جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۵
کد خبر: ۹۹۹۱۰
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
در نشست خبری جشن‌های بهار مهربانی مطرح شد
مصطفی محدثی خراسانی شاعر، علی شیرازی خوشنویس و رضا مهدوی هنرمند عرصه موسیقی روز یکشنبه ۲۷ آبان ماه در نشست خبری جشن‌های «بهار مهربانی» به بیان نظرات خود درباره این جشن و جایگاه هنر در آن پرداختند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مصطفی محدثی خراسانی شاعر، علی شیرازی خوشنویس و رضا مهدوی هنرمند عرصه موسیقی در نشست خبری جشن‌های «بهار مهربانی» ویژه‌برنامه‌های سالروز میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) که یکشنبه ۲۷ آبان ماه در باغ‌موزه قصر برگزار شد، به بیان نظرات خود پرداختند.

مصطفی محدثی خراسانی شاعر پیشکسوت با اشاره به اهمیت شعر گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری، شعر ثروت ملی ماست و در طول قرن‌ها، رسانه بی‌رقیب فرهنگ‌ساز ما شعر بوده است. دلیلش هم این است که شعر با ابزاری سر و کار دارد که همه مردم با آن سر و کار دارند و آن کلمه است. از این لحاظ، بیشترین مخاطب را در بین هنرها، شعر دارد و کسی را نداریم که به زبان فارسی سخن بگوید و در صحبت‌ها و محاوراتش از شعر استفاده نکند. امروز هم شعر در تثبیت ارزش‌ها و آرمان‌ها و انتقال آن به نسل آینده پیشگام است و می‌تواند انقلاب و ارزش‌هایش را نشر دهد. 

وی اضافه کرد: به طراحان برنامه بهار مهربانی تبریک می‌گویم که پیامبر(ص) را بهانه این حرکت بزرگ فرهنگی قرار دادند. در سال‌های اخیر از یکی از مهم‌ترین محورها و مفاهیم آیینی که شخصیت و سیره پیامبر اکرم(ص) است، غفلت کرده‌ایم. به ویژه امروز که نام پیامبر(ص) در بین همه مسلمانان با هر گرایش و مذهبی نقطه اتصال است و جهان اسلام امروز بیش از هر چیز نیازمند نقاط مشترک و اتفاق است و باید روی اینها سرمایه‌گذاری کنیم. 

محدثی خراسانی در پایان بیان کرد: ما بیشتر گرایش داریم که احساسات مذهبی و محبتمان نسبت به اهل بیت(ع) و مفاهیم مذهبی را در مراسم سوگ بروز دهیم، در صورتی که جامعه ما و جهان اسلام در کنار آن سوگواری‌های انسان‌ساز، نیازمند شادی و شادمانی‌های امیدبخش و حرکت‌آفرین نیز هست. امیدوارم عطر این بهاری که در پاییز در کشور ما پخش خواهد شد، بتواند آغاز حرکتی برای کسب دستاوردهای بزرگ‌تر و تاثیرگذارتر و یک آینده فرهنگی بسیار خوب برای کشور باشد.

علی شیرازی: بزرگ‌ترین استعدادهای هنری کشورهای اسلامی صرف خط و خوشنویسی شده است

علی شیرازی هنرمند شناخته‌شده عرصه خوشنویسی سخنران دیگر این نشست بود که با اشاره به جایگاه هنر خوشنویسی در ایران عنوان کرد: در ایران همواره خوشنویسی هم مورد حمایت مردم و هم مورد حمایت حکومت‌ها بوده و به نوعی خوشنویسی در خون مردم است و آن را می‌شناسند. آثار بسیار زیادی در موزه‌ها داریم که بیش از هزار سال از عمر آنها می‌گذرد و انسان از دیدن آنها حیرت می‌کند و بزرگ‌ترین استعدادهای هنری کشورهای اسلامی صرف خط و خوشنویسی شده است. بنا بر این ما در خوشنویسی دارای مقامی هستیم که در میان کشورهای منطقه تقریباً هم‌طراز و در خط شکسته و خط نستعلیق در منطقه و جهان بی‌همتا هستیم. 

وی افزود: گر چه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همیشه از خوشنویس‌ها حمایت کرده و در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها آثارشان را به نمایش گذاشته و مورد ارزیابی قرار داده است، اما چنین سازمان‌هایی باید علاوه بر اینکه برای بخش عمومی کارهای مردم‌پسند انجام می‌دهند، در بخش تخصصی در هنری که ما بی‌رقیب هستیم و می‌توانیم به دنیا فخر بفروشیم، بیشتر کار کنند و لازم است به بخش تخصصی هنر خوشنویسی نیز اهمیت داده شود.

شیرازی با بیان اینکه امروز هم خوشنویسان طراز اول و هم مذهّب‌های توانمندی داریم، تصریح کرد: باید از این ظرفیت استفاده کرد و آثار فاخر و نفیسی در چاپ قرآن کریم و متون ارزشمند دیگر تولید کرد. باید طرحی نو در اندازیم که بتوانیم به آن افتخار کنیم و چیزی برای نسل آینده باقی بگذاریم. در هنری که بی‌رقیب هستیم و بیننده داخلی و خارجی دارد و دائما در حال نو شدن است، باید کارهای فاخر و ماندگار انجام دهیم.

مهدوی: هنر برای هر چه رساناتر شدن مفاهیم عمیق انسانی به کار می‌رود

رضا مهدوی هنرمند فعال عرصه موسیقی از دیگر هنرمندانی بود که در این برنامه حضور داشت. وی با اشاره به اینکه هنر یک ابزار است، گفت: باید بپذیریم که هنر برای هر چه رساناتر شدن مفاهیم عمیق انسانی به کار می‌رود. ما در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی هستیم و حالا بهترین فرصت است تا دید خود را در انجام فعالیت‌ها بلندتر کنیم.

وی افزود: این برنامه‌ای که امروز معرفی می‌شود، به نظر من به آن افق دید رسیده است. چرا که دو نهاد مهم حاکمیتی در ابعاد وسیع خودشان دست در دست هم داده‌اند و بار دیگر «جشنواره پیامبر مهربانی» که ما خاطرات خوشی را در برگزاری آن در ادوار گذشته در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران داشتیم، این بار در سطح وسیع‌تری با استفاده از دیگر هنرها در دل مردم برگزار می‌کنیم و تجربه نشان داده است که موسیقی وقتی از سالن‌ها بیرون می‌آید و در خیابان عرضه می‌شود بهترین شنونده‌ها را خواهد داشت. 

این هنرمند عرصه موسیقی با اشاره به قیمت گران کنسرت‌های موسیقی گفت: امروزه استفاده از هنر موسیقی در سالن‌ها برای بخش عمده‌ای از مردم به دلیل قیمت بالای سالن‌ها ممکن نیست. اما هنرمندان داوطلبانه فعالیت برای مردم را به دیده منت می‌گذارند و با امکانات کمتر اما با حمایت‌های بیشتر دولتی، خدمتگزاری‌های بیشتری به مردمشان خواهند کرد.
 
مهدوی در ادامه گفت: ما همواره در بخش سوگ و عزا فعالیت‌های خوبی داشته‌ایم و آثار فاخری تولید کرده‌ایم، من به خود می‌بالم که چنین برنامه‌ای در راستای سرور و برای پیامبر عظیم‌الشان اسلام و امام جعفر صادق(ع) برگزار می‌شود و امیدوارم این اتحاد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و وزارت ارشاد و همین برنامه سکوی پرشی باشد برای دیگر مراکز تا مدیران الگو بگیرند و از این پیوستگی و اتحاد به نفع مردم استفاده کنند. 

وی در پایان سخنان خود گفت: سرود یکی از ساده‌ترین زیرشاخه‌های هنر موسیقی است که ما در سال‌های اولیه انقلاب و هشت سال دفاع مقدس از آن بهره‌های زیادی بردیم، اما متاسفانه این سال‌ها آن را به دست فراموشی سپرده‌ایم. حال خوب است که این سرودها سرود پیامبر باشد، سرود  انسانیت و معرفت باشد و می‌توانیم از این هنر تاثیرگذار و مرمی برای آیین‌های دینی، ملی و باستانی بهترین استفاده را ببریم.

نظر شما