با صدای آیدین الفت منتشر شد؛
شنیدن نوای ساز ابداعی محمدرضا شجریان در قطعه «سیراب شدم»
آیدین الفت از فعالان حوزه مهندسی صدا در تازهترین فعالیتش تک آهنگ «سیراب شدم» را با حضور تعدادی از نوازندگان شناخته شده موسیقی کشورمان منتشر کرد.
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر، تک آهنگ «سیراب شدم» عنوان اثری موسیقایی با شعر، آهنگ و صدای آیدین الفت از فعالان حوزه مهندسی صداست که به تازگی با همراهی جمعی از نوازندگان شناخته شده موسیقی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.در توضیحات تکمیلی این اثر موسیقایی به نقل از خبرگزاری مهر آمده است:
قطعه موسیقی «سیراب شدم» با شعر، آهنگ و صدای آیدین الفت، تنظیم کنندگی، ضبط، میکس و مسترینگ امید نیک بین و همراهی نوای ساز «صراحی» از سازهای ابداعی استاد محمدرضا شجریان، منتشر شده است. این قطعه در قالب سنتی مدرن، آمیخته با کلامی عارفانه ساخته و تنظیم شده و نوازندگان برجستهای در نواختن سازهای آن مشارکت داشتهاند.
در قطعه «سیراب شدم» که در استودیوی «شهر صدای پارسیان» سینا جهان آبادی نوازنده کمانچه، آزاد میرزاپور نوازنده تار، تار باس و عود، مهرداد ناصحی نوازنده صراحی، همایون نصیری نوازنده بندیر و داربوکا، حسین رضایی نیا و نگار اعزازی نوازنده دف، آنیتا هراتی نوازنده قانون، امید نیک بین نوازنده سنتور، امید نیک بین – مهرداد ناصحی – آیدین الفت (هم خوانان) گروه نوازندگان را تشکیل میدهند.
یکی از ویژگیهای این اثر، شعر آن است که به قالب «مسمط مبسوط» سروده شده که این قالب در گونه شناسی شعر عامیانه فارسی، منظومههای شفاهی و بحر طویلهای قدیم رواج داشته است، اما متاسفانه اهمیت و ارزش فرهنگ عامه در تلفیق با شعر کلاسیک موفق عمل نکرده است.
در این قطعه تلاش شده تا چنین تلفیقی به فرم «مستزاد چند مصرعی» با مفاهیم عارفانه نمود پیدا کند. اشعار اثر نیز در هفت بیت است که اشارهای به هفت شهر عشق عطار نیشابوری دارد. بر این اساس شاعر در بیت اول آن بر کلمه «مادر» تاکید دارد و بیت آخر شعری است که او بر سنگ نوشته مزار پدرش در سال ۱۳۸۲ مرقوم داشته است. او در صفحه شخصی خود این قطعه به مادر و پدر خود به عنوان یگانه معماران وجودش تقدیم داشته است.
در تنظیم این آهنگ از هارمونیهای زوج و آکوردهای غیرمعمول کلاسیک از جمله توالی فواصل پنجم که در موسیقی کهن ایرانی رواج داشته، استفاده شده است. همچنین تنوع میزان بندی، ضرب آهنگ، استفاده از تکنولوژی و تکنیکهای جدید مهندسی صدا و تنظیم موسیقی در روند تولید این اثر انجام پذیرفته است.
آیدین الفت از چهرههای شناخته شده در صنعت مهندسی صدای کشور است که به فعالیت ساخت موسیقی و سرایش شعر هم میپردازد. خوانندگی بخش سولوی این قطعه بر عهده او بوده و امید نیک بین و مهرداد ناصحی نیز به عنوان هم خوانان او را در این اثر همراهی کردهاند.
خوانندگی این اثر نیز به جای تکیه بر فنون خوانندگی بر اساس تکنیک چند صدایی و جمعی استوار است. «کلام» بر «خوانندگی» ارجحیت دارد و بر همین اساس در این آهنگ به جای نام بردن از عنوان «خواننده» از کلمه «صدا» استفاده شده است.
علیرضا صفرنژاد (سرپرست تیم فیلم برداران و تهیه ملزومات تبلیغات)، محیا یعقوبی طراح لوگو تایپ «سیراب شدم»، رضا خبیری طراح تایپو گرافیک، رضا مدیری طراح گرافیک، مهرداد مجاوری تصویربردار پشت صحنه، علیرضا صفرنژاد – مهرداد مجاوری – نگار پورسعید (گروه عکاسان)، علیرضا سعیدی (مشاور رسانهای)، نیما جوان – مهدی جاور، حمید منبتی و شایان هاشملی (مشاوران پروژه) نیز دیگر عوامل اجرایی اثر را تشکیل میدهند.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
نمایشگاه گروهی عکس «روزهای زندگی ۴» در نگارخانه کلک خیال
نمایش «بزبزقندی» در خانه فرهنگ مهرآباد
کارگاه «سفالگری» در خانه فرهنگ مهرآباد
اجراخوانی نمایشنامه «شب شام» در فرهنگسرای ارسباران
نمایشگاه عکس «آمبرا» در فرهنگسرای ارسباران
«جاده هالو»؛ سفر در جادهای از مسئولیت، گناه و انکار
نمایشگاه نقاشی گروهی «آرامش رنگها» در نگارخانه ابنسینا
جلوهی تذهیب و خط در نمایشگاه «نگارگری و هنر ایرانی» نگارخانه آفرینش نور
شمع شبچراغ نمایش «روز سیاه» روشن شد
نمایشگاه «نمایشها در قاب» در فرهنگسرای اندیشه گشایش یافت
آیین گشایش نمایشگاه نقاشی «زمزمههای مهر» در نگارخانه آفتاب
نمایشگاه نقاشی «درنگ در رنگها» در نگارخانه شفق
اجرای نمایش «قصه زمین» در خانه فرهنگ ابوسعید