جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۲۹
کد خبر: ۱۳۷۱۹۱
|
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴

الهه خاتمی: هنرخوشنویسی نستعلیق ریشه در فرهنگ و هنر ایرانی دارد

الهه خاتمی استاد خوشنویسی خط نستعلیق گفت: هنرخوشنویسی نستعلیق ریشه در فرهنگ و هنر ایرانی دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کارگاه هنر خوشنویسی خط نستعلیق سالهاست که با حضور علاقه‌مندان این رشته در باغ موزه هنرایرانی برگزار می‌شود و این مکان را به محلی برای گردهمایی هنرمندان این رشته مبدل کرده است تا هنرجویان بتوانند فارغ از زندگی شهری و ماشینی مدتی را در فضای دلچسب این باغ قدیمی با این هنر اصیل و سنتی آشنا شوند.
الهه خاتمی اولین زنی است که درجه استادی خوشنویسی در رشته نستعلیق را داراست و مدرس دوره‌های آموزش خوشنویسی خط نستعلیق است که کارگاه‌های خوشنویسی را برگزار می‌کند. وی درباره هنر خوشنویسی می‌گوید: هنرخوشنویسی می‌تواند حس آرامش را به آدمی القا کند تا فرد بتواند به تعادل بهتری در زندگی دست یابد. 

او‌ درباره ورودش به عرصه هنر خوشنویسی گفت: علاقه من به خوشنویسی از همان دوران ابتدایی زندگی و به واسطه حضور در خانواده فرهنگی و تشویق آنها شکل گرفت به طوریکه از همان سال‌های ابتدایی آموزش خوشنویسی را در مدرسه بین دوستان و همکلاسی هایم آغاز کردم و به مرور در سال‌های بعد در مسابقات فرهنگی شرکت کردم و دارای رتبه‌های هنری شدم و بعد از آزمون‌های متعدد از سال ۱۳۷۱ به طور رسمی وارد این عرصه شدم و نمایشگاه‌های متععدی را در کشورهای مختلف جهان و در سطح بین الملل برگزار کردم.

خاتمی درباره برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی افزود :در این نمایشگاه‌ها سعی کردم به عنوان یک زن ایرانی فرهنگ کشور و توانمندی‌های بانوان را به جهانیان نشان دهم زیرا که در طول تاریخ برای زنان فرصتی فراهم نشده است که آنها در این رشته هنری حضور پیدا کنند و اغلب رشته‌ای مردانه به حساب می‌آمده است. زنان با همه گرفتاری‌ها و مسئولیت‌های متفاوت با پشتکار و ریزبینی می‌توانند در این هنر فعالیت کنند و موفق شوند که خوشبختانه امروزه تعداد زنان فعال در این عرصه بیشتر شده است. داور بین‌المللی جشنواره خوشنویسی به اهمیت خط به عنوان یک هنر اصیل اشاره کرد و گفت: خط نستعلیق یکی از خطوط تمام ایرانی است که به نوعی ازآن به عنوان شناسنامه فرهنگی یاد می‌شود و مختص کشور ایران است و به خصوص که خط شعرهای فارسی ما هم محسوب می‌شود و ارتباط تنگاتنگی با شعر فارسی دارد. این هنرمند پیشکسوت در خصوص آموزش این هنر در بین افراد جامعه بیان کرد: من همیشه دغدغه ترویج هنر خوشنویسی را در بین خانواده‌های ایرانی دارم و امیدواریم که بتوانیم با آموزش، این هنر را در بین خانواده‌های ایرانی بیشتر معرفی و ترویج دهیم. مادران می‌توانند بیشترین تاثیر را در ترغیب و تشویق فرزندانشان داشته باشند و اگر در این زمینه سرمایه گذاری کنیم تاثیر بسیار خوبی در حفظ و اشاعه این هنر می‌تواند داشته باشد و به عنوان شناسنامه ملی کشور کار ساز باشد. 

وی در پایان افزود: کارگاه آموزش خوشنویسی خط نستعلیق در درجه ممتازی و فوق ممتازی سال‌های زیادی است که در این مرکز برگزار می‌شود و هنرجویان از نقاط دور و نزدیک شهر تهران در این کارگاه شرکت می‌کند. باغ موزه هنر ایرانی به عنوان قطب فرهنگی در شمال تهران روزهای یکشنبه هر هفته میزبان هنرمندان است. 

علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این کارگاه به نشانی خیابان الهیه ، سه راه دکتر حسابی ،باغ موزه هنر ایرانی مراجعه کنند.
نظر شما