«بدون روتوش با دهه هشتادیها» بازتاب روحیه صادقانه نویسنده است
سیمین پیامدانش در نشستی درباره کتاب «بدون روتوش با دهه هشتادیها» عنوان کرد: به لحاظ رویکرد نویسنده این کتاب حائز اهمیت است چون یک جوان تحصیل کرده و دغدغهمند در اوج گرفتاریهای رسانهای با تشخیص درست، وقت خود را معطوف به روشنگری برای نوجوانان میکند و این مهم ارزشمند است.

وی با بیان اینکه این کتاب، چند وجه خاص و ممتاز دارد که آن را از دیگر آثاری که منتشر میشود متمایز میکند و آن خودآگاهی تاریخی است افزود: این خودآگاهی تاریخی هم در هنر، ادبیات، شعر و رمان میتواند مطرح شود و هم در حوزه ژورنالیستی و یک سطح و یک سبک ندارد و تا یک امر نظری به یک مفهوم فراگیر که در اکثریتی از مردمان ساکن یک سرزمین و حاضر در یک دوره آن را قبول نکنند تبدیل نشود، یک امر اثرگذار نخواهد شد.
این کارشناس ادبی تاکید کرد: جامعه ایرانی بیش از هر چیز دیگری نیازمند خودآگاهی تاریخی است تا بدانیم چه امکانی برای ما مطلوب است که بتوانیم نجات پیدا کنیم. جامعه ایرانی دو قرن است وضعیت ناخشنودی پیدا کرده که از زمان تحریم تنباکو تاکنون شاهد اعتراضهای مردمی هستیم. غین ناخشنودی ناشی از وضع تاریخی است که در آن قرار گرفتیم و خودآگاهی تاریخی چندین پرسش را میتواند مطرح کند و به آنها پاسخ دهد. یکی از سوالاتی که خودآگاهی تاریخی طرح میکند این است که در کجا قرار داریم.
او پیرامون کتاب توضیح داد: گفتگوهای این کتاب با دانش آموزان دبیرستانی مناطق مختلف تهران در اوج ناآرامیهای سال ۱۴۰۱ انجام شدهاند. در این جلسات گفتگو دانش آموزان سوالات مختلف خود را مطرح کرده و نویسنده نیز پاسخ پرسشها را بیان کرده است. مهمترین این سوالات عبارتند از: چرا جمهوری اسلامی رفراندوم برگزار نمیکند؟ چرا حجاب اجباری است؟ چرا همه چیز در ایران دست رهبری است؟ اگر سال ۱۳۵۷ انقلاب نمیشد، وضع اقتصادی مردم بهتر نمیشد؟ اگر نسل جدید، جمهوری اسلامی را نخواهد، باید چه کار کند؟ و سوالات دیگری که مطرح و پاسخ داده شدهاند.
وی با بیان اینکه مخاطب این کتاب، نوجوان و جوانان دهه هشتادی و همه کسانی است که با این نسل سر و کار دارند اظهار کرد: این اهمیت به جهت مقوله مخاطبشناسی است که موضوعات باید مد نظر قرار گیرد و نکته مهم دیگر این که نویسنده، نکات و رویکردهایی دارد. بعضی وقتها خیلی از مسائل را بدیهی میگیریم. عمدتا نگاههای مادیگرایانه ترویج میشود که ارتباط بین نسلها را منقطع کرده و حرف همدیگر را نمیفهمیم.
این کارشناس ادبی تاکید کرد: این کتاب متن گفتگوهای 6 جلسهای است که نویسنده در مدارس مختلف دخترانه و پسرانه با نوجوانان داشته و به دلیل مهارت نویسنده با متنی روان و خوش خوان مواجه هستیم. نکته مهم آن است که نویسنده بیش از اینکه تلاش کند مخاطب نوجوان خودش را با انبوه اطلاعات روبه رو کند، تلاش کرده به مخاطب «زاویه دید» و «تحلیل» ارائه بدهد و از مخاطب بخواهد که او هم «تحلیل خودش» را داشته باشد و این خیلی ارزشمند است.
پیام دانش با اشاره به همت نویسنده در نگارش کتاب تصریح کرد: مباحثه با دانشآموزان و نوجوانان کار بسیار ارزشمندی است. هدفهای مادی کاری با بچههای ما کرده که اگر به این هدفها برسند دلزدگی ایجاد میکند و زندگی در کنار لذت برای این نسل بیمعنا شده است و اگر به اهداف دنیایی نرسند افسرده میشوند. از احساسات بچهها نباید در کنار عقلانیت غافل شویم. این که دلیل و برهان بیاوریم لازم است اما کافی نیست و از احساس نباید غافل شد.
وی درباره دیدگاه و رویکرد نویسنده عنوان کرد: به لحاظ رویکرد نویسنده این کتاب حائز اهمیت است چون یک جوان تحصیل کرده و دغدغهمند در اوج گرفتاریهای رسانهای با تشخیص درست، وقت خود را معطوف به روشنگری برای نوجوانان میکند و این مهم ارزشمند است. نویسنده بدون ادا و ژست با مخاطبش مواجه میشود و همین روحیه صادقانه اثرگذاری کارها را بیشتر میکند.
سیمین پیام دانش با اشاره به اهمیت گفتگو با نسل جوان تصریح کرد: در جامعه ما گفتوگو با دهههشتادیها جهاد محسوب میشود و اهمیت بسیاربالایی دارد. گفتوگو موجب میشود نوجوانان نظرات خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند، به عنوان مثال نویسنده در این کتاب با دخترانی که صحبت میکرد موجب میشد آنها بعداً به تفکرات خود دوباره نگاه بیندازند یا با هم گپ بزنند و به قضاوت نظراتشان بپردازند.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر