در نشست نقد و بررسی سریال «آینه سیاه» مطرح شد:
فهمیزی: در «آینه سیاه» از تکنولوژی به عنوان ابزار مجازات استفاده شده است
قسمت دوم از فصل دوم سریال خارجی «آینه سیاه» (Black Mirror) دوشنبه ۲۷ خرداد پس از نمایش با حضور کارشناسان متخصص IT و منتقد سینما، در هشتمین نشست «سینما IT» فرهنگسرای فناوری اطلاعات نقد و بررسی فناورانه شد.

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، قسمت دوم از فصل دوم سریال خارجی «آینه سیاه» (Black Mirror) دوشنبه ۲۷ خرداد پس از نمایش با حضور کارشناسان متخصص IT و منتقدان سینما محمدرضا فهمیزی، کیوان نقرهکار و حامد کبودجامه در هشتمین نشست «سینما IT» فرهنگسرای فناوری اطلاعات نقد و بررسی فناورانه شد.
در ابتدای این نشست محمدرضا فهمیزی منتقد سینما به ذکر توضیحاتی در خصوص سریال پرداخت و گفت: آینه سیاه، سریالی در ژانر علمی–تخیلی و محصول بریتانیاست که توسط چارلی بروکر خلق شده است. هرکدام از اپیزودهای سریال، داستان و گروه بازیگران جداگانهای دارند و آن چیزی که نخ تسبیح است و سریال را به هم متصل میکند، این است که محور تمام داستانها فناوری اطلاعات و زیرمجموعههای آن است و تمام آنها تصویر سیاهی از آینده دنیا را نشان میدهند. دنیایی که در آن تکنولوژی پیشرفت زیادی کرده و سرویسهای خیلی خوبی را به انسان میدهد که در رفاه او نقش دارد اما عملاً مشکلات زیادی را برای انسان فراهم کرده است. در همین داستان میبینید که از تکنولوژی به عنوان یک ابزار مجازات استفاده میشود. داستانهای دیگر هم هر کدام موارد دیگری را در حوزه فناوری عنوان میکند.
حامد کبودجامه متخصص IT در پاسخ به سؤال نقرهکار درباره اینکه در این اپیزود چه نوع فناوری استفاده شده است، گفت: این اپیزود تلاقی بین فناوری و اخلاقیات بود. اخلاقیاتی که ما در شبکههای اجتماعی با آن درگیر هستیم. به نظر من در این اپیزود اخلاقیات عنصر بسیار مهمی بود. امروزه شهروند گزارشگر در شبکههای اجتماعی بسیار مطرح میشود و با لایک و ستاره دادن بسیار پررنگ میشوند و ممکن است اشخاصی مطرح شوند که اخلاقیات اجتماعی و قضاوت را بلد نباشند و ما وارد جامعهای میشویم که پر از هجویات است و نمیدانیم چگونه با آن برخورد کنیم. در این سریال اخلاقیات به شدت بازیچه قرار گرفته شده و هر کس میخواهد لایک بیشتری داشته باشد.
وی افزود: این اتفاق بعد از انقلاب صنعتی به وجود آمد، زمانی که شهرهای بزرگ به وجود آمدند. اما به صورت نهفته بود و بعد از ورود تکنولوژی رایج شد. الان اخلاق بیشتر بازیچه قرار گرفته است و در این سریال بسیار نمود پیدا میکند. نکته جالب در این فیلم این بود که تماشاگرها داشتند لذت میبردند و کارگردان میخواست این را به ما بگوید که چه کسی که جنایت را انجام داده بود، چه کسی که حکم را صادر کرده بود، چه کسانی که داشتند حکم را اجرا میکردند و چه تماشاگر و چه کسانی که این سریال را تماشا میکنند، همه اخلاق را زیر پا میگذارند و از چیزی لذت میبرند که در آن انسانیتی وجود ندارد.
در ادامه کیوان نقرهکار به تکنولوژی شبکههای اجتماعی اشاره کرد و گفت: تکنولوژیهای گوشیهای همراه باعث شده افراد در برخورد با حوادث به جای بروز احساسات آن را یک فرصت برشمرده و سعی در انتشار آن اتفاق داشته باشند تا به دیگران بگویند که آنها هم آنجا بوده و از نزدیک اتقاق را دیدهاند، یعنی نوع فعالیت انسانها با ورود تکنولوژی شبکههای اجتماعی تغییر کرده و باعث شده در برخورد با حوادث به جای کمک دادن به تصویربرداری و پخش آن اتفاق روی بیاورد.
محمدرضا فهمیزی در پاسخ به این سؤال که این سریال تکنولوژی را چگونه معرفی میکند، گفت: تا زمانی که کسی پشت ابزار تکنولوژی نباشد، عملاً تکنولوژی کارایی ندارد. بخشی از سریال یا تمام قسمتهای این سریال بازتابدهنده نگاهی است که در بخشی از جامعه غرب وجود دارد که نسبت به آینده پیشرفت تکنولوژی واهمه دارند، به خصوص در بخش هوش مصنوعی.
این منتقد سینما افزود: در سینمای هالیوود هم فیلمهای بسیاری راجع به هوش مصنوعی ساخته شدهاند که محور همه آنها دنیای تیرهای است که با پیشرفت تکنولوژی به وجود آمده و انسان به نوعی برده ابزاری شده که به دست خودش ساخته است. درواقع خالق اسیر دست مخلوق شده است.
وی در پایان گفت: ترفند سینمایی در این فیلم این بود که شما تا مقطعی فکر میکردید میخواهند یک زن بیپناه را بکشند و در ادامه میفهمید که گول خوردید و او جنایتی انجام داده و دارد تقاص آن را پس میدهد و میبینیم که اسم آن مجموعه مکان هم «پارک عدالت» است. یعنی هر کدام از آن دو سناریو را که صحیح بدانیم، به خصوص سناریویی که زن مجازات پس میدهد و عدالت اجرا میشود، این نتیجه را میگیریم که این سریال در هیچ کدام از قسمتها نه قضاوت میکند و نه راه حل ارائه میدهد. در واقع آینهای است که تاریکی و سیاهی را نشان میدهد.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار