حداقل دستمزد مبناي كسر حق بيمه سال 89 اعلام شد
حداقل دستمزد روزانه مبناي كسر حق بيمه مشمولان قانون تامين اجتماعي، براي سال جاري مبلغ 101 هزار ريال تعيين شد.

به گزارش شهر به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بينالملل سازمان تامين اجتماعي، رعايت حداقل دستمزد مبناي كسر حق بيمه تعيين شده در مورد پرداخت مقرري آن دسته از بيكاراني كه تاريخ وقوع بيكاري آنان از 1/1/89 و به بعد است الزامي است .
همچنين مقرري بيمهبيكاري آن دسته از مقرري بگيران سنوات قبل كه امسال ادامه مييابد و مبلغ آن كمتر از حداقل دستمزد سال 89 است، تا مبلغ حداقل دستمزد 1389 ترميم خواهد شد و نيازي به صدور ابلاغ جديد نخواهد بود.
همچنين دستمزد مبناي كسر حق بيمه آن گروه از بيمه شدگان اختياري كه مبناي كسر حق بيمه آنان در سال 1388 از رقم 87 هزار و 840 ريال روزانه بيشتر است معادل 7 درصد دستمزد مبناي پرداخت حق بيمه به علاوه 7 هزار و 11 ريال براي هر روز نسبت به آخرين دستمزد آنان در سال 1388 افزايش مييابد و دستمزد جديد، مبناي كسر حق بيمه آنان در سال 1389 خواهد بود، مشروط بر اينكه از حداقل دستمزد روزانه مبلغ 101 هزار ريال در سال 1389 كمتر نباشد.
ساير سطوح دستمزدي براي هر روز نسبت به آخرين دستمزد سال 1388 معادل 7 درصد به علاوه رقم ثابت 7011 ريال افزايش خواهد يافت.
مزد شغل روزانه در سال 1389- (7011+7%آخرين مزد شغل روزانه در سال 88)
مشروط بر اينكه از حداقل دستمزد روزانه كمتر نباشد.
قابل ذكر است به هنگام محاسبه حق بيمه آن دسته از بيمه شدگاني كه در آخرين گزارش بازرسي انجام شده مربوط به قبل از 1/1/89 دستمزد آنان بيش از حداقل دستمزد روزانه (87840 ريال) درج شده است، چنانچه در سال 1389 كارفرما ليست بيمه شدگان مذكور را ارسال نكند و يا در ليستهاي ارسالي ترك كار آنها را اعلام نكند، بايد دستمزد آنها به شرح فرمول بالا تعيين و سپس مبناي محاسبه حق بيمه ماههايي كه ليست ارسال نشده قرار گيرد.
نظر به اينكه دستمزد مقطوع رانندگان مشمول قانون بيمه اجتماعي رانندگان در مورد رانندگان مينيبوس و سواري بينشهري معادل 1/1 برابر حداقل دستمزد شورايعالي كار و ساير رانندگان بينشهري معادل 3/1 برابر حداقل دستمزد و رانندگان تاكسي، وانتبار و مينيبوس (درون شهري) معادل حداقل دستمزد مذكور تعيين شده است، لذا دستمزد مبناي پرداخت حق بيمه روزانه رانندگان مذكور براي سال 89 به ترتيب 111 هزار و يكصد، 131 هزار و 300 و 101 هزار ريال تعيين و اعلام ميشود.
با توجه به بخشنامه شماره يك طرح ساماندهي بخشنامهها و دستورات حوزه فني و درآمد اين سازمان، ميزان حق بيمه اجباري كارگران ساختماني تا 100 متر مربع زير بنا معادل 3 درصد حداقل دستمزد روزانه و از 100 متر مربع به بالا به ميزان 4 درصد حداقل مزد روزانه تعيين شده است، بنابر اين با عنايت به حداقل دستمزد سال 89 ميزان حق بيمه هر متر مربع زير بنا تا 100 متر مربع مبلغ 3 هزار و 30 ريال و از 100 متر مربع به بالا مبلغ 4 هزار و 40 ريال تعيين شده است.