندمان را فراهم می‌کند؛ در غیر این صورت به راحتی گروه همسالان جانشین والدین می‌شوند و والدین امکان آموزش درست و صحیح و اصلاح ساختارهای شناختی کودک را از دست می‌دهند.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر، سبک والدگری همدلانه حتی در مواقع بروز آسیب یا آزار جنسی به فرزندمان این جسارت و اعتماد را می‌دهد که ما را به عنوان مخاطب انتخاب کند و به ما رجوع کند و در این صورت است که ما شانس مداخله در بحران و بهبود فرزندمان را خواهیم داشت. 

محمدکریمی درمانگر بیمارستان روانپزشکی روزبه افزود: وقتی خود والدین در برابر سؤالات بسیار طبیعی فرزندشان پر از ترس و اضطراب می‌شوند و نمی‌توانند به یک ثبات هیجانی برسند، چگونه می‌توانند مامن و پایگاه مورد اعتمادی برای فرزندشان باشند؟ به عبارت دیگر، پاسخگویی صحیح به سؤالات جنسی فرزندان و مواجهه درست با رفتارهای جنسی آنان نیازمند فهم نقطه‌نظر فرزندان، رابطه‌ای امن برای تعامل و وجود ظرفیت هیجانی در والدین است تا این امر مهم تحقق یابد. 

این روانشناس کودک و نوجوان با اشاره به اینکه معمولاً کنترل مستبدانه اولین ابزاری است که والدین در تربیت جنسی به کار می‌گیرند، گفت: البته این ابزار در بیشتر مواقع به رابطه والد و فرزند آسیب می‌رساند؛ با یادگیری و جانشین کردن مهارت‌های حل مسئله، همدلی، گوش دادن و تنظیم هیجانی می‌توان رابطه خود با کودک را بهبود بخشید و از طریق این مهارت‌ها هر چالش و موقعیتی را تبدیل به فرصتی برای آموزش به کودکان کرد. در واقع با آموزش به موقع و متناسب می‌توانیم امنیت را برای همیشه به کودکانمان هدیه دهیم.

در پایان این کارگاه، کارشناس برنامه به بیان تفاوت آموزش تربیت جنسی برای گروه‌های سنی مختلف پرداخت و به سؤالات والدین پاسخ داد.

نظر شما