جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۲
کد خبر: ۹۹۸۳۸
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
فرهنگ‌سرای کار و تعاون به منظور گسترش فرهنگ حلم، صبر و آرامش و مهربانی با رویکرد چشم‌انداز خانواده اسلامی و تحکیم بنیان خانواده، کارگاه آموزشی «مهارت‌های زندگی» را روز دوشنبه ۲۱ آبان ماه برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کارگاه آموزشی مهارت‌های زندگی روز دوشنبه ۲۱ آبان ماه با موضوع نکته‌های الهام‌بخش برای زندگی بهتر با مؤلفه های تعیین هدف مشخص و تلاش برای رسیدن به آن با حضور محمد مکی روانشناس بالینی در سالن اجتماعات فرهنگ‌سرای کار و تعاون برگزار شد.  
      
در ابتدای این نشست، کارشناس برنامه به موضوع تعیین هدف مشخص و تلاش برای رسیدن به آن پرداخت و گفت: نوشتن اهداف، به دو دلیل حائز اهمیت است: ۱-ورود اهداف و خواسته‌ها به ذهن، که مقدمه‌ای است برای نوشتن و تعیین آنها. ۲-نیرویی در نوشتن هدف وجود دارد که باعث تحقق آن می‌شود.

وی ادامه داد: دلیل اهمیت نوشتن اهداف  این است که ذهن شناخت آگاهانه‌ای از آنها به دست می‌آورد و این شناخت می‌تواند آغازی باشد برای خلق باورهایی سازنده برای تغییر در خود و مسیر آینده. نوشتن اهداف همچون دانستن این نکته است که می‌خواهیم به کجا سفر کنیم. همان گونه که اولین گام در انجام یک سفر تعیین مقصد است، اولین گام برای رسیدن به اهداف تعیین کردن (نوشتن) آنهاست. تعیین اهداف در سه بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت صورت می‌گیرد. برنامه ریزی کن و دنبالش کن. فقط تصمیم بگیر که چه کار می‌خواهی بکنی و بعد دست به کار شو. 

وی در ادامه به مؤلفه مدیریت زمان اشاره کرد و گفت: خیلی از افراد به دلیل وجود حاشیه‌های امن فراوان در زندگی خود، از تغییر کردن می‌ترسند. زن، بچه، یک شغل بخورونمیر، یک ماشین و خیلی از حاشیه‌های امن دیگر. اما نکته مهم این است که کسب موفقیت‌های بزرگ جز با تغییر امکان‌پذیر نیست، به همین دلیل باید یکی از دو درد را قبول کنیم، درد انضباط یا درد پشیمانی. فقط تفاوتش در این است که سنگینی بار انضباط به اندازه مثقال و سنگینی بار پشیمانی به اندازه خروار است.

مکی عنوان کرد: روزها خیلی مهم هستند، هر روز که می‌گذرد از وزن کاسه زندگی کاسته و به وزن کاسه مرگ افزوده می‌شود. در هر روز فرصت‌های فراوانی وجود دارد، اما ما باید از آن فرصت بهره ببریم که در راستای اهداف کلی ما باشد. اگر برای زندگی خود برنامه‌ای نداشته باشیم، دیگران برای زندگی‌مان برنامه مشخص می‌کنند. همیشه یکی ارباب و یکی نوکر می‌شود. اگر شما زمان را هدایت نکنید و ارباب آن نباشید، این زمان است که شما را نوکر خودش می‌کند. 

وی در ادامه به اهمیت هم‌نشینی با بهترین‌ها اشاره کرد و گفت: برای تحقق اهدافمان همیشه باید با بهترین‌ها نشست و برخاست داشته باشیم و به این امر توجه داشته باشیم که شفافیت تصویرسازی ذهنی، رازی اساسی در تحقق اهداف به شمار می‌رود. همیشه برای خلق بهترین‌ها دو راه وجود دارد: یا خود بهترین باشی و یا با بهترین‌ها نشست و برخاست کنی، چرا که کمال هم‌نشین تاثیری شگرف در نتایج فعالیت‌های ما دارد.

وی اضافه کرد: ما باید انسان‌های اطرافمان را به سه دسته تقسیم‌بندی کنیم: آنهایی که باید روابطمان را با آنها قطع کنیم، آنهایی که باید محدود باشند و آنهایی که باید روابطمان را با آنها افزایش دهیم. در مورد برقراری رابطه‌های جدید باید به این امر توجه داشته باشیم که زندگی آن قدر هم که فکرش را می‌کنیم ساده نیست و باید در زمان‌هایی خاص تصمیم‌های سخت بگیریم.

این روانشناس همچنین گفت: تنها یک راهکار وجود دارد. برای جذب انسان‌های جذاب باید جذاب بود. برای جذب انسان‌های موفق باید موفق بود. پس توجه داشته باشید که تنها راه موجود آن است که بر روی خودمان کار کنیم. به جای آنکه وقتمان را برای دیگران بگذاریم باید آن وقت را به خودمان اختصاص دهیم.

در پایان این نشست کارشناس برنامه با توجه به موضوع مورد بحث به نظرخواهی از مخاطبان حاضر پرداخته و به پرسش‌های آنان پیرامون مباحث ارائه شده پاسخ داد.             

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این کارگاه‌ها می‌توانند با شماره تلفن: ۶۶۰۲۹۰۶۰ تماس بگیرند.

نظر شما