علیاکبر توپچی در آخرین نشست کارشناسان قرآن سازمان در سال ۹۹:
برخورد و رفتار نامناسب مدعیان دین موجب بیتوجهی و سستی مردم نسبت به قرآن میشود
علیاکبر توپچی در آخرین نشست آنلاین کارشناسان قرآن سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۹ گفت: برخورد و رفتار نامناسب مدعیان دین موجب بیتوجهی و سستی مردم نسبت به قرآن میشود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فرهنگسرای قرآن چهارمین نشست مجازی آموزش کارشناسان قرآنی مناطق مختلف شهر تهران را یکشنبه ۲۴ اسفندماه با استفاده از سامانه مجازی موسسه آموزش شهر و با تدریس علیاکبر توپچی قاری و کارشناس قرآن برگزار کرد. این نشست از مصوبات شورای اندیشهورز قرآن سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.
علیاکبر توپچی در این نشست با اشاره به نقش اعتقاد و باور به هدایتگری قرآن در یک مدیر و معلم قرآن اظهار کرد: اگر در نظر داریم به عنوان معلم قرآن مردم را به معنای واقعی به قرآن و آموزههای آن راهنمایی کنیم، باید به این اعتقاد داشته باشیم که قرآن نور است و زمینه رسیدن به سعادت است و به این موضوع پایبند باشیم.
این خادم قرآن با اشاره به اینکه یک مدیر، مربی و مروج قرآنی باید در حوزههای شناختی، عواطف و احساسات و رفتاری ویژگیهایی داشته باشد، گفت: در حوزه شناختی، یک مدیر قرآنی باید نسبت به حقیقت قرآن به عنوان کتاب هدایتگر توجه داشته باشد. در حوزه شناختی باید نسبت به شرایط جامعه آگاه و هوشیار باشد و بداند که در شرایط فعلی جامعه، چه فعالیت قرآنیای در جامعه ضرورت دارد و زمینه جذب حداکثری را به آموزههای قرآنی فراهم میکند. بنابراین یک مدیر و کارشناس قرآنی باید نسبت به جامعه شناخت و اطلاع داشته باشد و شرایط و مقتضیات جامعه را بشناسد تا بتواند راههای قرآنی را به خوبی تجویز کند.
وی ادامه داد: نکته دیگر در بحث شناخت، شناخت ابزارها در راه تبلیغ و آشناسازی مردم با قرآن است. آشنایی با اصول مدیریت فرهنگی، برنامهریزی و مهارت لازم در این زمینه ضروری است تا به آنها مطلع و مسلط باشیم.
توپچی با اشاره به اینکه صرف علاقهمندی به قرآن، زمینه موفقیت نیروی قرآنی را فراهم نمیکند، بیان کرد: باید اهداف کوتاه و بلندمدت سازمان محل فعالیت را در حوزه قرآنی بدانیم و از سیاستها و راهبردها مطلع باشیم تا در این حوزه، به طور موفق فعالیت کنیم. استقلال فکری و فرهنگی برای خدمت به عنوان یک نیروی قرآنی موفق، تأثیرگذار است.
این فعال قرآنی اضافه کرد: در حوزه رفتاری نیز فردی که میخواهد مبلّغ دین باشد و مدیر فعال در حوزه دین و قرآن باشد، مردم فقط به گفتهها و قلم او نگاه نمیکنند، بلکه عموم مردم رفتار او را رصد میکنند. هنگامی که رفتار خوب باشد، مردم علاقهمند به قرآن میشوند، اما اگر اخلاق ما به دور از قرآن باشد، مردم از قرآن دور میشوند.
وی با تأکید بر اینکه مهمترین ویژگی رفتاری یک مدیر قرآنی حُسن خلق است، گفت: این رفتار مناسب قرآنی میتواند بهترین مبلّغ قرآن باشد، همان طور که در آیه ۱۵۹ سوره آلعمران خطاب به پیامبر اکرم (ص) آمده است: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ». بنابراین شما کارشناسان قرآنی و مسئولان میز قرآنی و مدیران و مسئولان فرهنگی، اگر اخلاق و منش و برخورد نرم، بامحبت و دوستداشتنی نداشته باشید، موجب میشود تا مردم نسبت به موضوع کاری ما بدبین شوند.
توپچی ادامه داد: مسئولیتپذیری و بردباری از دیگر ویژگیهای یک مدیر قرآنی است. ناهمگونی رفتار و گفتار یکی از آفتهای تبلیغی برای مدیر قرآنی است. یک مدیر قرآنی در منطقه باید مأوای نیروهای دیگر باشد، به طوری که سخن گفتن با علم لازم است و نباید با ظن و گمان عمل کرد.
این خادم قرآنی با تأکید بر ضرورت عمقبخشی باور مردم، اضافه کرد: درباره عوامل بازدارنده اقبال عموم مردم به سمت قرآن و محتوای آن، هم عوامل بیرونی و هم عوامل درونسازمانی مؤثر است. درباره عوامل بیرونی میتوان به جاذبههای مادی اشاره کرد. جاذبههای دنیایی یکی از عوامل دور شدن مردم از قرآن است، همان طور که در قرآن آمده است «یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیاةُ الدُّنْیا». شناخت آثار شگرف مهم است و باید از توجه به ظاهر قرآن به سمت میل به فهم و اندیشیدن در قرآن، عبور کنیم. قرآن کتاب زندگی، عقلانیت، فکر و تدبر است و ما نباید تنها در ظاهر قرآن باقی بمانیم.
وی ادامه داد: همچنین برخورد و رفتار نامناسب مدعیان دین، موجب بیتوجهی و سستی مردم نسبت به قرآن میشود. از دیگر عوامل بیرونی عدم پاسخگویی به شبهات و عدم توجه به مشکلات است. بنابراین باید تدبیر جدی در برنامههایمان داشته باشیم تا این برنامهها تأثیرگذار باشد.
توپچی با اشاره به مشکلات درونسازمانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: یکی از این مشکلات این بود که سازمان چشمانداز مشخص قرآنی نداشت، یعنی چشماندازی که تبیینکننده نگاه قرآنی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران باشد، خیلی مشهود نبود. مخاطب سازمان فرهنگی هنری عموم مردم شهر تهران است، نه گروه خاصی. امیدوارم شورای اندیشهورز قرآن چشمانداز، سیاستها، اهداف و برنامههایی را در این راستا تبیین کند، داشتن آن چشمانداز برای سازمان مهم است. نکته دیگر در بحث درونسازمانی عدم پشتیبانیهای مناسب و به موقع از فعالیتهای قرآنی است.
وی همچنین به ضرورت توجه به تولیدات قرآنی در تمامی زمینههای هنری، فضای رسانهای و مکتوب و... اشاره کرد و افزود: همچنین درباره عوامل درونسازمانی میتوان به توجه نسبت به چهرههای قرآنی و خادمان قرآنی و پشتیبانی از نیروهای قرآنی سازمان و توجه به توانمندیها و ظرفیتهای آنها اشاره کرد. باید کارکرد نیروهای قرآنی دائما رصد شود.
توپچی به هماهنگی و تعامل بین دستگاههای دولتی و خصوصی و کارشناسان قرآنی، گسترش آموزش مهارتهای قرآنی و گسترش بحثها در حوزه مهارتهای زندگی با قرآن، ترویج آیات و مفاهیم قرآن در حوزه فرهنگ عمومی با بهرهگیری از ظرفیتهایی چون المانهای شهری، پارکها و رسانهها تأکید کرد و گفت: رسالت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بحث قرآن در حوزه شهروندی است و باید در راستای اخلاق شهروندی و ترویج فرهنگ قرآن بین مردم و سبک زندگی قرآنی تلاش کند.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار