جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۱۹
کد خبر: ۹۹۹۸۰
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
تشریح کارگاه‌های هنری در جشن‌های بهار مهربانی؛
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از اجرای برنامه‌های هنری در عرصه هنرهای تجسمی، نمایشی، موسیقی و هنرهای صناعی و سنتی در ۱۰ ایستگاه بهار مهربانی خبر داد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در خصوص اجرای برنامه‌های هنری در قالب جشن‌های بزرگ بهار مهربانی گفت: ویژه‌برنامه‌های هنرهای محیطی در قالب کارگاه‌های عملی و ورک‌شاپ‌ در عرصه هنرهای تجسمی و هنرهای صناعی و سنتی و گروه تئاتر و نمایش‌های آیینی برگزار می‌شود.

وی افزود: در مجموع ۴۹۳ اجرا در حوزه‌های نمایش، هنر تجسمی و هنر سنتی شامل ۱۳۵ کارگاه تجسمی، ۲۱۸ کارگاه هنرهای صناعی و سنتی و ۱۴۰ برنامه نمایشی در ۱۰ ایستگاه مهربانی برگزار می‌شود. تمام هنرمندان حاضر در این برنامه‌ها، هنرمندان جوان و دانشجوهای رشته‌های هنری هستند.

عبدالحسینی در ادامه گفت: در حوزه هنرهای تجسمی و هنرهای سنتی می‌توان به رشته‌های خوشنویسی، تصویرسازی، نقاشی، کاریکاتور، عروسک‌سازی، منبت و معرق، سفال و سرامیک، گلیم‌بافی، حکاکی و هنر شیشه و در حوزه نمایش به اجرای نمایش با عروسک‌های غول‌پیکر، نمایش‌های سنتی، نقالی، خیمه‌شب‌بازی و تئاتر میدانی اشاره کرد.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری در خصوص سرپرست هر گروه تخصصی گفت: سرپرست هر گروه هنری هنرمندانی هستند که در حوزه تخصصی کار میدانی صاحب‌‌نام هستند. از این سرگروه‌ها می‌توان از علی گنجی سرپرست گروه خوشنویسی، حمیدرضا مسیبی سرپرست گروه کاریکاتور، خلیلیان سرپرست گروه تئاتر میدانی، حسین ربیعی سرپرست گروه خیمه شب‌بازی، حامد زارعان سرپرست گروه عروسک‌های غول‌پیکر، میثم یوسفی سرپرست گروه نقالی و علیرضا پرهیزکار سرپرست گروه تصویرسازی نام برد. همچنین اسرافیل صف‌‌آر مدیریت تمام کارگاه‌های هنری را برعهده دارد. 

امیر عبدالحسینی بیان کرد: وقتی از هنر محیطی حرف می‌زنیم به شاخه مهمی از هنر جدید اشاره می‌کنیم که گستردگی و تعاریف و تعابیر متفاوتی را در پی دارد. شاید بتوان نمایش‌های آیینی از جمله نقالی، خیمه‌شب‌بازی، سیاه‌بازی، تعزیه و بسیاری از رشته‌های هنر نمایش را به عنوان الگوی مناسبی دانست که قبل از اطلاق هنر جدید در هنر معاصر، حضور هنر در فضاهای محیطی را مسبوق به سابقه کرده است.

وی در پایان گفت: گرچه هنر محیطی از منظر تخصصی به خلق آثار هنری و ماندگاری آن اثر در فضاهای محیطی بستگی دارد، اما از منظری دیگر، اجرای هر گونه فعالیت هنری در فضای میدانی نیز در زمره هنر محیطی قابلیت باز تعریف دارد. از همین رو می‌توان کارهای متفاوتی در عرصه هنرهای نمایشی، موسیقی، هنرهای تجسمی و هنرهای صناعی و سنتی را در فضاهای میدانی اجرا کرد.

نظر شما