جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۱۹
کد خبر: ۱۱۸۳۹۱
|
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶

اکران اینترنتی ۶ فیلم‌تئاتر حسن دادشکر

۶ عنوان از فیلم‌تئاترهای حسن دادشکر پیشکسوت عرصه تئاتر کودک و نوجوان در پایگاه اینترنتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.
اکران اینترنتی ۶ فیلم‌تئاتر حسن دادشکربه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، «پیرمرد و ببر»، «قصه نقلی»، «کودک غریب»، «گنجشکک اشی‌مشی»، «زشت و زیبا» و «افسانه‌های نو» عنوان نمایش‌هایی به کارگردانی حسن دادشکر است که در قالب طرح «نمایش‌ نما» در پایگاه مجازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی th.kpf.ir اکران می‌شود.

نمایش «گنجشکک اشی‌مشی» که تولید سال ۱۳۷۷ کانون است از سوی داوود کیانیان به نگارش در آمد و پس از مدت کوتاهی حسن دادشکر آن را به شیوه‌ عروسکی در مرکز تولید تئاتر کانون روی صحنه برد. این نمایش درباره‌ گنجشکک اشی‌مشی است که علی‌رغم تذکرها و توصیه‌های دیگر پرندگان برای دوری از آدم‌ها، تصمیم می‌گیرد به آدم‌ها نزدیک شده و با آن‌ها دوست شود ... .

«قصه نقلی» نیز به نویسندگی و کارگردانی حسن دادشکر که تولید سال ۱۳۸۲ است داستانِ نقلی پسر بچه روستایی باهوش و مهربانی را روایت می‌کند که می‌خواهد به دیدار مادربزرگش برود. اما در راه با جنگلبان برخورد می‌کند و او ضمن یادآوری خطرهای جنگل، بوقی به نقلی می‌دهد که در مواجه با خطر، آن را به صدا در آورد تا جنگلبان به کمکش بیاید ... .

نمایش زنده عروسکی «کودک غریب» عنوان نمایش دیگری از دادشکر است که در سال ۱۳۷۸ به نویسندگی داوود کیانیان در مرکز تئاتر کانون اجرا شد و اکنون به صورت اینترنتی در دسترس قرار دارد.

همچنین نمایش «پیرمرد و ببر» به نویسندگی علی خاکبازان و کارگردانی حسن دادشکر در سال ۱۳۹۵ به صحنه مرکز تئاتر کانون رفت. این نمایش درباره‌ ببری است که گه‌گاه به احشام یک روستا حمله می‌کند و به آنها آسیب می‌رساند و از سوی اهالی گرفتار و در قفس نگهداری می‌شود. روزی عاقل مردی جهاندیده، ببر را در قفس می‌بیند و به خاطر التماس، ناله و گریه ببر، او را از قفس رها می‌کند اما ... .

تئاتر «زشت و زیبا» تولید سال ۱۳۸۳ کانون است که نویسندگی این نمایش را نیز دادشکر بر عهده داشت و درباره‌ خداداد پسر جوانی است که از زشتی صورت و تمسخر اطرافیانش رنج می‌برد و به دنبال علت زشتی خود است. او با راهنمایی مرشد، راهی سرزمین باختر می‌شود تا از سه حکیم دانا، علت زشتی‌اش را بپرسد ... .

نمایش «افسانه‌های نو» نیز در سال ۱۳۹۰ به نویسندگی داوود کیانیان و کارگردانی حسن دادشکر در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون به صحنه رفت و قصه‌ باثار پسر لقمان است که کودکی کنجکاو است و می‌خواهد مثل پدرش باشد. لقمان با بازی و نمایش به او می‌آموزد که چگونه به خواسته خود برسد.

حسن دادشکر فعالیت‌های هنری خود را از دهه ‌۵۰ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و تا به امروز نمایش‌های زیادی را برای مخاطبان کودک و نوجوان روی صحنه برده است.

طرح «نمایش‌نما» با شیوع بیماری کرونا از اواخر سال ۱۳۹۸ در مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری برای حمایت از هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان و ارتباط با مخاطبان به اجرا در آمد و تاکنون بیش از ۷۰ فیلم‌تئاتر در پایگاه کانون به صورت آنلاین در اختیار علاقه‌مندان قرارگرفته است.

نظر شما