با خواندن زیارت «ناحیه مقدسه» در هر زمانی میتوان امام حسین(ع) را زیارت کرد
سادات یاسینی در مراسمی عنوان کرد: زیارت «ناحیه مقدسه» از زیارات مطلقه است که از جانب حضرت حجت (عجّلاللهفرجهالشریف) صادر شده است؛، یعنی در هر زمانی، عاشورا و غیر عاشورا میتوان با آن امام حسین (علیهالسّلام) را زیارت کرد.

این زیارت با درود بر پیامبران و اهل بیت پیامبر اکرم(ص) و امام حسین(ع) و یاران باوفایش در کربلا آغاز میشود. آنگاه به شرح اوصاف و کردار حضرت پیش از جنگ، زمینههای جنگ، شرح شهادت و سختیهای ایشان، و عزادار شدن همه هستی میپردازد. در پایان، با توسل به اهل بیت و دعا پایان میپذیرد.
وی با بیان اینکه زیارت «ناحیه مقدسه» سوگنامه تأثرانگیز و مرثیه سوزناک امام مهدى(عج) براى جد بزرگوارش حضرت سیدالشهدا(ع) در روز عاشوراست که عاشقان و شیفتگان اهل بیت در روز عاشورا و غیر آن زمزمهاش مىکنند افزود: امام زمان(عج)، کسى که زمان در اختیار او و تمام صحنهها و لحظههای هر روز در مقابل نگاه اوست. با چشمی نافذ جاى جاى دشت بلا و لحظه به لحظه حماسه عاشورا را مشاهده و سوز عطش و سوزش سیلى و تازیانه را بر پیکر عاشورائیان لمس مىکند.
این کارشناس مسائل دینی در ادامه عنوان کرد: هیچ زیارتى همانند این زیارت، عمق فاجعه کربلا را بیان نکرده است. در حقیقت این زیارت آموزههایى از عشق، معرفت، عرفان، سوز، حماسه و توسل است. در عین حال که مرثیه است، مسؤولیت آفرین و حرکتساز هم هست. این زیارت شامل ده بخش کلى است که اولین بخش آن سلام است. این نام الهى و زمزمه بهشتیان، رمز گشایش و سلامت است. سلام درنوردیدن فاصلهها و نشانه نبودن فاصله است. راستى در طلیعه کدام زیارت «سلام» نیست. اما این زیارت از اکثر قریب به اتفاق آنها بیشتر سلام دارد که مجموع آنها در چهار محور بیان شده است. سلام بر انبیا، سلام بر اولیای دین، سلام بر روح زیارت و سلام بر حسینیان چهار محور اصلی آن است.
یاسینی با بیان اینکه در بخشى از سلامها به نمونهاى از فضایل و کرامات امام حسین علیهالسلام اشاره شده است اظهار کرد: «السلام على ابن خاتم الانبیاء: سلام بر فرزند خاتم پیامبران»، «السلام على من بکته ملائکه السماء: سلام بر کسى که فرشتگان آسمان بر او گریستند»، «السلام على من اطاع الله فى سره و علانیته: سلام بر کسى که در آشکار و نهان اطاعت خدا کرد»، «السلام على من جعل الله الشفاء فى تربته: سلام بر کسى که خداوند شفا را در تربت او قرار داده است»، «السلام على من الاجابه تحت قُبـته: سلام بر کسى که دعا زیر گنبدش اجابت میشود»، «السلام على مَنِ الائمه من ذریته: سلام بر کسى که امامان از فرزندان او هستند».
او تصریح کرد: در روایتى نیز آمده است: «انه سبحانه، عوض شهادَته بثلاث خصال جعل الشفاء فى تربته و اجابه الدعاءِ تحت قبته والائمه من ذریته:خداوند سبحان در ازای شهادت امام حسین، سه موهبت به او عنایت کرد: شفا در تربتش، اجابت دعا در زیر گنبدش و ائمه را از ذریهاش قرار داد»؛ لذا امام صادق علیه السلام به هنگام بیماری، دستور دادند شخصى به کربلا برود و برایشان دعا کند.
این کارشناس مسائل دینی با اشاره به توصیف صحنه کربلا در زیارت «ناحیه مقدسه» بیان کرد: در زیارت «ناحیه مقدسه» بیان کرد: این بخش نقطه اوج این مرثیه جانسوز است و هر انسانى که توصیف این صحنهها را میشنود، آبشار اشک و طوفان غم و اندوه، امانش را مىبُرد. امام زمان علیهالسلام در این قسمت میفرماید:
وی با بیان اینکه مرثیه و مصیبت بعد از عاشورا بخش دیگری از این زیارت است، گفت: بخش دیگری از این زیارت است، گفت: ظلم و ستم یزیدیان با کشتن فرزند پیامبر خدا صلى الله علیه وآله پایان نپذیرفت و کینههاى خود را ادامه دادند. امام(عج) در این مورد مىفرماید: «و رُفع على القناه رأسُکَ و سُبى اهلُکَ کالعبید، وصُفدوا فى الحدید، فوق اَقتابِ المطیاتِ، تلفحُ وجوهُهُم حر الهاجرات، یساقون فى البراری والفلوات، ایدیهم مغلوله الى الاعناقِ، یطافُ بهم فى الاسواق: سرت بر فراز نیزه قرار داشت و خانوادهات همچون بندگان اسیر و در غل و زنجیر قرار گرفتند. چهره شان از گرما مىسوخت و در بیابانها و دشتهاى پهناور پیش برده میشدند، دستهایشان به گردن آویخته و در بازارها آنان را میگرداندند».
یاسینی با اشاره به بازتاب این مصیبت در هستی در زیارت «ناحیه مقدسه» اظهار کرد: در زیارت «ناحیه مقدسه» اظهار کرد: عظمت این مصیبت به نحوى است که سرتاسر هستى، عزادار و به ماتم و سوز و ندبه نشستند: «پیامبر آشفتهخاطر شد و دلش گریست و به خاطر تو فرشتگان و پیامبران به او تسلیت گفتند و به خاطر تو مادرت زهرا سوگوار و مصیبتزده شد. فرشتگان مقرب براى سوگوارى و تسلیت گفتن به پدرت امیر مؤمنان نزد او میرفتند و برایت در اعلى علیین مجلس عزا و ماتم بر پا شد... آسمان و ساکنانش، بهشت و خزانهدارانش، و کوههاى گسترده بر روى زمین و کرانههایش، و دریاها و ماهیانش، و جنیان و فرزندانشان و خانه خدا و مقام ابراهیم و مشعرالحرام و حل و احرام براى تو گریستند».
او ادامه داد: نیایش و دعا بخش زیبای دیگری از این زیارت است. چه زیبا و پر بهاست که عرض ارادت به ساحت مقدس سالار شهیدان را وسیلهاى براى ارتباط و انس با خداوند متعال قرار داد. «دعا» سبب بینش و معرفت عمیق، موجب آرامش و سکون نفس و تشخیص رذایل از فضایل، محرک به سوى خوبیها، بازدارنده از کژیها، سازنده روح و روان و ایجادکننده روح تعهدات اجتماعى است. انگارههاى یاد شده در این بخش از این زیارت مقدس، موج مىزند. علاوه بر آنکه امام زمان(عج) ضمن دعاها به ما میآموزد که در این هنگام، توسل به ائمه اطهار تنها راه است و با سیر در این دعا مىآموزیم که محور دعاها چه باشد و چگونه دعا کنیم.
وی تاکید کرد: زیارت «ناحیه مقدسه» از زیارات مطلقه است که از جانب حضرت حجت (عجّلاللهفرجهالشریف) صادر شده است؛، یعنی در هر زمانی، عاشورا و غیر عاشورا میتوان با آن امام حسین (علیهالسّلام) را زیارت کرد.
سادات یاسینی ضمن تاکید بر مستند بودن زیارت «ناحیه مقدسه» بیان کرد: این زیارت از طریق یکى از نایبان خاص امام زمان(عج) به دست برخى از اساتید شیخ مفید و سپس به شیخ مفید و سید مرتضى و ابن مشهدى رسیده است. «زیارت ناحیه» داراى سندهاى مختلف و معتبر بوده، در کتابهاى این سه بزرگوار ثبت و ضبط گردیده است.
وی با بیان اینکه زیارت «ناحیه مقدسه» سوگنامه تأثرانگیز و مرثیه سوزناک امام مهدى(عج) براى جد بزرگوارش حضرت سیدالشهدا(ع) در روز عاشوراست که عاشقان و شیفتگان اهل بیت در روز عاشورا و غیر آن زمزمهاش مىکنند افزود: امام زمان(عج)، کسى که زمان در اختیار او و تمام صحنهها و لحظههای هر روز در مقابل نگاه اوست. با چشمی نافذ جاى جاى دشت بلا و لحظه به لحظه حماسه عاشورا را مشاهده و سوز عطش و سوزش سیلى و تازیانه را بر پیکر عاشورائیان لمس مىکند.
این کارشناس مسائل دینی در ادامه عنوان کرد: هیچ زیارتى همانند این زیارت، عمق فاجعه کربلا را بیان نکرده است. در حقیقت این زیارت آموزههایى از عشق، معرفت، عرفان، سوز، حماسه و توسل است. در عین حال که مرثیه است، مسؤولیت آفرین و حرکتساز هم هست. این زیارت شامل ده بخش کلى است که اولین بخش آن سلام است. این نام الهى و زمزمه بهشتیان، رمز گشایش و سلامت است. سلام درنوردیدن فاصلهها و نشانه نبودن فاصله است. راستى در طلیعه کدام زیارت «سلام» نیست. اما این زیارت از اکثر قریب به اتفاق آنها بیشتر سلام دارد که مجموع آنها در چهار محور بیان شده است. سلام بر انبیا، سلام بر اولیای دین، سلام بر روح زیارت و سلام بر حسینیان چهار محور اصلی آن است.
یاسینی با بیان اینکه در بخشى از سلامها به نمونهاى از فضایل و کرامات امام حسین علیهالسلام اشاره شده است اظهار کرد: «السلام على ابن خاتم الانبیاء: سلام بر فرزند خاتم پیامبران»، «السلام على من بکته ملائکه السماء: سلام بر کسى که فرشتگان آسمان بر او گریستند»، «السلام على من اطاع الله فى سره و علانیته: سلام بر کسى که در آشکار و نهان اطاعت خدا کرد»، «السلام على من جعل الله الشفاء فى تربته: سلام بر کسى که خداوند شفا را در تربت او قرار داده است»، «السلام على من الاجابه تحت قُبـته: سلام بر کسى که دعا زیر گنبدش اجابت میشود»، «السلام على مَنِ الائمه من ذریته: سلام بر کسى که امامان از فرزندان او هستند».
او تصریح کرد: در روایتى نیز آمده است: «انه سبحانه، عوض شهادَته بثلاث خصال جعل الشفاء فى تربته و اجابه الدعاءِ تحت قبته والائمه من ذریته:خداوند سبحان در ازای شهادت امام حسین، سه موهبت به او عنایت کرد: شفا در تربتش، اجابت دعا در زیر گنبدش و ائمه را از ذریهاش قرار داد»؛ لذا امام صادق علیه السلام به هنگام بیماری، دستور دادند شخصى به کربلا برود و برایشان دعا کند.
این کارشناس مسائل دینی با اشاره به توصیف صحنه کربلا در زیارت «ناحیه مقدسه» بیان کرد: در زیارت «ناحیه مقدسه» بیان کرد: این بخش نقطه اوج این مرثیه جانسوز است و هر انسانى که توصیف این صحنهها را میشنود، آبشار اشک و طوفان غم و اندوه، امانش را مىبُرد. امام زمان علیهالسلام در این قسمت میفرماید:
«پس از آنکه آنان را از کار خود بازداشتی و حجت و دلیل را برایشان تأکید نمودى، بیعتت را شکستند و بر پروردگار و جدت خشم گرفتند و با تو جنگیدند. و آن شخص ملعون به لشکریانش دستور حمله داد، تو را از آب و وارد شدن به آن بازدارند... تیرها و سنگها را به طرف تو پرتاب کردند و دستهاى جنایتکارشان را براى نابودیات گشودند... پس از هر سو تو را محاصره کردند و زخمهاى عمیق بر تو وارد ساختند... تا اینکه تو را از اسبت انداختند و مجروح بر زمین افتادى، اسبها با سمهایشان بر تو تازیدند و ستمگران شمشیرهاى برانشان را بر تو فرود آوردند...و الشمر جالس على صدرک، و مولغٌ سیفه على نحرک، قابض على شیبک بیده، ذابح لکِ بمُهَندِهِ: در حالى که شمر بر روى سینهات نشسته و شمشیرش را بر گودى زیر گلوى تو فرو برده و محاسنت را با دستش گرفته بود، سرت را با شمشیر خود برید!»
وی با بیان اینکه مرثیه و مصیبت بعد از عاشورا بخش دیگری از این زیارت است، گفت: بخش دیگری از این زیارت است، گفت: ظلم و ستم یزیدیان با کشتن فرزند پیامبر خدا صلى الله علیه وآله پایان نپذیرفت و کینههاى خود را ادامه دادند. امام(عج) در این مورد مىفرماید: «و رُفع على القناه رأسُکَ و سُبى اهلُکَ کالعبید، وصُفدوا فى الحدید، فوق اَقتابِ المطیاتِ، تلفحُ وجوهُهُم حر الهاجرات، یساقون فى البراری والفلوات، ایدیهم مغلوله الى الاعناقِ، یطافُ بهم فى الاسواق: سرت بر فراز نیزه قرار داشت و خانوادهات همچون بندگان اسیر و در غل و زنجیر قرار گرفتند. چهره شان از گرما مىسوخت و در بیابانها و دشتهاى پهناور پیش برده میشدند، دستهایشان به گردن آویخته و در بازارها آنان را میگرداندند».
یاسینی با اشاره به بازتاب این مصیبت در هستی در زیارت «ناحیه مقدسه» اظهار کرد: در زیارت «ناحیه مقدسه» اظهار کرد: عظمت این مصیبت به نحوى است که سرتاسر هستى، عزادار و به ماتم و سوز و ندبه نشستند: «پیامبر آشفتهخاطر شد و دلش گریست و به خاطر تو فرشتگان و پیامبران به او تسلیت گفتند و به خاطر تو مادرت زهرا سوگوار و مصیبتزده شد. فرشتگان مقرب براى سوگوارى و تسلیت گفتن به پدرت امیر مؤمنان نزد او میرفتند و برایت در اعلى علیین مجلس عزا و ماتم بر پا شد... آسمان و ساکنانش، بهشت و خزانهدارانش، و کوههاى گسترده بر روى زمین و کرانههایش، و دریاها و ماهیانش، و جنیان و فرزندانشان و خانه خدا و مقام ابراهیم و مشعرالحرام و حل و احرام براى تو گریستند».
او ادامه داد: نیایش و دعا بخش زیبای دیگری از این زیارت است. چه زیبا و پر بهاست که عرض ارادت به ساحت مقدس سالار شهیدان را وسیلهاى براى ارتباط و انس با خداوند متعال قرار داد. «دعا» سبب بینش و معرفت عمیق، موجب آرامش و سکون نفس و تشخیص رذایل از فضایل، محرک به سوى خوبیها، بازدارنده از کژیها، سازنده روح و روان و ایجادکننده روح تعهدات اجتماعى است. انگارههاى یاد شده در این بخش از این زیارت مقدس، موج مىزند. علاوه بر آنکه امام زمان(عج) ضمن دعاها به ما میآموزد که در این هنگام، توسل به ائمه اطهار تنها راه است و با سیر در این دعا مىآموزیم که محور دعاها چه باشد و چگونه دعا کنیم.
وی تاکید کرد: زیارت «ناحیه مقدسه» از زیارات مطلقه است که از جانب حضرت حجت (عجّلاللهفرجهالشریف) صادر شده است؛، یعنی در هر زمانی، عاشورا و غیر عاشورا میتوان با آن امام حسین (علیهالسّلام) را زیارت کرد.
سادات یاسینی ضمن تاکید بر مستند بودن زیارت «ناحیه مقدسه» بیان کرد: این زیارت از طریق یکى از نایبان خاص امام زمان(عج) به دست برخى از اساتید شیخ مفید و سپس به شیخ مفید و سید مرتضى و ابن مشهدى رسیده است. «زیارت ناحیه» داراى سندهاى مختلف و معتبر بوده، در کتابهاى این سه بزرگوار ثبت و ضبط گردیده است.
متأخرین از سید بن طاووس تا زمان حال نیز آن را نقل و صریحاً تأیید کردهاند. ضمن آنکه مضامین این زیارت همسو با روایات و سایر زیارتهاست و عبارات گویا و معانى عمیق و دقیقش، شاهد صدقى است که این زیارت از ناحیه معصوم صادر شده است. ابن مشهدى در کتاب «المزار الکبیر» این زیارت را نقل نموده و در مقدمه کتابش نیز فرموده است: «فقط احادیث مستند و صحیح را در این کتاب مىآورم.»
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر