مروری بر محتوای ویژهبرنامه «امام دلها» با بررسی اندیشههای امام خمینی(ره)
فرهنگسرای اندیشه ویژهبرنامه تصویری «امام دلها» را با گفتوگو با کارشناسان درباره اندیشههای امام خمینی(ره) تولید و در فضای مجازی منتشر کرد.

پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فرهنگسرای اندیشه ویژهبرنامه تصویری «امام دلها» را با گفتوگو با کارشناسان درباره اندیشههای امام خمینی(ره) تولید و در فضای مجازی منتشر کرد. در این برنامه اهالی اندیشه و استادان حوزه و دانشگاه به بررسی ویژگیهای حکمرانی اسلامی در منظومه امام خمینی(ره) پرداختند. در ادامه نقطه نظرات تعدادی از این کارشناسان را میخوانید.
حجتالاسلام محمود محمدی عراقی: جمهوری اسلامی مکتبی نو در حکومت جهانی است. در کشاکش و جدال بین حکومتها و مکتبهای شرق و غرب، از سوسیالیسم گرفته تا لیبرالیسم غربی، امام خمینی(ره) راه جدید و روش نویی را در برابر بشریت قرار دادند. الگوی حکمرانی اسلامی همان حکمرانی علوی است که بیش از هر چیز بر اصل عدالت و توجه و عنایت خاص نسبت به اقشار محروم جامعه استوار است.
آیتالله اختری: نگاه جدیدی که به واسطه انقلاب اسلامی در کشور ما مطرح شد، توانست تمام معادلات جهانی و سیاسی در جهان را تغییر بدهد که اکنون هم شاهد نتایج آن در دنیا هستیم.
محمدرضا مخبر دزفولی: انقلابی که امام ایجاد کرد، انقلاب مردمنهاد بود. در حقیقت پایه اسلام اجتماعی و سیاسی بر یک بنیان دیگری به نام مردم قرار میگرفت و این را در جایجای نهضت چه قبل و چه بعد از انقلاب میبینید. علیرغم اینکه امام این قدر کاریزما داشتند که هر حرفی میزدند، مردم با جان میپذیرفتند، اما ایشان در همان روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی بلافاصله به آرای عمومی مردم مراجعه کردند. این مسئله در دنیا نظیر ندارد.
حمیدرضا مقدمفر: اعتقاد امام به مردم اعتقادی واقعی بود و اعتقادی پوپولیستی نداشتند. ایشان اعتقاد داشتند که توان مردم، توانی الهی است و اگر مردم در مسیر الهی قرار بگیرند هر مانعی را از پیش پای خود برمیدارند. عقلانیت هدف محور برای امام ویژگی مهمی بود. امام آرمانها را به عنوان هدف مد نظر داشت و همواره سعی میکرد با نظر به واقعیتها به آرمانها نزدیک شود و آنها را محقق کند. امام خمینی(ره) عرصه حکمرانی را از نگاه دینمحور و خدامحور نگاه میکردند. این موضوع برای امام یک اصل بود. جهانبینی امام که در آن خدامحوری بود همانند ریلی بود که حکمرانی را بر روی این ریل قرار میدادند.
حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه: ولایت پیوند ناگسستنی و محکم امت و امام است. وقتی این پیوند ناگسستنی شکل بگیرد ولایت پدید میآید، یعنی امام و ولی از مردم جدا نیست. اگر انسانی ولایت اولیاء الهی را بپذیرد در آن زمان است که اصول بعدی معنا پیدا میکند. در نظام سیاسی، امام استکبارستیز است، یعنی استقلال داخلی و استکبارستیزی خارجی اصول اساسی او است. خورشید منظومه فکری امام، توحید است. توحیدی که هم وحدت خدا را تاکید میکند و هم تمام هستی را به سمت یک فروغ میبرد. این نگاه توحیدی امام در اقتصاد، سیاست، امنیت و... وجود دارد. بنابراین زمانی که خرمشهر آزاد شد، فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد. این نگاه توحیدی امام است.
محمدحسین صفارهرندی: یکی از تعابیر امام در مورد حکومت این بود که این حکومت مستضعفان است. حکومتی است که در آن کوخنشینان ارزش بالاتری نسبت به کاخنشینان دارند. در مشکلاتی مثل زلزله و سیلزدگی رد حضور کسانی را برجستهتر میبینید که تعلق به اقشار فرودست دارند. در دهه ۶۰ که جنگ بود و سیستم کوپنی حاکم بود در خانه امام و رییسجمهور وقت که مقام معظم رهبری باشند، به همان اندازه جنس کوپنی میرفت که در خانه مردم دیگر میرفت و اگر کوپنشان تمام میشد، دیگر آن کالا را نداشتند.
سید نظامالدین موسوی: امام خمینی انقلاب اسلامی را مقدمه ظهور انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) میدانستند، بنابراین در مدل ترسیمی از سوی ایشان به هستههای جهانی مقاومت و حزبالله فکر میکردند. در حقیقت اینگونه نبود که انقلاب را محدود به مرزهای ایران بدانند. انقلابیترین مواضع را در سالهای پایانی عمر امام میبینیم. ایشان روحیه انقلابی داشت که تا پایان عمر ایشان نیز ادامه پیدا کرد.
ویژهبرنامههای «امام دلها» در صفحه اینستاگرام فرهنگسرای اندیشه به نشانی farhangsara.andishe و کانال آپارات این فرهنگسرا به نشانی aparat.com/f.andisheh قابل مشاهده است.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار