پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۸
کد خبر: ۱۳۷۲۱۴
|
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
در نهمین نشست بچه های رستا مطرح شد:

با درایت و خودآگاهی باید منِ حقیقی خود را نشان دهیم

نهمین نشست گفتگو محور «بچه‌های رستا» به همت فرهنگسرای خانواده روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه در مدرسه راه دانش برگزار شد.

با درایت و خودآگاهی باید منِ حقیقی خود را نشان دهیمبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ سهیلا فرزین در ابتدا با این سوال که آیا تا به حال با افرادی که خود واقعی شان نیستند یعنی چیزی را که می بینیم با شخصیت واقعی شان متفاوت است برخورد کرده اید؟ آیا تک تک ما نیز خود واقعی مان را نشان می دهیم؟ برنامه را آغاز کرد و از دانش آموزان خواست تا تجربیات و نظرات خود را بیان کنند.

یکی از دانش آموزان در پاسخ به این سوال گفت: بعضی افراد در ابتدای برخورد خودشان را خوب نشان می دهند ولی بعد از یک مدت که با آن ها ارتباط داریم می بینیم که اصلا آن چیزی نبودند که ما شناختیم. چون می خواهند با من نمایشی اعتماد افراد را جلب کنند و بعضی وقت ها بعضی ها از این من نمایشی خود می خواهند از دیگران سوء استفاده کنند.

فرزین در ادامه از دانش آموزان پرسید که آیا باید ما به خود حقیقی مان نزدیک باشیم یا به من نمایشی؟ دانش آموزان پاسخ دادند: ما گاهی برای اینکه خودمان را از خطرات محافظت کنیم مجبوریم من نمایشی از خودمان نشان دهیم ولی این من نمایشی نباید خیلی از خود حقیقی مان دور کند، اگر قرار باشد در جامعه همه آدم ها شبیه هم باشند ، اون جامعه نمی تواند رشد کند و باید هر کسی خود واقعی اش باشد، ما باید شرایط را بسنجیم و برای رفتارهای مان در جامعه معیار داشته باشیم.

کارشناس برنامه سپس از دانش آموزان پرسید معیارمان برای خود حقیقی مان چه باشد؟ دانش آموزان هر کدام نظرات مختلفی اعلام کردند که از جمله می توان به این پاسخ ها اشاره کرد: 1- بعضی افراد در ابتدای برخورد خودشان را خوب نشان می دهند ولی بعد یک مدت که با آن ها ارتباط داریم می بینیم که اصلا اون چیزی نبودند که ما شناختیم. چون می خواهند با من نمایشی اعتماد آدم را جلب کنند و بعضی وقت ها بعضی ها از این من نمایشی خود می خواهند از دیگران سوء استفاده کنند، 2- ما باید در مرحله اول طرف مقابل خودمان را خوب بشناسیم بعد با او ارتباط بگیریم، 3- من در خانواده ام رفتاری دارم که در اجتماع اینجوری نیستم ، یعنی رفتارم در اجتماع خیلی فرق دارد.

سپس دانش آموزان در ادامه نظرات خود را درباره مسائل زیر مطرح کردند: معیار من ارزش قائل شدن برای خودم هست، باید ما خودمان را دوست داشته باشیم، به نظر من باید عزت نفس را بعنوان اصلی ترین معیار در نظر بگیریم، باید ما طوری رفتار کنیم که خودمان را گم نکنیم ، اگر گاهی می خواهیم من نمایشی خود را نشان دهیم نباید بصورت طولانی این روند رو ادامه بدهیم چون در آن صورت دیگر از من حقیقی خود دور می‌شویم، آیا ما باید در مقابل ظلم من نمایشی را نشان دهیم یا خود حقیقی مان را؟ باید ببینیم آیا نگرش ما درست است یا خیر ؟ در آن صورت می توانیم درست عمل کنیم. من نمایشی برای فرار از مشکلات است و باید ما خود حقیقی را نشان دهیم تا بتوانیم با مشکلات رو به رو شویم و راه حلی برای آن پیدا کنیم. من برای چند سال من نمایشی خودم را به دیگران نشان می دادم و برای اینکه هم رنگ بعضی ها باشم نقاب نمایشی به چهره ام زدم ولی همیشه در درونم یه دردی بود که چرا نمی توانم خود واقعی ام باشم و این مسئله منو ناراحت می کرد.

فرزین کارشناس برنامه در ادامه گفت: بین صداقت و حماقت فاصله کم است و لازم است یاد بگیریم درایت هایی به کار ببریم، ما باید همیشه من حقیقی خود را حتی اگر به ضررمان باشد نشان دهیم ولی با درایت و خودآگاهی. سپس این مسئله عنوان شد که یکی از مثال های ملموس درباره من نمایشی و من حقیقی را می توان در فضای مجازی دید؛ که دانش آموزان نظرات خود را در این خصوص عنوان نمودند، در فضای مجازی اکثر آدم ها به دلیل نداشتن عزت نفس از خود من نمایشی نشان می دهند، وقتی من عزت نفس داشته باشم و هر آنچه هستم را بپذیرم می توان خود واقعی ام را نیز به دیگران بدون هیچ ترسی نشان دهم، معیارها و عقاید مان نشان می دهد که ما چه طور انسانی هستیم و به کدام سمت می خواهیم حرکت کنیم و خود واقعی مان را نشان دهیم.

گفتنی است؛ نهمین نشست بچه های رستا با محوریت تقویت عزت نفس نوجوانان با تاکید بر پذیرش تفاوت های انسانی با تمرکز بر تقویت عزت نفس نوجوان، توجه او به لزوم پذیرش تفاوت منش و کنش افراد یک جامعه به موضوع منِ نمایشی و منِ حقیقی نوجوان در مدرسه متوسطه دوره اول دخترانه راه دانش برگزار شد.

نظر شما