پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۰
کد خبر: ۹۹۹۹۹
|
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
نهمین جشن «کتب‌یار» با تقدیر از کتابداران کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پنجشنبه اول آذر در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نهمین جشن «کتاب یار» با هدف تقدیر از کتابداران کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری با حضور سعید اوحدی رییس، سید علیرضا فاطمیان پور معاون فرهنگی، امیر عبدالحسینی معاون هنری، محمدجواد حق شناس عضو شورای اسلامی شهر تهران و مدیران و فعالان حوزه کتاب سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پنجشنبه اول آذر در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.

در ابتدای مراسم سید علیرضا فاطمیان پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری با تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) گفت: باید از همه شما عزیزانی که عمرتان را صرف کتاب و کتابخوانی کرده‌اید تشکر ویژه‌ای کنم. محدودیت‌هایی در فضای کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری وجود دارد. بر اساس آنچه مصوب شده است نیم درصد از بودجه شهرداری مختص کتابخانه‌های شهر تهران است که این نیم درصد عدد کمی نیست. از شهرداری و اعضای شورای شهر تهران خواهش داریم که تا با همکاری و کمکشان در این حوزه، محدودیت‌های موجود در حوزه کتاب و کتابخوانی که در جریان هستند، مرتفع و وضعیت کتابخانه ها به سامان شود.

وی افزود: اما اگر این خواسته محقق نشود باید در نظر بگیریم که در همه بن بست‌ها راه فکر جدیدی وجود دارد و نباید هیچ وقت دست از تلاش برای بهبود وضعیت کتابخانه‌ها برداریم. از همه شما به خاطر فعالیتتان در حوزه کتاب با همه محدودیت‌ها و به خاطر باز کردن راه‌های بن بست تشکر می‌کنم و امیدوارم ما را در معاونت فرهنگی و امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری همکاری کنید.

در ادامه مراسم محمدجواد حق شناس عضو و رییس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران با تبریک و شادباش خدمت تلاشگران عرصه فرهنگ و کتاب گفت: امسال این حوزه و هفته ارزشمند کتاب مقارن شده است با هفته وحدت. هفته وحدت مهر پایانی بود که انقلاب اسلامی به قرن‌ها اختلاف درباره روز میلاد پیامبر اکرم (ص) بین دو جریان اصلی اهل سنت و تشیع زد.

وی افزود: تفسیری که عالمان و بزرگان دینی اهل تشیع از میلاد پیامبر اکرم(ص) دارند مصادف است با روز ۱۷ ربیع و این روز به تعبیر بزرگان دینی اهل سنت ۱۲ ربیع است و موضوعی که باید مایه جشن و سرور بین مسلمانان و همه انسان‌های فرهیخته برای چنین شخصیت بزرگی شود، خود مایه چالش و نگرانی شده بود.

حق شناس بیان کرد: این هفته هفته شما عزیزان است. شما که مفتخر به کتابیاری هستید. امروز همه جمع شده‌ایم و در خدمت هدف مهم یعنی افزایش سرانه مطالعه تلاش می‌کنیم. باید ببینیم چگونه می‌توانیم به طور متوسط یک دقیقه به سرانه مطالعه یک شهروند اضافه کنیم. خواهشم از جناب آقای اوحدی این است که این پرسش را به مسابقه بگذارد و تبدیل به مقاله شود. اینکه شما چه پیشنهادی برای افزایش مطالعه شهروندان دارید. دوستداریم فرصتی ایجاد شود تا از تجربه شما عزیزان برای بهبود و پیشرفت این شهر استفاده کنیم تا متوجه شویم چطور می‌توان وقت مرده را به وقت زنده تبدیل کرد. «وقت مرده» وقتی است که در مسیر و پشت ترافیک، توی مترو، اتوبوس و..‌. از دست می‌دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: من در بازدیدی که در هفته کتاب از کتابخانه فرهنگ‌سرای خاوران داشتم، دیدم چه کتابخوانه مجهز و خوبی برای عزیزان روشندل در این مرکز وجود دارد. اما این سوال برایم پیش آمد که چرا باید کتاب‌های صوتی را فقط مختص جامعه نابینایان بدانیم. این کتاب‌ها می‌توانند برای دیگر شهروندان در زمان‌هایی که وقتشان در مترو و اتوبوس تلف می‌شود و می‌سوزد مفید و مورد استفاده قرار گیرد. باید بیشتر در این حوزه فعالیت کرد و آن را جدی گرفت. من امیدوارم این مرکز پیشرو و پیش قدم باشد در شکل دادن فضا و فرصتی که  بتواینم از امکانات کتاب‌های صوتی با حق کپی رایت استفاده کنیم.

در پایان مراسم سعید اوحدی ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) گفت: امیدواریم با کمک و همت شما شاهد یک مسیر جدید و رو به روشد در سازمان فرهنگی هنری که بزرگترین مجموعه کتابخانه‌های شهر تهران را دارد باشیم.حدود ۹۰ درصد کتابخانه‌های شهر تهران متعلق به سازمان فرهنگی هنری است اما حتی یک ریال از بودجه‌ای که متعلق به کتابخانه‌های شهر تهران است به سازمان فرهنگی هنری تعلق نگرفته است. تلاش و امید ما این است که از این شرایط خارج شویم زیرا نگاه ما صنفی نیست و سازمان فرهنگی هنری متعلق به مردم است.

وی افزود: در ایام وحدت هستیم و امسال برای نخستین بار مسئولیت جشن‌های بهار مهربانی به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران واگذار شده است و این اتفاق به برکت حضور و فعالیت شما عزیزان بوده است. فعالیت‌های شما باعث شد تا به سازمان فرهنگ هنری اعتماد کنند و ستاد اجرایی جشن‌های بهار مهربانی در استان تهران را بر عهده ما بگذارند.

در این مراسم حکم معاون مالی و معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از سوی سعید اوحدی اهدا شد.

 همچنین اجرای گروه موسیقی افغانستان با عنوان « پرستوهای مهاجر» و شعرخوانی مصطفی مشایخی و میلاد روشنی از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

در نهمین جشن «کتاب‌یار» از نورالله مرادی پیشکسوت و استاد حوزه کتابداری، مهدی رمضانی مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، محمدرضا هراتی مدیر انتشارات دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، حمید محسنی مدیر نشر کتابدار و موسی محمدی مدیر نشر چاپار تقدیر شد.

همچنین از فرحناز علی‌مددی و ستاره شیرین‌زاده به عنوان کتاب‌خوان برتر کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری تقدیر شد.

 از شهلا اعتماد سجادی و شهناز بیگدلی به عنوان همکاران بازنشسته کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری تقدیر شد. 

در پایان از فاطمه مختاری از کتابخانه شیخ اشراق در منطقه ۴، بنفشه رحمانی از کتابخانه عطار نیشابوری در منطقه ۱۰ و علی اصغر فرخی از کتابخانه شهید بخارایی در منطقه ۱۶ به عنوان کتابخانه‌های منتخب سازمان فرهنگی هنری تقدیر شد.

مطالب مرتبط
نظر شما