در نشست «نوجوان پلاس» منطقه ۸ مطرح شد
بازنمایی غلط، رمز و راز تحریف واقعیت است/ لزوم آموزش سواد رسانهای از دوران مدرسه
«نوجوان پلاس» به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به همت فرهنگسرای گلستان و با هدف معرفی دستاوردهای آن در ۴۰ سال گذشته و پاسخگویی به شبهات وارده توسط دشمن و... برای دانشآموزان برگزار شد.

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نخستین نشست از «نوجوان پلاس» منطقه ۸، به همت فرهنگسرای گلستان در دبیرستان دخترانه تزکیه شاهد برگزار شد. در ابتدای این برنامه و پس از قرائت آیاتی از قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران، حبیبالله خسروجردی به بیان خاطرات انقلاب در روزهای منتهی به ۲۲ بهمن پرداخت.
در ادامه برنامه، سیده نبیه موسوی درباره موضوع سواد رسانهای گفت: این روزها با اقیانوسی از اطلاعات مواجه هستیم که از طرف رسانههای مختلف به ذهن ما وارد میشود. برای اینکه بتوانیم با این حجم از اطلاعات کنار بیاییم، باید نوع پیام را بشناسیم و با سواد رسانهای آشنا باشیم. سواد رسانهای علم شناسایی پیام است و به معرفی عناصر مختلف آن میپردازد. این عناصر به پنج دسته تقسیم میشود که شامل فرستنده پیام، گیرنده آن، محتوا، هدف فرستنده و فنون جذب مخاطب است. یکی از عناصر مهم در شناخت پیام و فرستنده آن، آشنایی با مفهوم بازنمایی است. بازنمایی به معنای نشان دادن واقعیت به شکلی خاص است. این شکل خاص، بسیار مهم است و نشان میدهد هر طور که به واقعیت نگاه کنیم، دست به بازنمایی میزنیم. اگر واقعیت را به مانند یک نقاشی یا یک تابلو بدانیم، ممکن است که کسی در جایی قرار بگیرد که تمام تابلو را ببیند اما در مقابل، ممکن است فرد دیگری در جایی قرار بگیرد که فقط بخش کوچکی از آن را ببیند و برای مخاطبان روایت کند. اگر من مخاطب باهوش باشم، از تمام زوایا به این تابلو نگاه میکنم تا به کل حقیقت دست پیدا کنم.
وی ادامه داد: این روزها با ظهور شبکههای اجتماعی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات در آن، موضوع بازنمایی رنگ و بوی جدیدی پیدا کرده است. حتماً دیدهاید که در اینستاگرام، عکس یا فیلمی منتشر میشود که گوشهای از واقعیت را نشان میدهد، در حالی که اصل ماجرا چیز دیگری است. برای مثال، عکسی از یک اتاق را میبینید که بسیار مرتب است، در حالی که اگر از کل اتاق عکس بگیرید اینگونه نیست. این موضوع در پیامهای کلیتر نیز دیده میشود. در حقیقت، بسیاری از رسانهها به کمک استفاده از بازنمایی خلاف واقع، تلاش میکنند آنچه را که دوست دارند به مخاطب برسانند. از همین منظر، میبینیم که بسیاری از رسانههای خارجی و معاند تلاش دارند تا با ارائه بازنماییهای خلاف واقع، اطلاعات نادرستی را به مخاطبان ارائه بدهند. برای مثال، میبینیم که بسیاری از رسانههای خارجی تلاش میکنند تا دستاوردها و پیروزیهای کشور را بسیار کوچک جلوه بدهند، اما ما به عنوان کسی که سواد رسانهای بلد است، باید حواسمان به این موضوع باشد و گول بازنماییهای اشتباه رسانهها را نخوریم.
این کارشناس سواد رسانهای در بخش دیگری از صحبتهای خود ضمن اشاره به راههای مقابله با بازنمایی اشتباه گفت: راههای مختلفی برای دستیابی به حقیقت وجود دارد. یکی از این راهها تحقیق کردن در مورد مسئلهای است که توسط رسانهها به اشتباه بازنمایی شده است. همچنین مطالعه تاریخ و آشنایی با آن، بسیار کمککننده است. کسی که با تاریخ ایران آشناست، وقتی با یک بازنمایی تاریخی اشتباه از سوی رسانههای خارجی معاند روبهرو میشود، به راحتی اسیر نشده و پاسخ آن را میدهد. اگر به صحبتهای رسانهها پیرامون سلاح هستهای دقت کنید، میبینید که آنان تاکید ویژهای بر روی ایران دارند، چرا که میخواهند موضوع سلاح هستهای را به ایران نسبت دهند و این موضوع را به ذهن همه متبادر کنند که ایران سازنده سلاح هستهای است. این موضوع در حالی است که واقعیت چنین نیست.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر