پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۷
کد خبر: ۹۹۸۵۸
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
به مناسبت هفته کتاب و گرامی‌داشت سنت کتاب‌خوانی، بیش از ۲۰ عنوان برنامه با حضور نویسندگان، استادان ادبی و کودکان و نوجوانان در فرهنگ‌سرای گلستان برگزار می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، همزمان با آغاز هفته کتاب و بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ‌سرای گلستان و کتابخانه‌های منطقه ۸، برنامه‌های متنوعی در این حوزه برگزار می‌کند.

 همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی بیش از۲۰ عنوان برنامه به همت فرهنگ‌سرای گلستان از ۲۴ آبان تا اول آذر برگزار می‌شود.
 
یک روز خوب و به یاد ماندنی همراه با دانش‌آموزان کتاب‌خوان
این روزها با ظهور شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، علاقه دانش‌آموزان به کتاب‌خوانی کاهش یافته است. مدارس به عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های آموزش دانش‌آموزان، نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ مطالعه دارند و می‌توانند در کنار دیگر نهادهای فرهنگی، راه‌حل‌های مناسبی را برای مقابله با این معضل داشته باشند. به همین منظور و با همکاری مدارس منطقه۸، طرح «یک روز با کتاب» در سراسر منطقه برگزار می‌شود.
 در این طرح، دانش‌آموزان در قالب اردوهای مدرسه‌ای همراه با معلمان خود از کتابخانه‌های منطقه بازدید کرده و به صورت رایگان به عضویت کتابخانه‌های شهرداری تهران درخواهند آمد. در این اردو چند ساعته، مدیران کتابخانه‌ها، ضمن معرفی کتاب‌های خوب و مناسب برای مطالعه، شیوه‌های انتخاب کتاب را به آنان آموزش می‌دهند. این طرح، در تمام روزهای هفته کتاب در کتابخانه‌های گلستان، دکتر شهیدی، گلبرگ، فرزانگان و شهربانو برگزار خواهد شد.
 
دیدار چهره به چهره و تبادل نظر با نویسندگان برجسته کشور 
از دیگر برنامه‌های هفته کتاب فرهنگ‌ئرای گلستان دیدار نشست‌های ادبی با حضور نویسندگان است.
رفیع افتخار، نویسنده نام‌آشنای کشور  و خالق بیش از ۵۰ اثر برای کودکان و نوجوانان، اولین مهمان فرهنگ‌سرای گلستان خواهد بود که در سومین روز از هفته کتاب با علاقه‌مندان دیدار خواهد داشت. همچنین طاهره ایبد از نویسندگان با سابقه کشور، مهمان چهارمین روز از هفته کتاب در فرهنگ‌سرای گلستان خواهد بود و با مخاطبان کودک و نوجوان خود دیدار خواهد داشت. لاله جعفری، نویسنده و مترجم برجسته کشور نیز مهمان کتابخانه گلستان در پنجمین روز از هفته کتاب خواهد بود. علاوه بر این، مژگان مشتاق نویسنده نام‌آشنای کودک و نوجوان در ۲۷ آبان ماه در کتابخانه شهربانو با علاقه‌مندان دیدار خواهد داشت.
 
باشگاه کتاب‌خوان‌ها
باشگاه کتاب‌خوانی،به خوانش کتاب می‌پردازد و با استفاده از تکنیک دسته‌جمعی خواندن کتاب، مخاطبان را به ادامه مطالعه علاقه‌مند می‌کند. باشگاه کتابخوانان فرهنگ‌سرای گلستان، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برنامه ویژه‌ای خواهد داشت و افراد مختلف ضمن خواندن کتاب‌های مورد علاقه خود برای دیگران، تجربه‌های کتاب‌خوانی خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.
نشست‌ باشگاه کتاب‌خوان‌ها، در تمام کتابخانه‌های منطقه ۸ برگزار می‌شود.
 
«هبه کتاب»؛ نذر فرهنگی کتاب برای مناطق محروم و دور افتاده
به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پویش مردمی «هبه کتاب» با هدف تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم و اهدای کتاب به تمام فرزندان ایران زمین راه‌اندازی شده است. در این طرح که با مشارکت مردم عزیز در هفته کتاب انجام می‌شود، کتاب‌های خواندنی ارزشمندی به هم‌وطنانمان در مناطق محروم اهدا خواهد شد تا به ترویج فرهنگ مطالعه در کشور کمک شده باشد.
علاقه مندان به شرکت در این طرح می‌توانید نذر کتاب خود را به کتابخانه فرهنگ‌سرای گلستان تحویل دهند.

طرح مبادله کتاب در «هدیه دوست»
«هدیه دوست» طرح مبادله کتاب است که در طول سال نیز در کتابخانه‌های منطقه ۸ برگزار می‌شود. این برنامه به صورت ویژه و به منظور ترغیب اقشار مختلف به فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، همزمان با این ایام با رنگ و بویی خاص در تمام کتابخانه‌های منطقه ۸ برگزار می‌شود. در این طرح، علاقه‌مندان کتاب‌های خود را با دیگر کتاب‌ها مبادله کرده و به اشتراک می‌گذارند تا هر مخاطب، تجربه‌های جدیدی را در کتاب‌خواندن به دست بیاورد. برای شرکت در این طرح می‌توانید همراه با کتاب‌های خود به کتابخانه‌های منطقه ۸ مراجعه کنید و به صورت رایگان، کتاب‌های جدیدی از دیگران دریافت کنید.
 
نشست‌های حافظ‌خوانی، مثنوی‌خوانی و شاهنامه‌خوانی
نشست ادبی «سخن عشق» در ادامه جلسات هفتگی خود، در روز یک‌شنبه ۲۷ آبان با حضور عبدالحمید ضیایی و در فضایی متفاوت برگزار می‌شود. در این جلسه، علاوه بر شرح و تفسیر اشعار لسان‌الغیب حافظ شیرازی، دیدگاه‌های او به شعر کهن پارسی نقد و بررسی می‌شود. همچنین صد و چهل و یکمین نشست «بشنو از نی»، شرح و تفسیر اشعار مولانا، زیر نظر سپیده موسوی در پنجمین روز از هفته کتاب در فرهنگ‌سرای گلستان برگزار می‌شود. 
به منظور آشنایی بیش‌تر علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی با اسطوره‌های کهن پارسی و منابع غنی فرهنگ ایران زمین، نشست شاهنامه‌خوانی زیر نظر تجریشی در کتابخانه شقایق برگزار می‌شود. این نشست در روز ۲۹ آبان و همزمان با ششمین روز از هفته کتاب با حضور علاقه‌مندان برگزار می‌شود.
 

نظر شما