جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۴۱
کد خبر: ۱۱۸۹۳۶
|
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
رییس فرهنگ‌سرای اخلاق در برنامه «چهل‌چراغ» عنوان کرد:

زنان نقش مهمی در دوران دفاع مقدس ایفا کردند

رییس فرهنگ‌سرای اخلاق در برنامه «چهل‌چراغ» که چهارشنبه هفتم مهرماه به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شد، عنوان کرد: زنان نقش مهمی در دوران دفاع مقدس ایفا کردند. خوشبختانه در سال‌های اخیر تا حدی به نقش شاخص زنان در دوران جنگ و تربیت فرزندانی که به جبهه‌های جنگ می‌رفتند، پرداخته شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مرضیه خسروی بروجنی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۴ و رییس فرهنگ‌سرای اخلاق در برنامه «چهل‌چراغ» که چهارشنبه هفتم مهرماه به مناسبت هفته دفاع مقدس در مزار شهدای گمنام بوستان زیتون برگزار شد، گفت: اگر جنگی به پیروزی ختم می‌شود، مرهون زنان و مردانی است که غیرتمندانه ایستادگی کردند و شهادت، بخشی از ایثار است که در جنگ اتفاق می‌افتد.

وی به عنوان یک جنگ‌زده که از نزدیک شاهد خانواده‌هایی بوده که با معرفت و ایثار، فرزندانشان را به جبهه می‌فرستادند، ادامه داد: زنان نقش مهمی در دوران دفاع مقدس ایفا کردند. خوشبختانه در سال‌های اخیر تا حدی به نقش شاخص زنان در دوران جنگ و تربیت فرزندانی که به جبهه‌های جنگ می‌رفتند، پرداخته شده است و این زنان توسط نهادها و سازمان‌ها تجلیل می‌شوند.

در ادامه ربابه انصاریان مادر شهید محمدمهدی دباغی که با پدر شهید در برنامه «چهل‌چراغ» حضور داشت، در سخنانی ضمن تبیین خصوصیات اخلاقی و فعالیت‌های فرزند شهیدش گفت: شهید دباغی از ۱۴ سالگی به جبهه‌ها اعزام می‌شد و از ۹ سالگی نماز می‌خواند و روزه می‌گرفت.

وی با ذکر خاطراتی از فرزند شهیدش گفت: به خاطر سن و سال کمی که داشت، تمایل نداشتم در ماه مبارک رمضان برای خوردن سحری بیدارش کنم. اما آن شهید می‌گفت که بدون سحری خوردن روزه می‌گیرم و این تمایلات مذهبی در وجودش نهادینه شده بود و اعمال و رفتارش بسیار بزرگ‌تر از سن و سالش جلوه می‌کرد.

در بخش دیگری از برنامه، هدایای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به خانواده معظم شهید اهدا شد و روایتگری سیره شهدا توسط حجت‌الاسلام شیخلر، مداحی اهل بیت توسط سعید کلوندی و غبارروبی مزار دو شهید گمنام در بوستان زیتون با حضور خانواده معظم شهید و مسئولان، از بخش‌های دیگر برنامه بود.

ایستگاه نقاشی کودکان، اهدای پلاک هم‌عهدی با شهدا، نمایشگاه کتاب با موضوع دفاع مقدس با ۳۰% تخفیف، ایستگاه سلامت و اهدای ماسک و تب سنجی تمامی شرکت‌کنندگان از بخش‌های جنبی برنامه «چهل‌چراغ» بود.

شهید محمدمهدی دباغی ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۱ در منطقه ۱۴ متولد شد. او که در دبیرستان سادات موسوی تحصیل می‌کرد، از دوم دبیرستان درس را رها کرده و پس از اعزام به جبهه و شرکت در چند عملیات، در ۲۳ خرداد ۱۳۶۷ در شلمچه بر اثر استنشاق گازهای شیمیایی به شهادت رسید. 

مقبره شهدای گمنام بوستان زیتون در بزرگراه شهید محلاتی، خیابان دهم فروردین جنوبی، خیابان شهید سید عباس حسینی واقع است.
نظر شما