جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۰
کد خبر: ۱۰۰۹۴۰
|
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
همزمان با شب شهادت حضرت صدیقه کبری(س)

آیین سنتی «سمنوپزان» در میدان امام حسین(ع) برگزار می‌شود

آیین سنتی «سمنوپزان» به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) از جمعه ۱۹ تا شنبه ۲۰ بهمن ماه در میدان آیینی امام حسین(ع) برگزار می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، همزمان با ایام فاطمیه و شب شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، آیین سنتی «سمنوپزان» در میدان امام حسین(ع) برگزار می‌شود. در این برنامه که به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۲ و با همکاری گسترده شهروندان اجرا می‌شود، هشت دیگ سمنو پخته خواهد شد.

آیین سنتی «سمنوپزان» از اذان ظهر روز جمعه ۱۹ بهمن ماه تا اذان ظهر شنبه ۲۰ بهمن ماه برگزار می‌شود و در پخت سمنو به صورت کامل از نذورات مردمی استفاده شده و هزینه‌ای از بودجه عمومی صرف نشده است. در این برنامه سعی شده با برخی خرافات رایج در آیین سمنوپزان نیز مقابله شود و به همین منظور به شهروندان آگاهی‌رسانی می‌شود. 
 
سمنوپزان یکی از سنت‌های آیینی مردم ایران است که سال‌ها قدمت دارد و در این مراسم در کنار پختن سمنو، روضه و عزاداری نیز انجام می‌شود. نذر پخت سمنو ویژه حضرت فاطمه زهرا(س) است و شیرینی سمنو از اثر انگشت او پنداشته می‌شود نه از شیرینی شیره جوانه گندم.

آیین عزاداری روز شهادت با برپایی نماز جماعت ظهر و عصر، سخنرانی حجت‌الاسلام سید وحید حسینی و ذکر مصیبت حاج سید مرتضی حسینی و حاج ناصر آئینی پایان‌بخش این مراسم است و برای حضور در آن می‌توانید به میدان امام حسین(ع) مراجعه کنید. 
نظر شما