جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۱۷
کد خبر: ۹۹۹۵۷
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برگزاری سومین جشنواره بین‌المللی پیامبر مهربانی به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) و هفته وحدت با حضور پنج گروه خارجی و پنج گروه ایرانی از۳۰ آبان تا چهارم آذر خبر داد.
سازها و آواز‌های هنرمندان موسیقی، پیامبر مهربانی را ستایش می‌کندبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در توضیح سومین جشنواره بین‌المللی پیامبر مهربانی گفت: به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) و همزمان با هفته وحدت، سومین جشنواره بین‌المللی پیامبر مهربانی که از جمله برنامه‌های ستاد اجرایی جشن‌های بهار مهربانی است، از ۳۰ آبان تا چهار آذر در هشت نقطه برگزار می‌شود.
 
وی افزود: «پیامبر مهربانی» نام جشنواره‌ای با موضوع موسیقی است. در این جشنواره نغمه‌ها و آواهایی به گوش مخاطبان می‌رسد که هنرمندانش حنجره، زخمه و آرشه‌های سازهایشان را برای ستایش و وصف پیامبر مهربانی به کار گرفته‌اند. نخستین دوره این جشنواره با حضور هنرمندانی از هشت کشور ایران، افغانستان، ترکیه، آذربایجان، گرجستان، عراق، تاجیکستان، مراکش و هشت استان کردستان، لرستان، خراسان، گیلان، سیستان و بلوچستان، مازندران، بوشهر و آذربایجان شرقی با ۱۶ گروه موسیقی به مدت سه شب در دی ماه سال ۱۳۹۴ برگزار شد. همچنین در مراسم اختتامیه از لوریس چکناواریان و الله راخا رحمان آهنگساز فیلم محمد رسول الله(ص) تقدیر و از آلبوم موسیقی «پیامبر مهربانی» در ۳۸ قطعه از ۵۰ نوازنده رونمایی شد. 

عبدالحسینی در ادامه گفت: دومین دوره این جشنواره نیز با هشت گروه خارجی از کشورهای پاکستان، الجزایر، افغانستان، تاجیکستان، تونس، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و هشت گروه از مناطق نواحی ایرانی ایلام، کردستان، گلستان، خوزستان، مرکزی (تفرش)، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و گروهی هم از تهران با ۱۸ گروه موسیقی به مدت سه شب در آذر ماه ۱۳۹۵ برگزار شد.

وی در خصوص سومین دوره جشنواره بین‌المللی «پیامبر مهربانی» گفت: در این جشنواره گروه‌هایی از ترکیه، آذربایجان، عراق، گرجستان و افغانستان حضور دارند. همچنین گروه‌هایی از کردستان، سیستان و بلوچستان، لرستان، خراسان، بوشهر هم به جشنواره می‌آیند تا آثار خود را با محوریت «پیامبر مهربانی» اجرا کنند.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری بیان کرد: هنرمندان عرصه آواز و موسیقی از دیرباز در قالب موسیقی آیینی به پاسداشت نبی اکرم(ص) پرداخته‌اند و آثار ماندگاری در حوزه موسیقی نواحی و موسیقی سنتی ارائه کرده‌اند. شاید بتوان استقبال انصار از حضرت رسول در مدینه منوره با آواز «طلع الـبدر عليـنا/ مـن ثنيـات الوداع» را مهم‌ترین حضور آواز و موسیقی در مدح و منقبت پیامبر مهربانی دانست. در طول تاریخ نیز چاوشی‌خوانی، رسول‌خوانی، منقبت‌خوانی و گونه‌های دیگر موسیقی آیینی در مدح و ثنای پیامبر اسلام سابقه داشته است. حتی گروه‌های بسیاری از موسیقی ملل با اجراهای بسیار درخشان آثار کم‌نظیری را در تکریم پیامبر اعظم(ص) خلق و ارائه کرده‌اند. هنرمندانی از الجزایر، مراکش، لیبی، لبنان، افغانستان، پاکستان، گرجستان، هندوستان و... در دوره‌های مختلف جشنواره بین‌المللی موسیقی پیامبر مهربانی آثار درخشانی در حوزه موسیقی نبوی اجرا کرده‌اند.

سومین جشنواره بین‌المللی «پیامبر مهربانی» از چهارشنبه ۳۰ آبان آغاز می‌شود و تا یکشنبه چهار آذر ادامه دارد. اجراهای جشنواره هر شب بعد از نماز مغرب و عشا در هشت نقطه؛ میدان آزادی، دریاچه شهدای خلیج فارس، فرهنگ‌سرای ولا، فرهنگ‌سرای ملل، فرهنگ‌سرای شفق، فرهنگ‌سرای اندیشه، فرهنگ‌سرای بهمن و باغ‌موزه قصر برگزار می‌شود.
نظر شما